Én coach, te coach, mi a coaching?

0
79

Coaching. Erről a szóról mindenkinek más jut az eszébe, egyesek nem hisznek a hasznosságában, mások szerint ez a kulcs egy fenntartható és hosszú távú vállalkozás felépítéséhez, és vannak, akik mindössze egy életúti elakadás következtében használták, de többé már nem érzik szükségességét.
De mi is a coaching, honnan jött és merre tart? Cikksorozatunk első részében körbejárjuk, hogyan alakult ki, honnan indult, és miképpen hódította meg a világot ez az új irányzat.

Mi is az a coaching?

A coachingot igen gyakran összetévesztik valamiféle pszichoterápiával, tanácsadással vagy mentorálással, hogy csak néhány téves megfogalmazást soroljak fel. Ezek mindegyike kiváló segítő módszer lehet, de egyik sem minősül coachingnak. Akkor mi a különbség? A terapeuták a múltra fókuszálnak, és egy múltbéli traumát szeretnének feloldani. A tanácsadók analitikai megoldásokkal és stratégiákkal segítenek, leginkább kvantitatív adatokat biztosítanak, és ezek alapján próbálnak konkrét válaszokat találni egy-egy esetre. A mentorok pedig olyan szakértők, akiknek saját területükön több tapasztalata van, mint másoknak, és ismereteiket átadva igyekeznek elősegíteni mások sikeres fejlődését is az adott területen. Látható tehát némi átfedés a szakmák között, ám ezeknek egyike sem nevezhető professzionális coachingnak.

Professzionális coaching

A professzionális coaching egy, a fenti módszerektől eltérő metódus, egy másfajta beszélgetés, amely rengeteg kérdéssel dolgozik. Nem törekszik rá, hogy konkrét válaszokat adjon a kérdezőnek, inkább azt próbálja elősegíteni, hogy az saját maga találja meg a lehetséges válaszokat. Egy coach tehát mindig abban segít, hogy TE meg tudd határozni a saját terveidet, majd ki tudd találni, mi módon jutnál el a megvalósításához a TE saját megoldásoddal. A coach megkísérli kiszedni belőled a saját gondolataidat munkád vagy életpályád vonatkozásában, és igyekszik inspirálni a fejlődésedet. Te a saját témádon dolgozol a coach segítségével, aki ez idő alatt minden figyelmét rád fordítja. Egy professzionális coach nagyon jó hallgató, rendelkezik egyfajta beleérző képességgel, kreatív, bízik a megérzésekben, és kíváncsi rád. Megfelelő coach kompetenciákkal rendelkezik, és köti őt a coachok etikai kódexe.

Egy professzionális coach a társad, a támogatód s egyúttal a legnagyobb szurkolód is.

Honnan származik ez az egész?

A coaching nagy valószínűséggel egyidős az emberiséggel. Ahogy annak idején az apa tanította fiát például a farm körüli tevékenységek elvégzésére, az is egy coaching tevékenység volt. Ahogy az anya megmutatta a sütés-főzés fortélyait a lányának, nos, a maga módján persze ez is coaching lehetett.

A ma hivatalosan is coachingnak nevezett tevékenység úgy harminc-negyven éve indult világhódító útjára. Leginkább akkor kezdett elterjedni, amikor Amerikában az üzleti szektor is felfedezte hasznosságát és előre vivő erejét. Innentől lassan bárki számára elérhetővé válhatott, tehát egyre népszerűbb lett. Eredetileg a sport területéről szivárgott át a munkahelyi vezetői tréningek világába: alapvetése volt „a belső ellenfél” legyőzése, és a belső motiváció kiteljesítése. Nagyvállalatok felső és középvezetői számára próbált meg olyan munkaerő- és folyamatkezelési módszereket nyújtani, amivel ők cégük hatékonyságát növelhették.

A 90-es évektől azután rendszeresen jelentek meg cikkek ebben a témában, így fejlődésnek indulhatott az ún. önfejlesztés „ipara”. Az azóta eltelt időszak kifejezetten kedvezett a coaching virágzásának: az üzleti élet számos szegmensében jelent meg, ipari és szolgáltatási ágazatokban egyaránt. Elterjedését elsősorban hatékonyságának köszönhette, de emellett bizonyos mértékben státusszá is vált. Időközben egyre újabb metódusokat eredményezett a sikeres, önmegvalósító egyén fejlesztésének érdekében, így a coaching alkalmazásának lehetőségei mára jóval kiterjedtebbek lettek, mint a kezdeti időkben: kialakult pl. a csoport és team coaching, projekt coaching, konfliktus coaching, öncoaching, interkulturális coaching, változásmenedzsment coaching stb. A coaching tehát egyfajta gyűjtőfogalommá vált, ami az individualizmus korában a hőn vágyott sikeresség zálogát jelentheti.