Az affiliate marketing alapjai: hogyan kezdj bele, mi alapján válassz területet?

1
1171
Az affiliate marketing alapjai

Annak, aki az online marketingben mozog, talán ismerős lehet az affiliate marketing kifejezés, de biztosak vagyunk benne, hogy sokaknak egyáltalán nem mond még semmit. Már bemutattuk ezt az online pénzkeresési módszert, most pedig továbbmegyünk és bemutatjuk az alapfogalmakat és azokat a lépéseket, amelyekkel fel lehet pörgetni a blogod bevételeit!

Mi is az az affiliate marketing?

Az affiliate marketing az online marketingnek talán még egy Magyarországon kevésbé ismert területe. Lényege, hogy a tartalomgyártók konverziókat közvetítenek a hirdetők (pl. webshopok) számára, és a vásárlás árából előre meghatározott jutalékot kapnak. Igazi win-win szituáció mindkét fél számára: a hirdető növeli a forgalmát, a tartalomgyártó pedig hatékonyan értékesíti a felületeit. 

Először nézzük meg, hogy milyen kifejezésekkel találkozhattok ezen a területen, és ezek mit jelentenek.

Affiliate tartalomgyártó partner

A tartalomgyártó partner egy olyan személy, aki más vállalatok/szolgáltatások online népszerűsítéséből szeretne profitot szerezni. Például lehet ő egy blogger, aki a saját blogján bannert helyez el, és azzal keres pénzt, hogy a látogatói a bannerre kattintva eljutnak a hirdető oldalára, és ott vásárolnak.

Affiliate hirdető

Hirdető alatt azt értjük, aki affiliate marketing segítségével szeretné növelni az eladásait. Legtöbb esetben webáruházakról beszélünk, de lehet ez egy szolgáltatást kínáló cég is, például egy bank. A hirdető jutalmazza azt, aki új ügyfelet hoz neki, jutalékot ad érte.

Jutalék

A jutalék legtöbb esetben százalékban van megadva (például a megrendelés összegének 5%-a), vagy egy pontos összegben van meghatározva (például 3 euró minden hírlevélfeliratkozásért vagy online kérdőív kitöltéséért). Természetesen, a jutalmazás formája e kettő kombinációja is lehet. (Például a jutalék mértéke a megrendelés összegének 8%-a + minden hírlevélfeliratkozásért 1 euró.)

Affiliate hálózat

Az affiliate hálózat összeköti a hirdetőket a tartalomgyártókkal, így egyik félnek sem kell extra energiát fektetnie abba, hogy megtalálják egymást. A hálózat minden technikai (és nem technikai feladatot) ellát: figyelik az átkattintásokat, a leadeket, regisztrálják a konverziókat, figyelik a jutalékokat és ki is fizetik azokat. Ilyen például a Dognet affiliate hálózat is.

Miért érdemes kezdő affiliate partnerként hálózathoz csatlakozni?

Elég csak egy helyre regisztrálnod, és a hálózat összes kampányát elérheted.

Nem kell sok különféle hirdetővel kommunikálni, ezt a hálózat elvégzi helyetted. Ha pedig bármi probléma adódik, a hálózat segít azt megoldani.

Az affiliate partnerprogramoknál szokott lenni egy minimális értékhatár a jutalékok kifizetésére. Ezt egy affiliate hálózat esetében könnyebb elérni, mint a különféle webshopok saját partnerprogramjaiban. Vagyis hamarabb és biztosabban fizet az együttműködés.

A hirdetőnek nem kell figyelnie és ellenőriznie, hogy a rendszere jól működik-e, ugyanis ezt az affiliate managerek elvégzik a hálózatban. Így biztos lehet abban, hogy minden kattintást és konverziót megfelelően regisztrál a rendszer. Ha pedig probléma adódik, az affiliate hálózat azonnal elkezd vele foglalkozni és megoldja.

Technikai rész

A kampány technikai része biztosítja azt, hogy mindkét fél követhesse a teljesítményt. Egyrészről a hirdető pontosan követni tudja, hogy melyik tartalomgyártó melyik konverziót hozta, másrészről pedig a tartalomgyártó partner is láthatja, hogy mennyi konverziót hozott az adott webáruháznak, és mennyi az ebből származó jutaléka.

Ahhoz, hogy ezt követni lehessen, sütikre (cookie-kra, vagyis ideiglenes fájlokra) van szükségünk, ugyanis ezek alapján lehet megállapítani, hogy melyik konverzió érkezett az adott partnertől. A sütik automatikusan jönnek létre, miután a látogató rákattintott az affiliate linkre. Ha netán ez a link nem megfelelő, a sütik nem jönnek létre, és a konverzió rögzítése is problémákba ütközik.

Hogy működik ez a gyakorlatban egy affiliate hálózatnál?

  1. A regisztráció után bekapcsolódsz a kiválasztott kampányba.
  2. Kigenerálod a saját affiliate linkedet, banneredet, vagy egyéb elérhető elemet a kampányban.
  3. Elhelyezed az affiliate linket a weboldaladon.
  4. A látogatód rákattint a linkre, eljut a hirdető oldalára, és létrejönnek a sütik.
  5. Amint vásárolt, a sütik jelzik a hirdetőnek a hálózaton keresztül, hogy általad érkezett a konverzió, és a jutalékod megjelenik a rendszerben.
  6. A hirdető kiértékeli a konverziót, és ha minden rendben, jóváírja a jutalékot. (Megtörténhet, hogy például nem veszik át végül a csomagot, így ténylegesen nem valósul meg a vásárlás.)

