Közel 16 millió felhasználójával az Upwork az egyik legnagyobb online munkaközvetítő platform. Magyarok is dolgoznak az oldalon keresztül szép számmal, de kevesen tudják, hogyan lesz az innen szerzett jövedelmük teljes összhangban a hazai  jogszabályokkal. Egy könyvelőcég segítségével alaposan körbejártuk a kérdést és most véglegesen rendberakjuk a témát!

Onnan indulunk, hogy csak az Upwork-nek közel 16 millió regisztrált felhasználója van, s bár ez az egyik legnagyobb online munka közvetítő oldal, ezrével vannak még hasonló elven működő, kisebb platformok. Ergo nem egy keveseket érintő jelenségről beszélünk, hanem a 21. századi munkavégzés egyik dinamikusan növekvő trendjéről. Ennek ellenére relatív kevés országban van egyértelmű rendelkezés az adózás és könyvelés mikéntjéről. Különösen igaz ez a szakemberek zömét adó, közép-kelet európai és dél-ázsiai országokra. 

Nem marad más, mint a nagyvonalú elengedés (értsd: csinálod feketén), majd a kreatív megoldások és végső esetben a NAV állásfoglalás, ami szép és jó, csak nem igazán használható, mert a jelenlegi adóhatósági szaknyelvben egyszerűen nem értelmezhető az, hogy online munka. A távmunka igen, csak éppen az teljesen más. 

Lássuk, mire jutottunk 2,5 év bennfentes Upwork tapasztalattal, 11 online munkás freelancer véleményével és bevett gyakorlataival, egy adószakértő, a KKV KATA – kisadózók facebook csoportjának és a Proactive Bookkeeping Kft. segítségével, ráadásként pedig egy NAV állásfoglalással a markunkban.

A lenti iránymutatások magyaroszági székhellyel (teljesítési hellyel) rendelkező szakemberekre vonatkoznak és nem helyettesítik a könyvelői konzultációt, hiszen előfodulhatnak speciális esetek és felmerülhetnek olyan kérdések, amikre ebben a cikkben nem térünk ki.

Kell-e vállalkozás az online munkavégzéshez?

Erre nagyon egyszerű a válasz: IGEN, kell. Két okból is célszerű vállalkozás keretében dolgozni az Upwork-ön: a platformot elég sok országban vizsgálták, ezért nagy igyekezettel próbálja “fehéríteni” az oldalon folyó munkavégzést. Ennek az egyik eleme, hogy meg kell adnod az Upwork-nek az adószámodat (VAT number, belépés után a Settings/ Tax information fül alatt találod). Mivel többnyire külföldi ügyfeleknek dolgozol, EU-adószámot kell igényelned és magadnod. Jogszabály szerint kötelező, de a platformon egyelőre nem. Ha nem adod meg, minden neked járó kifizetésből 20% adót von le a platform, amit a székhelyed szerinti országnak köteles befizetni. 

A másik ok, hogy megfelelj a hazai jogszabályoknak. Az adóhatóság az online munka oldalakon nem egyszeri, hanem folytatólagos munkavégzést feltételez (teljesen jogosan), amit csak vállalkozói jogviszonyban tudsz végezni. Hiszen nem vagy sem az Upwork, sem az ügyfél alkalmazottja. Bár van megbízási szerződésed (azaz a regisztrációkor elfogadott számtalan dokumentum egyikére rá lehet ezt fogni), amihez adószámos magánszemély is  társítható, de a folytatólagos munkavégzés feltételezése miatt itt ez nem megfelelő forma. 

Ha mégis úgy döntesz, hogy nem adsz meg adószámot (vagy nincs, vagy nem akarod megadni), akkor 20%-ot buksz minden projekten és egy NAV büntetést is kockáztatsz. Bár az online munka világa még mindig egy elég homályos és kevéssé ellenőrzött terület, de ez bármikor változhat. 

Milyen vállalkozás kell az online munkavégzéshez?

Bármilyen vállalkozási forma alkalmas lehet erre, társas vállalkozás (jellemzően Bt. vagy Kft.), vagy egyéni vállalkozás is, természetesen ez a gyakoribb. Ha alkalmazott vagy, akkor a KATA-s egyéni vállalkozás a legegyszerűbb választás, heti legalább 36 órás munkaviszony mellett jelenleg havi 25 000 Ft az adó összege. Azonban nem biztos, hogy ez a legolcsóbb is, érdemes könyvelővel egyeztetni, hogy mik az egyéb lehetőségek.

