Használj mindmap-et és optimalizáld, szervezd ki a folyamataidat!

0
6
Mindmap készítés vállalkozóként, freelancerként

Mindmap-ek, vagy más néven gondolattérképek segíthetnek megtervezni a marketing stratégiádat, skálázni a sales folyamataidat, és hasznodra lehetnek akkor is, ha a folyamataidat szeretnéd kiszervezni egy virtuális asszisztensnek vagy egy alvállalkozónak.

Mi az a gondolattérkép?

A gondolattérképezés, vagy mindmapping, egy olyan technika, amely elősegíti gondolataink és ötleteink rendezett, vizuálisan könnyen értelmezhető megjelenítését.

Ez a módszer tipikusan egy központi fogalom vagy téma köré szerveződik, amelyből további elemek vagy összefüggő témakörök nyílnak ki. Ezeket az elemeket vonalak és kulcsszavak kötik össze, amivel támogatják az ötletek közti összefüggések és a logikai struktúra vizualizálását. A különféle témák megkülönböztetésére és csoportosítására színeket és ikonokat is felhasználhatunk.

A gondolattérképek hasznosak lehetnek bonyolult folyamatok áttekintésére, megértésére vagy finomítására, emellett kiválóan alkalmasak jegyzetelésre, tanulásra és brainstormingra is. Személy szerint több gondolattérképet is készítettem már a Canva segítségével, ahol azokat az aktuális változásoknak megfelelően tudom módosítani. Rendszeresen jegyzem fel új ötleteimet különböző színekkel, amelyeket később megvalósítok.

Mindmap készítés Canvában is

Mire használhatod a mindmap-et?

Ahogyan korábban is említettem, a gondolattérképezés több területen is hasznos lehet. Számomra különösen előnyös, mert segítségével rendezni tudom a gondolataimat, és a fontos információkat strukturált formában rögzíthetem. Ezeket az információkat ezután könnyedén megoszthatom másokkal is.

Weboldal felépítése, mérése

A weboldal készítése gyakran bonyolult feladat, amelyet egy gondolattérkép segítségével könnyíthetünk meg. Ezzel ábrázolhatjuk az egyes oldalak struktúráját, meghatározhatjuk az oldalak közötti kapcsolatokat, és kiemelhetjük azokat, amelyek elsődleges fontosságúak az értékesítés szempontjából, valamint azt, hogy ezek hogyan kapcsolódnak a támogató oldalakhoz.

Lehetőségünk van arra is, hogy meghatározzuk, mely oldalakon milyen méréseket végezzünk, és ezeket csoportosítsuk. Ez a módszer segíthet a marketingkampányok hatékonyabb kezelésében és menedzselésében.

Munkafolyamatok, feladatkörök, felelősségi körök

Már egy mikrovállalkozás, például egy 4-6 fős cég alapításakor is érdemes előre gondolkozni a jövőbeli növekedési lehetőségeken. Fontos felmérni, mely területek vannak jelenleg egyetlen személy kezében (mint például a marketing), és tervezni, hogy később hogyan lehetne ezeket a feladatokat szakemberekre bízni, akár belső munkatársak, akár külső szolgáltatók formájában.

Ebben a folyamatban nagy segítséget nyújthat egy gondolattérkép, amelyen rögzíthetjük a különböző területeket és az ezekhez kapcsolódó feladatköröket. Ezenkívül a Holacracy, – ami egy olyan szervezeti keretrendszer, amely az elosztott hatáskörökre és átlátható döntéshozatali folyamatokra épít, – szintén értékes támogatást nyújthat a szervezet fejlődésében. Erről a témáról bővebben írtam egy cikkben.

Tartalomkészítés és disztribúciós folyamatok

Ha korábbi időszak nem is, a Covid alatti digitális jelenlét növekedése, valamint a TikTok széleskörű hazai elterjedése világossá tette a vállalkozók számára, hogy mennyire fontos a digitalizáció, a jelenlét az online felületeken, és hogy a tartalomkészítés, a tartalommarketing milyen mérhető előnyökkel jár.

Ezen tevékenységek szervezéséhez és optimalizálásához kiváló eszköz lehet egy gondolattérkép. Segítségével átláthatóvá tehetjük, hogy milyen tartalmak hogyan készüljenek el, és miként kerüljenek fel a különféle platformokra, mint a Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, és persze ne feledkezzünk meg a Pinterestről vagy a LinkedInről se.

mindmap tartalomstratégia készítéséhez

Marketing tölcsér, teljes életút ügyfélérték (tLTV) 

A marketing tölcsér vagy a 7P-modell már széles körben ismert fogalmak, és valószínűleg a teljes ügyfélérték koncepciója sem idegen sokak számára. Azonban, hogy ezeket a fogalmakat jobban megérthessük és vizuálisan is áttekinthetővé tegyük, egy gondolattérkép kiváló eszköz lehet.

