10 online ügyfélszerzési ötlet fejlesztőknek

0
821
Online ügyfélszerzés fejlesztőknek

Programozóként sokszor igazi kihívás szolgáltatásod a laikus célközönség számára értékesíteni, hiszen hogyan tudná eldönteni aki nem ért hozzá, hogy mire is van pontosan szüksége? Gyakori kérés például leendő ügyfeleink részéről, hogy mielőtt minket választanának, győzzük meg őket a WordPress vagy Woocommerce előnyeiről (és természetesen még ezután se biztos, hogy minket választanak majd, épp csak tájékozattabban folytatják az alvállalkozó keresést).

Mivel fejlesztőként sokszor nem csak magadat adod el, hanem a platformot, is, amelyen szívesen dolgozol, nem árt, ha átfogóan ismered a szakmád és ügyesen érvelsz nem csak saját értékeid, de az általad képviselt részterület értékei mellett is.

Az alábbiakban fejlesztők, programozók számára szedtük listába az online ügyfélszerzés leghatékonyabb módszereit.

1. Találd ki magad 

Az online piactér rengeteg lehetőséget kínál és sok a fejlesztéssel foglalkozó szakember, ezért talán az egyik legfontosabb feladatod mindenek előtt, hogy definiáld ki vagy és egyértelművé tedd önmagad és ügyfeleid számára, hogy mit várhatnak Tőled. Így biztosan elkerülheted a későbbi csalódást és hosszútávú, jövedelmező partnerkapcsolatokat építhetsz.

Az öndefinícióhoz meg kell találnod azokat a területeket, amelyekben a legügyesebb vagy leginkább egyedi vagy és amelyeket a legjobban szeretsz. Szabadúszóként az egyik kedvenc privilégiumom, hogy mi választhatjuk meg, mivel foglalkozunk és kinek dolgozunk. Ha karriered elején vagy, talán még korai lemondani a kisebb és unalmasabb munkákról, de hosszabb távon felkészülhetsz arra, hogy azt csináld majd, amivel szívesen foglalkozol.

Ahhoz, hogy mindenki jól értse, ki vagy és mit várhatnak Tőled, hasznos lehet egy rövid bemutatkozást szerkesztened, amiben minden fontos információ szerepel, így amikor valahol online vagy személyes térben bemutatkozol, használhatod a már jól bevált mondatokat, illetve minden alkalommal tesztelheted, tényleg átmegy-e az üzenet. Legyen minél egyszerűbb, rövid és lényegre törő.

Néhány példa: 

  • “Több mint 10 év tapasztalattal készítek WordPress honlapokat tervezéstől élesítésig, template-ből vagy grafikus kollégákkal együttműködésben.” 
  • “Erősségem, hogy ismerem és dolgoztam már rengeteg 3rd party integrációval (CRM rendszerek, számlázó rendszerek gyors, hibamentes összekötése), ezért ezen a területen számomra nincs lehetetlen.
  • Magyarországon elsők között kezdtem használni a Webflow rendszerét honlapok készítéséhez, és mára már ez az elsődleges platform, ahol alkotok”.

Önmagunk definiálása talán az egyik legnehezebb feladat, de ahhoz, hogy célirányosan tudjunk ügyfeleket szerezni és fejlődni, fontos kereteket adni a tevékenységünknek és márkaként gondolnunk magunkra egyéni vállalkozóként is.

2. Válassz ügyfélkört és aszerint kommunikálj

Ha megvan ki vagy, ideje kitalálni, kikhez szeretnél szólni. 

Ha szívesebben dolgozol be ügynökségeknek külső munkatársként, esetleg egy fejlesztői csapatba szállnál be, nem kell túl részletesen specifikálnod, mit jelent, hogy értesz a Javascripthez vagy a Laravelhez.  Egy szép szakmai életrajz, néhány friss referencia és esetleg egy próbamunka épp elég meggyőző lehet.

Ha azonban kevésbé hozzáértő célközönséged van, egyszemélyes vállalkozásoknak, jógaoktatóknak, túravezetőknek és kis KKV-knak szeretsz dolgozni, érdemes máshogy megközelíteni a témát, itt a referenciáid beszélnek helyetted. Igyekezz megérteni adott potenciális ügyfél igényeit és kifejezetten arra reagálni, mutatni példákat ideálisan saját referenciáid közül, de ha épp nincs olyan, akár máshonnan is behozhatsz egy-egy mintát az igényei megvalósítására, így jobban megérti majd, mire számíthat, ha Veled dolgozik. A legtöbb csalódást a kommunikáció hiánya vagy félreértelmezése okozza, fontos, hogy a sales és tervezési szakasz is addig tartson, amíg biztosan mindenki ugyanazt érti az egyeztetettek alatt.