Milyen képességek és tudás jön jól egy affiliate projekt elindításához?

Ha sikeres affiliate projektet szeretnél felépíteni, szerintünk ezek a szakértelmek jönnek jól:

  • Alap WordPress- vagy más weboldalkészítési ismeretek
  • Jó, ha tudtok dolgozni kulcsszavakkal, és ismertek legalább egy eszközt kulcsszókutatásra (pl. kwfinder.com).
  • Hasznos, ha tudtok feladatot delegálni. Így idővel a kevésbé érdekes feladatokat kiszervezhetitek, és fókuszálhattok azokra a dolgokra, amelyek valóban fontosak számotokra.
  • Alap SEO ismeretek 
  • Alap webanalitikai ismeretek

Mi alapján válassz területet?

Az első kérdés, ami felmerül majd benned, egész biztosan az lesz, hogy oké, de mégis melyik területen vágjak bele? Otthon, divat, vagy valami teljesen más? A szegmens kiválasztásánál a legtöbben azt a kérdést teszik fel maguknak elsősorban, hogy melyik az a téma, ami közel áll hozzám, de közben nagy iránta az érdeklődés is. Ez mindenképp jó kiindulópont, de azt javasoljuk, hogy vizsgáld meg azt is, hogy mi az, amiben az emberek bizonytalanok, vagy ami vegyes érzéseket vált ki belőlük. Hogy miért? Egyszerű a válasz. Egy jól felépített tartalmi projekttel megoldást tudtok kínálni a problémájukra, ami hozzáadott értéket jelent a számukra, így szívesen fognak vásárolni is az oldalatokon keresztül.

Ha ezzel készen vagy, nézz körül a piacon, tájékozódj arról, hogy milyen kampányok érhetők el (a Dognet kampányait például itt lehet megnézni). Mérd fel, hogy a kiválasztott terület milyen lehetőségeket tartogat. Mekkora az esély a sikerre? Milyen látogatottságra lehet számítani?

A legjobb, ha olyan szegmenst választasz, amellyel már hosszabb ideje foglalkozol, behatóbban ismered, vagy a célcsoportjukba tartozol. Ugyanis ezekkel a háttérinfókkal lépéselőnnyel vághatsz neki az útnak. Egyszerűbb lesz összeállítani a stratégiát, a tartalomtervet, és úgy egyáltalán: felfuttatni a projektet.

Ezek a területek a legnépszerűbbek az affiliate marketingben

  • Divat és szépség – Az egyik leghatékonyabban működő terület, ugyanis sokan vásárolnak spontán, érzelmi alapon, és a ruházat, szépség témakör pedig gyakorlatilag kimeríthetetlen. Jól működnek a katalógusok, amelyek napi szinten friss inspirációkkal várják az olvasókat, de ez a terület rengeteg lehetőséget rejt, csak egy kis kreativitás kell hozzá.
  • Egészség – Az utóbbi években az egyik legjobb perspektívájú terület. Az emberek számára egyre fontosabbá válik az egészségtudatosság, a táplálkozástól kezdve az aktív életmódig. A szegmens széles, sok hirdető és termék van a piacon, és szerintünk a következő években ez a terület jelentősen növekedni fog.
  • Otthon – Minden, a dekorációtól kezdve a lakberendezési tárgyakon át a bútorokig. Szintén egy nagyon jól működő terület az affiliate-ben, az emberek pedig egyre gyakrabban vásárolnak nagyobb bútorokat is online. Bőven van benne potenciál.
  • Pénzügy – A pénzügyi tanácsadás, hitelek, kölcsönök nagyon népszerű téma az affiliate-ben, a legnagyobb piaci játékosok, bankok, biztosítók kampányait lehet népszerűsíteni, akik a leadekért vagy konkrét szolgáltatás/termék értékesítésért adnak jutalékot. Hátrány viszont, hogy nagyon telített a terület, hatalmas a konkurencia, ezért nem biztos, hogy ezzel a szegmenssel érdemes kezdeni.

Mit tegyek, ha úgy érzem, nem jó területet választottam?

Megtörténhet, de ha kellőképp átgondolod, nem valószínű. Ne ess abba a hibába, hogy túl korán várod a sikert. Ez egy hosszútávú projekt. Tervezz meg gondosan mindent előre, értékeld ki a folyamatokat menet közben, változtass ezek alapján, (persze, csak ha szükséges) és tarts ki. Ha az első pillanatban eldöntöd, hogy ez a terület nem megfelelő, és belefogsz egy újba, jó eséllyel belekerülsz egy ördögi körbe, és csökkenni fog a motivációd is. Ha pedig növelni szeretnéd az esélyeidet már a legelején, azt javasoljuk, indíts el két projektet, lehetőleg két különböző területen: ebből rengeteg tapasztalatot nyerhetsz. Látni fogod, hogy mi az, ami működik, és mi az, ami nem, és rá fogsz ébredni arra is, hogy a kettő közül melyik az, amelyik valóban érdekel, és szívesen foglalkozol vele.

Ha mindezek alapján szívesen tennél egy próbát az affiliate marketinggel, vagy további kérdéseid lennének, keresd bátran a Dognet csapatát!

1 hozzászólás

Hozzászólások lezárva.