Ha arra kérlek, hogy ábrázold, hogyan lépnek kapcsolatba veled a leendő ügyfeleid, mikor és hogyan történik az értékesítés, és mikor térnek vissza hozzád ismét vásárolni, egy bonyolult grafikon rajzolódhat ki előtted. Egy ilyen ábra könnyebb megértésében és az összefüggések feltárásában nagy segítséget nyújthat egy gondolattérkép.

B2B marketing és értékesítés

A fenti állítás fokozottan igaz B2B értékesítés esetén, illetve olyankor, amikor nagy értékű termék eladásáról van szó. Ilyenkor, abban is segíthet a folyamatok (digitális) papírra vetése, hogy egyben lássuk a behúzó pontokat, aminek köszönhetően azt is felmérhetjük, hogy mely szakaszokban tudjuk segíteni az ügyfeleket a pozitív döntéshozatalban. 

Milyen mindmap-es eszközök vannak?

Többféle mindmap eszköz létezik a piacon, melyek közül néhány jobban specializálódott erre a feladatra. Bár lehetséges egy PowerPoint prezentációval vagy akár a JIRA rendszerrel is mindmapokat készíteni, ajánlott olyan eszközt választani, amely kifejezetten erre a célra készült, különösen ha több különböző folyamatot szeretnénk ábrázolni és ezeket fejleszteni a jövőben. Íme néhány népszerű és hatékony eszköz:

  • Miro: Ez az eszköz az egyik legismertebb a mindmap készítők körében. Ingyenes verziója is elérhető, amelyben három mindmapet hozhatunk létre, és lehetőségünk van a kollégáinkkal együttműködni a szerkesztésükben. Az előre létrehozott sablonok közül is választhatunk. A fizetős verzió havi $10-től kezdődik.
  • Canva: A Canva elsősorban grafikai anyagok készítésére szolgál, de kevesen tudják, hogy mindmap készítésére is alkalmas. Itt nincs korlátozás a mindmapok vagy grafikák számára, és lehetőségünk van a kollégáinkkal közösen dolgozni az anyagokon. A fizetős verzióban, amely $15 havi díjért elérhető, különböző stock fotókat és videókat is felhasználhatunk jogtisztán.
  • Mindmeister: Ez egy Mac-kompatibilis program, amelyet egyik ügyfelem használt. Tudomásom szerint ez az eszköz nem kínál felhőalapú, többfelhasználós szerkesztési lehetőséget, ellentétben a Canva vagy a Miro rendszerekkel, ami korlátozza a közös munkavégzés lehetőségeit.
Mindemap készítő szoftver

Miért érdemes a folyamatokat mindmap-be tenni?

Számos előnye van annak, ha a folyamataidat mindmap formájában rögzíted. Itt van néhány ok, amiért érdemes ezt megfontolnod:

  • Tervezett folyamatok könnyebben skálázhatók: Amikor a folyamataidat átláthatóan és strukturáltan rögzíted, azokat könnyebb követni és alkalmazni nem csak neked, hanem a kollégáidnak is. Ha ezek a folyamatok csak a fejedben léteznek, azok gyakran változhatnak és nehezen átadhatók másoknak.
  • Folyamatok fejlesztése egyszerűbb, mint az ad-hoc esetekét: Amikor a folyamataid le vannak írva, és valamilyen hibát észlelsz bennük, vagy új adatok alapján szeretnéd őket javítani, akkor a rögzített folyamatok könnyebben módosíthatók. Emellett, miután fejlesztettél rajtuk, könnyebb összehasonlítani az eredeti és az új folyamatok hatékonyságát és eredményességét.
  • Folyamatok könnyebben átadhatók a kollégáknak mindmap formájában: A céged növekedése érdekében elengedhetetlen, hogy a folyamataid átláthatók és követhetők legyenek. A mindmap segítségével ezek a folyamatok könnyebben kommunikálhatók és következetesebben végrehajthatók a kollégáid által. Ezen felül, ha a folyamatokat mérni is tudod, ez segít a teljesítmény nyomon követésében és az eredményesség fokozásában.

Összefoglalás

Digitális marketing szakértőként, erősen ajánlom, hogy azokat a folyamataidat, amik érintik a marketinget és az értékesítést, legalább évente egyszer nézd át, és ezeket tartsd mindmap-es formátumban, így könnyen áttekinthetőek maradnak. Ezeket megoszthatod a kollégáiddal is. A mindmap-ek segíteni fognak abban is, hogy a hibás pontokat, folyamat-részeket megtaláld és kijavítsd. 

Ha pedig kérdésed lenne, írj bátran a LinkedIn oldalamon!