3. Fejleszd magad és specializálódj 

Minden szabadúszó esetében fontos a változáshoz való alkalmazkodás képessége. Ez a fejlesztőkre fokozottan érvényes, hiszen szakmai tudásod színtere a folyamatosan alakuló és fejlődő technológia. Legyél kíváncsi és érdeklődő, csatlakozz szakmai csoportokhoz vagy járj továbbképzésekre, a lényeg, hogy fejleszd magad. 

A technológia csodálatos és nap mint nap újabb lehetőségeket tartogat. Míg mi szoftvereket és honlapokat fejlesztünk, valahol épp humanoid robotokat építenek. Csak rajtad áll, hogy milyen irányba fejleszted magad és meddig mész el, de mindenképp érdemes legalább megismerni a lehetőségeket és tisztában lenni azzal, mi színesíthetné és gazdagíthatná szolgáltatás portfóliódat oly módon, hogy az a lelkednek és az üzletednek is előnyös legyen. Ha kapacitásod nem engedi, hogy új területeket hódíts meg, de szakmai előrelépésedhez elengedhetetlen, hogy egy új részterületet (például a SEO technikai oldalát) is megismerj, állj össze valakivel, aki már érti a területet és dolgozzatok együtt. Ha ügyesek vagytok, idővel elleshettek egymástól is néhány szakmai fogást.

4. Dolgozz csapatban

Ha magányos farkas vagy és ezért is lettél szabadúszó, így is könnyedén boldogulhatsz, ha munkád nem igényel UX, UI, SEO vagy más szakmai támogatást, kiegészítést. 

Ha azonban mégis jobb összeállni egy csapattal, legjobb, ha Te válogatod meg a társaidat, akikkel egy-egy potenciális munkát megpályázol. Néhány projekt alatt jól megismeritek egymást, megtanuljátok kitől mi várható, kinek milyen a munkamenete és -tempója és egyre ügyesebben és gyorsabban, hatékonyabban tudjátok majd egymást támogatni. Ráadásul előnyötök lehet azzal szemben, aki a fejlesztői tudását önmagában szeretné értékesíteni egy olyan projektben, ahol ennél többre is szükség lesz.

Épp nincs ötleted, kivel állhatnál össze? Könnyen találhatsz csapattársakat a Freelancers in Hungary csoportban vagy az egyes tematikus szakmai Facebook csoportokban.

5. Tartsd karban a referenciáid

Tudjuk, hogy sosincs rá idő, mégis elengedhetetlen, hogy valahol elérhetőek legyenek a referenciáid. Bár izgalmas lenne egy-egy bemutatkozó landing oldal, ahol nem csak szövegesen, hanem konkrét funkciókkal is bemutatod a tehetségedet, erre azonban valóban kevés eséllyel van időd. Hasznosabb ezért talán, ha egy egyszerű és átlátható oldalt építesz, ami önmagában is esztétikus és tartalmazza rólad a legfontosabb információkat, az ügyfeleid logóját és néhány kiemelt referenciaprojekt website-jának elérhetőségét.

Léteznek ugyan platformok, ahol könnyedén összeállíthatod saját honlapodat (például Squarespace, Wix vagy Portfoliobox), de fejlesztőként akkor vagy igazán hiteles, ha Te kódolod. Ehhez rengeteg csodás inspirációt találsz a Hasnode.com top 30-as listájában.

A saját portfólió site főleg a kevésbé szakértő közönségnek nagy segítség, így akkor érdemes sok időt töltened vele, ha őket szeretnéd lenyűgözni. Ha szakmai célcsoportod van, egyrészt mindig legyen egy friss (lehetőleg angol nyelvű) életrajzod, amit a jelentkezésedhez tudsz csatolni, illetve egy GitHub, Codepen (vagy hasonló kódmegosztó) oldalad, ahol akár mélyebben is beleláthat potenciális új munkaadód a munkádba. 

Utolsóként pedig, ha megteheted (mert az ügyfeled megengedi), mindig jelöld az elkészült website-ok alján a neveddel és website elérhetőségeddel, hogy Te követted el: “code by www.[portfóliódneve].hu”.

6. Ügyfélkapcsolat hosszú távra

Jó fejlesztőt találni nem könnyű, így a legjobb módja, hogy hosszú távú együttműködéseket szerezz az, ha nagyon jól dolgozol. Ez legyen az alap. Legyen világos és egyértelmű közöttetek a kommunikáció, tartsd a határidőket, jelezd mindig időben, ha bármi elakadás van és legyél kezdeményező, kommunikatív, egyszóval ügyfélbarát. 

