Szabadon úszás, szabadon autózás – így építs bizniszt a saját autódra!

Autopal sharing economy

Az autózás elég fura helyzetben van manapság. Bizonyos helyzetekben gyors, kényelmes megoldás, de rengeteg értékes városi teret foglal, környezetszennyező, és az idő nagy részében áll benne a pénzed, az utcán parkolva. Jó buli, de valahogy nem korszerű, kéne rá valami jobb megoldás. Vagy már van is?

Egy menő vállalkozónál teljesen alap, hogy van saját autója – annak ellenére, hogy egyre gyakrabban azt látjuk, hogy mégsincs. A városon belüli mozgáshoz az autó nem éppen hatékony megoldás:

  • beragad a dugóban
  • parkolóhelyet kell keresni neki
  • meghúzzák, lekoccolják
  • jár vele egy csomó költség és számontartandó tennivaló, mint a szervizelések, a gumicserék, a vizsgáztatás

Nem lehetne ezt az egészet valahogy kiszervezni?

A mobilitás jövőjében valószínűleg nagyobb szerepe lesz az alkalmazásokkal rendelhető, megosztva használható autóknak, amelyek a mai autóktól eltérő felépítésben akár a tömegközlekedésből is jelentősebb szerepet vállalhatnak majd, mint most.

Ha csak az elmúlt öt évet nézzük, számos példát láthatunk arra, hogy az appok, és az azokon futó pénzügyi tranzakciók lehetővé tették, hogy segítsünk egymásnak, és tisztességesen ellentételezzük egymást ezért a segítségért. Ezt a jelenséget hívja a nemzetközi sajtó “sharing economy”-nak. 

Megosztás, ami összehozza az embereket.

A teljesség igénye nélkül:

  • ha webshopod van, a termékeidet tárolja, becsomagolja és átadja a futárnak a Webshippy
  • ha te magad részmunkaidőben futárkodnál, akármilyen módon, beugorhatsz ViddL futárnak
  • rövidtávú lakáskiadás? AirBnB
  • coworking iroda helyett napi irodabérlés, a mama sufnijától elit üvegpalotákig? LikeSpace
  • felvennél digitálisan “stoppost”? Oszkár

Az utazási költségek megosztása lenne az autózás jövője? Ennél sokkal tovább is lehetne menni, és erre vannak is már nagyon jó szolgáltatások.

Az autódat már régóta kiadhatod bérbe ha hajlandó vagy vállalni az ezzel járó fejfájást és kockázatot. A közösségi autómegosztásnak köszönhetően viszont mostmár van erre egy kényelmes és biztonságos megoldás is. Külföldön évek óta remekül működik, és most már Magyarországon is elérhető.

Székely Zalán, az AutoPal vezetője elmesélte nekünk, hogy az egyik tipikus felhasználói kör náluk éppen a freelancer, főleg a szabad időbeosztás miatt. “Elég sok távmunkában dolgozó informatikus vagy szabadúszó designer osztja meg autóját nálunk. Nekik nem okoz gondot bármikor személyesen átadni a kocsikulcsot. Én ezt a multis korszakomban nem biztos hogy egyszerűen meg tudtam volna oldani reggel 8 és este 7 között az irodában. Ráadásul aki már évek óta otthonról vagy kedve szerinti helyről dolgozik, az jellemzően nem használja napi munkába járásra a kocsit, hanem csak alkalomszerűen, családlátogatáshoz, bevásárlásokhoz, nagyobb cuccok szállítására.”

Amikor valaki minden egyes nap beül az autójába, a jármű akkor is 80 – 90 százalék feletti időt tölt azzal, hogy egy helyben áll. Nem lehetne ezt valahogy okosabban csinálni?

Persze, senkinek nem kell magyarázni, hogy talán nem éppen zsigeri reflex az, hogy idegeneket engedjünk be az imádott autónkba, különösen nem Magyarországon. 

Bepiszkolják, megtörik… ellopják?!

Viszont egyre inkább úgy néz ki, hogy elég sokan túl tudunk már lépni az állatias birtoklásvágyon és territoriális késztetéseken, amik az evolúciónk előző lépcsőfokán még hasznosnak bizonyultak. Főleg, ha a bérlő két szép szeme helyett masszív biztosítócégek garantálják, hogy nem lesz baj, pontosabban: ha lesz, akkor kártalanítanak.

Az egyik legcinikusabb szólás, ami létezik, az a “közös lónak túrós a háta”. Vannak ennek az egymást lehúzó szemléletnek történelmi okai, okés, hagyjuk is, de mi a freelancereken általában szerencsére azt látjuk, hogy progresszíven gondolkodnak, nyitottak az innovációra, és szeretnek pénzt keresni.

A saját autó egy erőforrás, egy szolgáltatáscsomag is lehet – miért ne éljünk vele?

Persze teljesen érthető az idegenkedés. Zalánék már hat éve csinálják az AutoPalt, és nemrég már a nemzetközi felvásárlás (exit) közelébe is került a cég, tényleg közismertnek számít ez a dolog akár Franciaországban, Spanyolországban is. Amerikában a legismertebb szolgáltató, a Turo, hamarosan tőzsdére megy.

Az AutoPal működését néhány évvel ezelőtt még az AirBnB-vel kellett elkezdeni magyarázni az embereknek, ezért rengeteget segített a helyzeten a GreenGo, de nyilván akár a Bubi vagy a Lime is, tehát az, hogy egyre elfogadottabb a megosztott eszközök használata a közlekedésben. 

És, talán paradox módon, a koronavírus is.