Kinek végzem a munkát, az ügyfélnek vagy az Upwork-nek?

A munkát az ügyfélnek végzed, az Upwork közvetítő platformként van jelen a folyamatban. Sokan azzal magyarázzák félre a helyzetet, hogy a munka után járó pénzt az Upwork-től kapják: a díjazás az Upwork-ös virtuális folyószámlán jelenik meg, innen lehet tovább utalni bankszámlára vagy PayPal-re, azaz a bevételed látszólag az Upwork-től érkezik. De az Upwork virtuális folyószámla szolgáltatását külön kell választani a munkaközvetítéstől. 

Ugyanúgy működik, mint a PayPal, azaz egy virtuális pénz parkoló, ahova bevételeket gyűjthetsz, de azon a ponton, amikor az összeg megjelenik a hivatalos vállalkozói bankszámládon (KATA-sok esetében ez lehet a privát folyószámla is), fontos, hogy szembe tudd állítani egy számlával. Mivel a NAV alapvetően nem a bankszámlád adataiból, hanem a könyvelésedből (KATA-sok esetén bevételi nyilvántartásból) indul ki, abban kell az ügyfél adatainak helyesen szerepelnie, amihez tartozni fog egy bevétel is a folyószámládon. Ha több munka díjazását egyszerre utalod át magadnak az Upwork-ről, akkor értelemszerűen több számla lesz mögötte. 

Összefoglalva: a bankszámládra a pénz az Upwork-től érkezik, de nem mint munkaadótól, hanem mint a digitális bankszámládat kezelő cégtől. A hozzá tartozó kimenő számlát viszont az ügyfél felé kell kiállítani. Az ügyfél adatait megtalálod az Upwork által automatikusan generált számlán. 

Ha már számla: ki kinek és hogyan számláz?

Az Upwork minden, a platformon keresztül elvégzett munka után automatikusan generál egy számlát az ügyfélnek, a munkát elvégző freelancer vagy vállalkozás nevében. Maga a folyamat jogilag teljesen szabályos, megbízott számlakibocsátásnak hívják, azaz egy harmadik fél (az Upwork) állít ki a nevedben számlát a vevőnek. Erre a regisztrációkor általad elfogadott ÁSZF és egyéb dokumentumok alapján van lehetősége. 

Csakhogy az Upwork által kiállított számla nem felel meg a magyar jogszabályoknak. Számos feltételt kell teljesítenie egy magyar számlának, például a hivatalos adatokon kívül (cégnév, székhely, adószám, nyilvántartási szám) szerepelnie kell rajta a bejelentett tevékenységi kör szerinti szolgáltatás megnevezésének, az áfakulcsnak (akkor is, ha AAM, azaz alanyi adómentes vagy) és KATA-s adózás esetén annak, hogy a számla kibocsátója kisadózó. Az Upwork globális, minden országban elérhető platformként nem tud/ akar (mindegy is melyik) minden ország jogszabályainak megfelelni. 

A te felelősséged, hogy a magyar hatóságok felé rendben legyél. Ezért minden egyes munka után az Upwork által kiállított számla alapján el kell készítened egy másik számlát, a hazai feltételek szerint. Mivel Magyarországon számlaadási kötelezettség van, ezt is el kell küldened az ügyfélnek. Célszerű elektronikus számlázót használni, így az Upwork belső felületén egyszerűen tudod továbbítani a számlát, illetve így a NAV felé is tehermentesíted magad az adminisztráció alól, hiszen a legtöbb e-számlázó programban be tudod állítani az automatikus adatbeküldést.

Milyen összegről kell a számlát kiállítani? 

A kérdés létjogosultságát az adja, hogy az Upwork a munkaközvetítésért (azaz, hogy működteti a platformot) változó mértékű jutalékot von le az ügyfelek által a freelancereknek kifizetett összegből. Nincs ebben semmi rossz, ha nem így lenne, ugyan mi érdeke lenne a platform üzemeltetésében? Ráadásul mindenhol egyértelműen kommunikálja, hogy Te, mint freelancer végül pontosan mekkora összeget fogsz megkapni. 

