Online munka: pénzkeresés blogolással

0
660
Online munka: pénzkeresés blogolással

Minden eddiginél nagyobb az érdeklődés az online munka iránt, köszönhetően az elmúlt egy évnyi karanténos időszaknak. A FreelancerBlogon mindig figyelemmel kísérjük az online munka újdonságait, de most egy régi klasszikus pénzkeresési formátum újabb szintjéről számolunk be. Az online munka platformok után megérkeztek a direkt tartalommarketing platformok is!

Az “online munka” fogalmához még mindig elég sok félreértés kapcsolódik, annak ellenére, hogy az elmúlt évben, kényszerűségből, vagy mert most elérkezett az idő egy régi vágy teljesítésére, rengetegen próbálkoznak a hely- és időfüggetlenebb munkavégzéssel. A szolgáltatási oldal is erősödik a magyar weben is, szinte hetente kapjuk a híreket újabb érdekes platformokról és szolgáltatásokról.

Az online munkavégzés első nagy hulláma az olyan platformokról szólt, mint az Upwork vagy a Fiverr (a legfontosabb 31-et ebben a cikkben szedtük össze és mutattuk be). 

A második hullámban, az elmúlt 2-3 évben, egyre specializáltabb platformok jelentek meg: a Briefly a reklámügynökségek működésmódját valósítja meg projektekre verbuvált, profi menedzserek által segített szabadúszó kreatívok teamekkel, (hallgasd meg az alapító hölgyek izgalmas történetét itt!) a Techysium pedig a nagyon kompetitív és speciális igényekkel rendelkező fejlesztői piacra koncentrálva köti össze a magyar freelancereket nemzetközi projektekkel.

Szintén az elmúlt pár év fejleménye a magyar weben, hogy robbanásszerűen elterjedt a virtuális asszisztencia fogalma, sok új érdeklődő számára összekavarodva a freelancing fogalmával. A VA-csoportokban intenzív keres-kínál kommunikáció zajlik, és találnak egymásra az ilyen munkákat kínáló, jellemzően kkv ügyfelek és a szabadúszó szolgáltatók.

Az online munkának azonban vannak egyéb, kevésbé feltérképezett terepei is. Ezek közül az egyik konkrétan egyidős az internettel, mégsincs normális magyar kifejezés rá: ez az affiliate marketing

Az ‘affiliate’ egy nehezen lefordítható szó, valamilyen kapcsolódást jelöl, amikor az egyik dolognak “köze van” valami máshoz, hivatalos formában. Tagságot, szövetséget, együttműködést jelent. 

Lényegében jellemzően jutalék alapú együttműködést jelent. Az ‘affiliate link’ egy külön fogalom: ez egy speciális, egyedi web link, amit ha megosztasz, és valaki rákattint, akkor a domain tulajdonosa tudja, hogy tőled érkezett a látogatás, és a megfelelő keretek között honorál téged ezért.

Ez nem pont ugyanaz, amivel tele van rogyásig az Insta is: sokaknak ma az influenszer-együttműködések (nehezen veszi be a gyomrom, hogy tényleg magyar szó lett ebből a nyálkás marketingtechnikai amerikai szakkifejezésből) ugranak be elsőre, ha affiliate-ről van szó. Na, ez a cikk főleg azért született, hogy ezt a félreértést eloszlassuk, és az internet hőskorából idetévedt palackból felolvassuk nektek az igét: igényes és hiteles tartalommal is lehet együttműködésekkel pénzt keresni, nem csak azért, mert egyszer viccesen estél ki a trambulinból, és ezért lett 8000 követőd.

A kétperces videók által dominált korszakban elsőre vakvágánynak tűnhet az a tanács, hogy írjál a kedvenc témáidról alapos blogcikkeket, de van különbség a kattintásszámok meg a valóban értékes látogatások között. Ha tetszik, ha nem, még mindig a hosszú, tartalmas, alapos írások adják a web gerincét és a SEO alapját, ezért az egyszemélyes webáruházaktól a nemzetközi gigacégekig mindenki számára kulcsfontosságú, hogy valamilyen szinten jelen legyen ebben a térben, hogy készüljenek a felhasználók számára valóban jó és hasznos (a keresési kifejezéseikre megfelelő választ nyújtó) anyagok a termékeikről és szolgáltatásaikról.