“Az emberek elfordultak a vonattól, busztól, érthető módon sajnos például az Oszkártól is, hiszen nem igazán akart négy-öt ember egy autóba ülni, de hozzánk jöttek. Háromszor annyi foglalásunk van most, mint tavaly júniusban.” 

Az milyen lenne, ha digitális nomádként, az autód, ami otthon szomorkodik, amíg te a nagyvilágot járod, megkeresné neked a pénzt a következő utad költségeire?

És persze akkor is neked szól a lehetőség, ha neked nincs kocsid, néha viszont kéne.

Ha szabadúszó életet élsz, mindig máshonnan dolgozol, nincs saját autód, akkor rugalmasan tudsz egy autót bérelni, online, mindenféle papírmunka nélkül, és a városi autómegosztó cégekkel szemben ugye sokkal változatosabb a kínálat is. Tehát, ha éppenséggel neked elég egy 5000 forintos Suzuki, akkor nyugodtan tudsz bérelni azt is, de hogyha egy vadonatúj városi terepjáróban, mondjuk egy  Nissan Quashqai-ban éreznéd jól magad, akkor olyan is van.

Ja, és egyszerre sokféle autót azért jellemzően nem szoktunk tartani: de ha rád szakad a leküzdhetetlen vágy, hogy egy Mustanggal csapass le Vászolyba a haverokkal, akkor itt, magánszemélytől kölcsönözve, jó eséllyel találhatsz izgalmas autókat elérhető áron, és pár napig élvezheted az élményt. De ha éppenséggel az irodát kell költöztetni, akkor meg furgont tudsz bérelni.

Kinek és hogyan éri ez meg?

“Nem egy olyan tulajdonosunk van, aki egy év alatt visszakeresi az autónak a piaci értékét, vagy akár többet is. És ez igaz a kétmilliós, de akár a tízmilliós autóra is ugyanúgy.”

Havi átlagban 8,2 napra viszik az autókat az aktív tulajdonosoktól jelenleg (az autóbérlés erősen szezonális, inkább nyárias tevékenység).

“Ha azt veszed, hogy mondjuk egy autót 8 ezer forintért bérbe adnak 8 napra egy hónapban, az 64 ezer forint. Az éves szinten 7-800 ezer forint bevétel, és ez csak az átlagos kihasználtság.”

Dehát a saját autó egy életforma!

Zalánnal beszélgetve elkalandozgattunk a közlekedés jövője felé, és egyetértünk abban, hogy a saját kocsi élménye velünk fog maradni, még nagyon sokáig. De az igények átalakulnak, a hangsúlyok eltolódnak.

“Most a pandémia alatt mindenki látta azt, hogy mekkora parkolási káosz van Budapesten. Sokan próbálnak erre megoldást találni és minden bizonnyal nem is egyetlen dolog fog változást hozni, azonban én ezt az egészet úgy látom, hogy ha egy ember kiadja az autóját egy hétre, akkor ez az autó nem a VI. kerületben parkol egy héten keresztül, és azzal már egy parkolóhelyet szabadítottunk fel. Lehet, hogy emiatt az egy parkolóhely miatt az egy nap 50 autó nem parkolóhely után fog keringeni és dugót okozni. A parkolóhelyet oda lehet adni a vendéglátóhelynek vagy más szolgáltatónak, abból megint plusz pénz termelődik.

Van például egy Via nevű amerikai cég. Lényegében mindenki annyiban leegyszerűsíti a dolgot, hogy ők egy Uber, csak mikrobuszokkal, de ennél valójában sokkal többet csinálnak. Borzasztó okos, mesterséges intelligenciára épülő algoritmusok alapján keresnek olyan helyeket, ahol a tömegközlekedés nem hatékonyan szolgálja ki a helyi igényeket, és gyakorlatilag “on demand mobility” szolgáltatásokat nyújtanak, összeszedik a mikrobuszokkal az embereket, akiknek hasonló időben kell hasonló helyre menniük.

De ettől még nagyon-nagyon sokáig meg fog maradni a saját tulajdonban lévő autó. Mert emberek vagyunk, ragaszkodunk az irányításhoz, amit kielégít a vezetés élménye. Benne ülsz az autóban, te irányítod azt a két tonna fémet és élvezed a sebességet. Ez nem fog eltűnni.

Az autógyártók is látják ezt, és hamarosan ketté kell majd bontani azt, hogy egy céllal autózol, vagy élvezetből. A Porschéval is voltak tárgyalásaink, mert ők is tesztelnek mindenféle  használat-alapú modelleket. 

Ez a mindennapokban annyit jelent, hogy ha például vidékről Budapestre kell menned egy megbeszélésre, akkor lehet, hogy inkább felkészülnél a megbeszélésedre, ahelyett, hogy két órát ülj a kormány mögött, teljes koncentrációban. Viszont ha szombat délután szép az idő, és körbe akarod autózni a Balatont, akkor meg te akarsz vezetni. A vezetési élményt adó autók megmaradnak magántulajdonban, de a sok kis szürke rohangálós, praktikusabb kocsi lassan átkerülhet flottákhoz vagy kiválthatja a funkciójukat az önvezető autó vagy más közlekedési eszköz.”

Akár van autód, akár nincs, érdemes megfontolni a megosztott használatból fakadó előnyöket! Akár már most hétvégére is kérhetsz egyet egy szimpatikus arctól, vagy kereshetsz egy kis pénzt, ha van sajátod. Kezdetnek nézz körül az AutoPal-nél!

Freelance copywriter, blogger, ghostwriter, storyteller. A szabadúszást az önellátó kertészkedéssel ötvöző életformát teszteli a Börzsöny egyik völgyében.