Üzleti terv 10 lépésben

0
704
Üzleti terv készítése

Van egy ötleted? Szeretnéd kipróbálni magad valamiben? Felfigyeltél egy új lehetőségre és vállalkozást indítanál? Tanuld meg, hogyan juthatsz el az ötletkezdeménytől az akciótervig 10 jól átgondolt, egymásra épülő lépésben! Ismerj meg egy 21. századi vállalkozásoknak szóló üzleti terv módszertant!

Volt idő, amikor én is csak kattogtam egy ötleten, folyton az járt a fejemben, ki akartam próbálni, vajon működik-e? De tanácstalan voltam. Az ötlet megvan, de mi a következő lépés? Írjak egy 50 oldalas üzleti tervet magamnak? Mégis mi legyen benne?

A legtöbben ennél a pontnál elakadnak és kiaknázatlan lehetőségek úsznak el a semmibe…

Az elmúlt években sok kezdő vállalkozónál tapasztaltam, hogy hasonló cipőben jár, mikor megfogan egy ötlet a fejében. Érzi, hogy ezzel kezdeni kéne valamit, van benne potenciál, csak éppen hogyan lehet ezt kiaknázni? Mi az első lépés?

Van aki egyből fejest ugrik a megvalósításba, ez is egy módszer, de azért egy kis tervezés nem árt előtte.

Az internet tele van üzleti terv sablonokkal, azonban a legtöbbjük kissé elavult és sokszor nehezen értelmezhető napjaink vállalkozási ötleteire. A legtöbbször használt, vezetői összefoglalóval kezdődő üzleti terv sablon többnyire külső szemnek készül, például egy pályázathoz vagy bankhitelhez. Ez a fajta sablon leginkább arra való, hogy bemutassuk valakinek a vállalkozásunkat, de ahhoz túl száraz és korszerűtlen, hogy mi magunk érdemben elgondolkodhassunk egy ötletben rejlő lehetőségen. Számos jól használható módszertan érhető el egy-egy tervezési területre, azonban egy modern, alapos üzleti tervhez éppen ezeknek az átgondolt kombinációjára van szükség.

Üzleti terv 21. századi vállalkozásokhoz

Hosszú évek tapasztalatára épülve ma már van egy kipróbált módszerem és számtalan sikeresen megvalósított ötlet a hátam mögött. A módszerem egyszerű: 10 jól átgondolt, egymásra épülő lépés, ami elvezet az ötletkezdeménytől az akciótervig.

Ez a 10 lépés szinte bármilyen üzleti ötletre ráhúzható. A lépések nem egyszerűek vagy könnyűek, de csak egyszer kell megtanulnod a helyes sorrendet, megértened az egyes lépések szerepét, utána jöhet bármilyen ötlet, a kezedben lesz a tudás a modern üzleti tervezés folyamatáról, ami lépésről lépésre mutatja az utat a megvalósítás első konkrét lépéséig.

A 10 lépéses üzleti tervezés célja nem az, hogy minden területén szakértővé válj. A tökéletesített termék vagy szolgáltatás sem ennek a folyamatnak a végére lesz meg, az egy jóval hosszabb menet, tele éles teszteléssel. Addig azonban valahogy el is kell jutni.

Ennek a folyamatnak az a lényege, hogy egy átfogó és tiszta képed legyen az ötletedben rejlő potenciálról és megtanuld, hogy egy üzleti ötletnél miket kell alaposan átgondolnod és milyen sorrendben. Ezzel nemcsak rengeteg időt spórolhatsz, hanem magabiztosságot is ad, hiszen ha végigmész a 10 lépésen, nem lesz olyan kérdés az ötleteddel kapcsolatban, amire ne tudnál válaszolni. Innentől kezdve pedig indulhat is a tesztelése.

Építettél már házat?

A 10 lépéses üzleti terv hasonlóan épül fel, mint egy családi ház. Először kell egy jó alap, amire a ház épül. Ha egy ház nem stabil alapokra épül, könnyen összedőlhet.

Utána jöhetnek a falak és a tető. Ez kissé idő és energiaigényes, de érdemes jó munkát végezni, utána nagy macera és drága itt javítani a hibákat. 

Ha kész a váz, be lehet kötni a vizet, a gázt és az áramot. Ezt a részt átgondoltan kell megcsinálni, de később még relatív egyszerűen javítható.

Végül jöhet a vakolás, festés, mázolás. Ezen könnyen lehet módosítani a későbbiekben, de sokkal hatékonyabb, ha elsőre eltaláljuk a házhoz és hozzánk illő színt.

Lássuk hogy néz ki a házépítés az üzleti tervezésben:

10 lépéses üzleti tervezés: Alapozás

  1. Miért? Na de tényleg, miért akarod ezt csinálni és mikor leszel igazán elégedett (na nem úgy általában, hanem konkrétan)? Értékek, amik nem sérülhetnek, bármi is történjen.
  2. SWOT/ Nagyleltár: ÉN / csapatoknak MI (bevonható emberek, készségek és képességek, soft és hard skills – mim van és mi fog kelleni, mi fog hajtani és mi fog blokkolni), ŐK (piaci környezet, piaci szereplők, kapcsolatok).

10 lépéses üzleti tervezés: Falak és tető 

  1. BMC = Business Model Canvas – igen, nehéz, de ez a fal, szóval kihagyhatatlan.
  2. Validálás/ Piackutatás: van erre igény? Ha igen, a BMC alapján alkalmas arra, hogy fenntartható bizniszt építsek rá? (BMC finomhangolás, módosítás, ha kell).
  3. Vevői szegmensek, perszónák és Value Proposition Canvas: pontosan kik fognak tőlem vásárolni? (Ezt felderíteni sok idő, odafigyelés, de enélkül beázik a ház).

10 lépéses üzleti tervezés: Víz, gáz, villany

  1. Termékpiramis, szolgáltatások, árazás: azaz mit adok el és mennyiért?  
  2. Értékesítési tölcsér (sales funnel) + vásárlói útvonal (user journey) és élmény: hogyan lesz vásárlóm és mi történik vele előtte/ közben/ utána?
  3. Pénzügyi terv, mérőszámok, célok és határidők: tervezett bevételek és kiadások 1-3 évre; legfőbb mérőszámok meghatározása (mennyiségi, minőségi).

10 lépéses üzleti tervezés: Vakolás, festés, mázolás

  1. Marketing és kommunikációs terv (12 hó)
  2. Akcióterv a következő 3 hónapra: feladatok, határidők, felelősök.

Segítségre van szükséged a 10 lépés értelmezéséhez? Jól jönne egy kis magyarázat az egyes módszertanokhoz, vagy szeretnél szakértői segítséget a teljes tervezési folyamathoz? Jelentkezz egyéni konzultációra vagy a csapatoknak szóló workshopra!