Számlák tekintetében ez úgy működik, hogy az Upwork által a nevedben kiállított számla a teljes, ügyfél által fizetendő összeget tartalmazza, azaz az Upwork díját is. Ezzel egyidőben az Upwork is kiállít részedre egy számlát a közvetítői díjról (Service Fee), amit automatikusan levon az ügyfél által fizetett összegből, azaz az egyenleged már az ezzel csökkentett összeget mutatja. Így neked nem kell külön kifizetned az Upwork jutalékát, már eleve csak az azzal csökkentett összeg érhető el az Upwork-ös bankszámládon. Így a NAV-kompatibilis magyar számlán is a teljes összegnek kell szerepelnie, az Upwork közvetítői jutalékát pedig költségként számolhatod el. 

Mikor kell a számlát kiállítani? 

Előfordulhat, hogy több munkát végzel ugyanannak az ügyfélnek és egyben számoljátok el a végén, vagy lehet az ellenkezője, hogy előre megbeszélt mérföldkövekre fizetnek. Tehát nem a munka befejezése, hanem a szerződés (ami ez esetben a platformon létrejövő írásos megállapodást, teljesítési feltételeket jelenti) szerint teljesítéskor kell számlázni, azaz az Upwork által kiállított számlával egyidőben.

Van különbség adózási és számlázási szempontból külföldi és magyar ügyfél között?

Nézzük milyen kategóriákba érdemes az Upwork-ön szerezhető ügyfeleket sorolni:

1) Magyar ügyfél: hiszed vagy sem, erre is egyre nagyobb az esély, egyre több magyar használja az online munka oldalakat ügyfélként is. Ebben az esetben annyi extra teendőd lehet, hogy az általad kiállított NAV-biztos számlát kérni fogja a magyar ügyfél, hiszen neki sem lesz jó az Upwork-ös verzió. Így nem a kukába megy a számlád, hanem elküldheted az ügyfelednek.

2) EU-n belüli ügyfél: ebben az esetben az általad kiállított számlán közösségi adószámot kell feltüntetni (ha ezt adod meg az Upwork profilodban, akkor az Upwork számlán is ez fog szerepelni). A könyvelőnek (vagy ha nincs, neked) jelenteni kell, hogy közösségi ügylet történt (A60-as nyomtatvány). KATA-s adózás esetén ez az ügylet csak a KATA keretbe fog beleszámítani, az alanyi adómentes keretbe nem.

És ehhez kell még elkészíteni egy ÁFA bevallást is (bár nem lesz se fizetendő, se visszaigényelhető ÁFA). 

3) Svájc: nem tagja az EU-nak, de speciális szabályok vonatkoznak rá. Közösségi ügylet nyomtatványt nem kell benyújtanod, de ÁFA bevallást igen. Józan ésszel semmi értelme az egésznek, különösen, ha alanyi adómentes vállalkozásod van, de ha nincs meg a benyújtott nyomtatvány, ez is egy dolog, amibe bele lehet kötni. Itt is az van, hogy a KATA limitbe igen, az AAM keretbe NEM számítják bele az innen érkező bevételt.  

4)EU-n kívüli ügyfél (pl. USA): nincs jelentési kötelezettség és az alanyi adómentes keretbe sem fog beletartozni a bevétel, de a KATA keretbe igen.

A fenti sorok nem elrettentésre szolgálnak, csak jó, ha tudod, hogyan kell(ene) 100%-ig megfelelni a magyar jogszabályoknak, ha online munka oldalakon dolgozol. Ettől függetlenül az első sikeres Upwork-ös megbízás után viszonylag kevesen rohannak egyéni vállalkozást indítani. Viszont ha ráérzel az ízére és már kínosan magas összeg parkol az Upwork-ös számládon, érdemes elkezdeni legalizálni az itt szerzett bevételt. 

Ha elbizonytalanodtál, hogy helyesen lettek-e lekönyvelve az eddigi online munka oldalakról származó bevételeid, vagy bármilyen egyéb kérdésed van a szabadúszók adózásával kapcsolatban, kérd a KATA-sokra specializálódott Proactive Bookkeeping könyvelőiroda csapatának ingyenes felülvizsgálatát, amit a chatbotjukon keresztül tudsz igénybe venni.