Ha mindez sikerül is és élesbe került a projekted, később, ahogy telik az idő, előfordulhat, hogy szem elől tévesztitek egymást ügyfeleddel, ami miatt csökken a későbbi közös projektek esélye. Ha van rá mód, próbálj hosszabb távú együttműködésre törekedni, tegyél ajánlatot havi karbantartásra, frissítésekre, újabb modulok és mérföldkövek megvalósítására a következő hónapokra. És, ha minden kötél szakad, küldj 3-6 havonta egy emlékeztető e-mailt, melyben jelzel valamilyen technológiai újdonságot, ami hasznos lehet a projekt szempontjából vagy felhívod a figyelmet a SEO modul frissítésének esedékességére. 

Fejlesztőként egy grafikussal szemben az a nagy előnyöd, hogy míg a design nem feltétlen öregszik, a kód az Internet és böngészők folyton változó környezetében biztony néha újításra szorul. Ha nem is félévente, de alkalmanként biztosan érdemes egy kicsit dolgozni rajta, hogy minden gyorsabb és hatékonyabb legyen.

7. Visszajelzések, reviewk

Lezárult  a projekt és mindenki elégedett? Ne engedd még el ügyfeledet, amíg nem írt rólad néhány jó szót, amit felhasználhatsz az életrajzodban vagy portfólió oldaladon. 

A Boast.io oldalon a témában összegyűjtött kutatások azt mutatják, hogy az ügyfelektől érkező értékeléseket potenciális leendő ügyfeleid 92%-a elolvassa és nagyban növelik a szolgáltatásaid iránti bizalmat, ráadásul ingyen vannak. Ne hagyd ki ezt a szuper lehetőséget!

8. Légy otthon az online munkaoldalakon

Bár a 8. pontnál járunk, nagyon fontos, hogy regisztrálj és létrehozd saját profiloldalad az online munkatárs-kereső oldalakon. Ha semmi mást nem teszel, csak rászánsz oldalanként 1-2 órát egy meggyőző profil feltöltésére, máris van esélyed arra, hogy meghívjanak egy-egy projektmunkára, napi 1-2 óra alatt pedig Te keresheted a megfelelő lehetőségeket, amiket megpályázhatsz. 

Az online munkaoldalakon a pozitív visszajelzések és referenciák lesznek a legerősebb fegyvereid, ezért igyekezz minél több projektet elvállalni, akár eleinte nyomottabb áron is, hogy a reviewk bevonzzák az új ügyfeleket, akiktől már majd reálisabb árat kérhetsz egy-egy fejlesztés megvalósításáért. 

A leginkább alapvető websiteok a Toptal, Upwork vagy Freelancer.com, de programozóként még hasznosabb lehet az olyan kifejezetten számotora készített oldalakon is jelen lenni, mint a Techysium, Vuejobs vagy RemoteLeads.

9. Légy jelen a közösségben

A Facebook mindenki számára elérhető és zsúfolásig tele van lehetőségekkel. Kicsit úgy érezheted magad, mint egy aranyásó, mikor elmerülsz a kereső posztok között, nehéz itt kitűnni a tömegből, mikor egy-egy posztra 20-30 válasz is érkezhet fejlesztőktől, mégis érdemes beszállni a harcba, mert ha elég erős a szöveged, referenciád és nyitott, proaktív a kommunikációd (ez egyébként nagy előny lehet a sokszor zárkózottabb fejlesztői közösségben), lehetsz Te is a befutó. 

Listázok néhány releváns Facebook csoportot, de biztos vagyok benne, hogyha konkrét skillset-re keresel, még több specifikusan Neked szóló hazai és külföldi csoportot találsz majd:

10. Legyél mentor, tanácsadó

Kevésbé ismert talán még a mentor programozó kifejezés, de juniorok számára, illetve biztonságra törekvő ügynökségeknek, vállalkozásoknak nagyon hasznos lehet. Ha nem szeretnének vagy épp nem tudnak egy sokéves tapasztalattal rendelkező programozót egy teljes projektre megfizetni, mentorként, heti néhány órában még beleférhet a budget-be és nagy segítség lehet a projekt biztos kimenetelének tekintetében.

Számomra nagyon szimpatikus volt, amikor egy programozó partnerem felajánlotta, hogy ha új vagy kevésbé tapasztalt fejlesztővel dolgozunk, szívesen segítenek mentori, tanácsadói szerepben. Ez nekem, mint a digitális projektekért felelős projektmenedzser és egyéni vállalkozó, nagy biztonságot jelent, a pályakezdőknek pedig újabb munkalehetőségeket.