Ezt pedig nem tudja mindenki előállítani magának, a megfelelő színvonalon. (Gyakorlatilag ebből élnek ma a freelancer szövegírók). A piac már régen, még jóval az internet előtt felismerte, hogy nem feltétlenül a házon belül készített tartalom (reklámkampány, PR cikk) lesz a legértékesebb megjelenés, hanem a független és saját jogon sikeres tartalomelőállítók anyagai. (‘Earned’, azaz elnyert médiának nevezték azt, amikor mások felületein jelenik meg róluk olyan információ, amiért egyébként fizetni szoktak.)

Az affiliate marketing ennek a hibridje: a cég/vállalkozó lehetőséget teremt arra, hogy a linkjeit szabadon megjelenítsék a tartalomgyártók a saját felületeiken, és a keletkező eladásokból jutalékot biztosítanak. Nincsenek kínos “egyeztetések”’, nincs brief, nincs “tartalmi együttműködés”, teljesen rád van bízva, mit írsz az adott termékről, mert ebben a módszerben nagyon fontos a hitelesség. A jutalék, mint modell is fontos, vagyis az, hogy a hirdető nem fizet előre a hirdetésért. Persze te, mint tartalomgyártó érdekelt vagy abban, hogy vásárlások jöjjenek létre, miután a linkedre kattintottak, de ha csak egyszer is felmerül, hogy nem volt őszinte az ajánlásod, azzal a saját közönséged előtt játszod el a szavahihetőséged.

Aki ebben gondolkodik, annak nagyon tudatosnak és tájékozottnak kell lennie egy-egy adott témában. Tudatosan kell választania, hogy pontosan milyen hirdetővel, vagy hirdetőnek a termékével dolgozik együtt. 

A hirdető cégeket és a tartalomelőállítókat ma már erre specializált online platformok segítik abban, hogy egymásra találjanak, hasonlóan az online munkaoldalakhoz. A magyar piacon a Dognet az egyik nagyobb ilyen hálózat, akiket tavaly már bemutattunk egy interjúban, legutóbb pedig a Tuesday Talks meetupunk vendégeként osztottak meg értékes tippeket.

Az ilyen platformok azért jók, mert teljesen átveszik az ügyfélszerzés / adminisztráció / szerződés / nyomonkövetés / kifizetés folyamatát, és stabil forrást tudnak biztosítani ahhoz, hogy freelancer szövegíróként, bloggerként folyamatosan újabb együttműködési lehetőségekhez juss. Ha jól SEÓ-zott szakcikkeket tudsz előállítani, akkor ez egy “long tail” bevételi forrás lehet neked, hiszen egy jó anyag évekig tud újabb látogatókra szert tenni. (nekünk is az online munkaoldalas posztunk kapja az egyik legtöbb találatot, pedig már elmúlt 2 éves cikk).

Ez a kényelmesség a kkv-k, webshopok számára is érték, mert ők meg használható felületeket működtető írókat találnak meg gyorsan és egyszerűen, nem kell saját affiliate-kampányokat futtatniuk, csak bedobják a linkjeiket a rendszerbe, és máris össze tudnak kapcsolódni a megfelelő partnerekkel, akik írnának róluk.

A Dognet adatai alapján jelenleg az elektronikai webáruházak, a lakberendezés, otthon, barkács, a divattermékek és az étrendkiegészítők forgalmazói érdeklődnek legnagyobb számban együttműködési lehetőségek iránt, és ezek csak a legnagyobb ügyfelek. Az elektronikában éles a verseny, ezért jellemzően alacsonyabbak a jutalékok (viszont a termékek ára is jelentősen magasabb tud lenni, mint az apróbb cikkek esetében), a bútorok után viszont meglepően nagy összegeket lehet szakítani.

A tapasztalatok szerint a legügyesebb partner az olyasvalaki, aki össze tudja kötni a hobbiját a tartalmaival és akár szakmai igényességű cikkeket tud írni arról, hogy hogyan válasszunk ki egy jó terméket, például túracipőt. Egy ilyen anyagban összehasonlítanak különféle paraméterek alapján különböző termékeket, tehát lehet ez az említett túracipő, de lehet egy mosógép, étrendkiegészítő, bármi, csak legyen ott egy kutatás a történet mögött. 

Az ilyen anyagok egy másik tipikus műfaja az útmutató, például konkrét barkácsolási vagy kertészkedési tippek összefoglalása. Ezekben az anyagokban teljesen organikus módon használod a szerszámokat, és az olvasók csak örülnek neki, ha ki is linkeled azokat a termékeket, amelyek a használat során megfelelőnek bizonyultak számodra.

Dunát lehet rekeszteni azokkal a blogokkal, ahol igazán jó tartalom nincs, de egy komplett hirdetési erdő, az villog rajta rendesen. És jellemzően hiába. Összehasonlíthatatlanul gyengébben teljesítenek azok a hirdetések, amelyeknek az információtartalmára nem készíted fel előre az olvasót, amelyek nem integráns, elválaszthatatlan részei a fővonalas tartalmadnak, a fő témádnak.

Amiatt nem kell aggódnod, ha még nincs közönséged, a Dognettel elindulhatsz a nulláról is. Pont ez a jutalékos rendszer egyik előnye: mi a legrosszabb, ami történhet? Max nem kattint a linkre senki, de akkor nem is fizet érte semmit a hirdető. Nincs kockázat se neki, se neked. A számok azt mutatják, hogy az igényes tartalom előbb-utóbb megtalálja a közönségét (köszi, Google!). Tehát nem kell attól tartani, hogy sosem fogsz értelmes számú konverziót elérni az affiliate linkjeiddel. A Dognettől azt a tippet kaptuk, hogy ha valaki úgy áll neki nulláról, hogy utánaolvas és kísérletezik rajta proaktívan, akkor szokott igazán működni a dolog. Az a tapasztalat, hogy sok kicsi sokra megy: az első konverziót kell valahogy elérni, utána sokkal könnyebb megszerezni a másodikat és a tizediket meg a századikat. Fel kell fedezned, hogy mi az, ami működik a te célközönségednél, és ha megvan az első néhány konverziód, akkor gyakorlatilag már csak fel kell pörgetni az egészet.

Az egész affiliate marketing a hosszú távú együttműködésről szól. Türelmesnek kell lenni, mindkét oldalon. Ezt a hirdetők is tudják, illetve felkészítik őket erre a platformok. Gyakorlatilag külsősként, freelancerként végzel tartalommarketinget a platformon keresztül a hirdetői ügyfélkör számára.

Egy konkrét példa erre az akkuk.hu esete. Akkumulátorokat árulnak, tehát nem egy túl szexi témában mozognak. A termék nem különösebben drága, és semmiképpen sem látványos, nem könnyű rá tartalmat írni. Jó fél év eltelt, mire a Dognet talált nekik egy affiliate partnert, de miután meglett, szépen beindult a forgalomterelés. Hiszen szexi vagy nem, akkumulátort gyakorlatilag mindenki használ, egyre több kütyühöz, és időnként cserére szorulnak, és ilyenkor a keresőhöz fognak fordulni… ami pedig a legjobb tartalmakhoz fogja őket irányítani. Ha erre tudatosan felkészülsz, akkor el tudod érni, hogy a legjobb tartalmak között a te blogposztod is ott legyen.

Ha a tartalomgyártás elhivatottja vagy, érdemes lehet kipróbálnod a tartalmi együttműködések specializált platformjait, például a DogNetet, így az ügyfélszerzés részét szinte automatizáltan ki tudod szervezni.