Az affiliate marketing egyidős az internettel, a lényege, hogy ha saját online felületeiden reklámozol, akkor jutalékot kapsz az eladások után. De hogyan kell ezt jól csinálni, kinek való, milyen termékek és témák működnek legjobban? A térség egyik legnagyobb affiliate marketing hálózata, a Dognet üzletfejlesztési vezetőjével, Puha Dáviddal veséztük ki a témát.

Kezdjük a lényeggel, hogyan lehet itt pénzt keresni?

A Dognet partnerei általában online marketingesek, szövegírók, akik egy kicsit értenek a technikához is. Egy konkrét példán levezetve: tegyük fel, hogy valaki egy új mosógépet akar venni, és nem tudja, hogy mi alapján válasszon, hiszen több száz modell van, számtalan paraméterrel. Ha valaki ír erről egy jó útmutatót, ami segít a választásban, akkor linkelhet olyan webáruházakat, ahol az általa javasolt feltételeknek megfelelő mosógépeket lehet megtalálni. Ha a linken keresztül érkező látogató vásárol, akkor a partner jutalékot kap. Fontos, hogy az írások objektívek legyenek, a blogger ne próbálja direkt meggyőzni, vásárlásra ösztönözni az olvasóit. 

Egyébként van erre valami szabályozás vagy útmutató? Ha én elhelyezek egy affiliate linket a saját felületemen, teljesen rám van bízva, hogy mellette mit kommunikálok, hogyan tálalom? Ha például egy blogger egy objektívnek tűnő elemzésben elhelyez affiliate linket, miközben valójában és őszintén nem is ajánlaná az adott terméket, az visszaüthet, elvesztheti a hitelességét a közönsége előtt.

Azt javasoljuk, hogy mindenképpen kommunikálják a partnerek a linkekkel kapcsolatban, hogy hirdetésről van szó. Az együttműködési feltételeinkben megszabjuk, hogy félrevezető, illetve kifejezetten kattintásra buzdító tartalmi környezetben nem jelenhet meg az affiliate link. 

Oké, hogyan lehet belevágni? Ha regisztrálok a Dognet hálózatába, mint tartalomelőállító, akkor javasolnak nekem ügyfelet, vagy a hirdetők választanak partnert?

A mi feladatunk az, hogy közvetítsünk a felek között. Az irántunk érdeklődő hirdetők mindig azt kérik, hogy mutassunk nekik partnereket, de addig nem lesznek komolyan vehető partnerek, amíg nincsenek komoly hirdetők. Eléggé “tyúk vagy a tojás” helyzet. Alapvetően a hirdetőnek kell a bátorságot vennie arra, hogy elindítson egy affiliate kampányt, és erre előbb-utóbb jelentkezni fognak releváns partnerek, akiket érdekel a téma. Az, hogy egy partner melyik kampányt kezdi el népszerűsíteni, rajta áll, de a választásban szívesen segítünk mi is, illetve proaktívan keressük, értesítjük őket az újdonságokról is. 

Ha csatlakozom bloggerként, utána lekérdezhetek egy adatbázist arról, hogy milyen témák és hirdetők vannak a hálózatban?

Igen, az összes elérhető kampány, a jutalék mértéke, az egyéb feltételek: ezek mind rendelkezésre álló információk. Sokan úgy képzelik, hogy kiraknak egy bannert és kész, más dolguk nincs is, csak jönnek a kattintások meg a jutalék, de ez azért nem ilyen egyszerű. Ma már a bannerekre ritkán kattintanak az emberek. Annyira megszokták, hogy már a szemükkel kiszűrik, nem is látják. Kivéve ha hiperperszonalizált, remarketinges hirdetésről van szó, de minden más esetben eléggé érdektelen hirdetési forma. Ezért inkább a szövegben érdemes elhelyezni a linket, megfelelő kontextusban. Vannak olyan hirdetők, akik nem csak linkeket vagy bannereket ajánlanak, hanem konkrétan XML feedet is elérhetővé tesznek a partnerek számára. A blogger tehát létre tud hozni egy szekciót a blogján egy olyan felütéssel például, hogy “nézd, itt van pár ajánlat a velem együttműködő webshop termékeiből”, a végeredmény pedig az Árukeresőhöz hasonlít majd.

Tehát ha van egy horgászblogom, akkor például kitehetek a sidebarba egy dinamikusan változó sort horgásztermékekből?

Igen. Fontos időnként aktualizálni. Tehát az adatbázisban látható, hogy pontosan mit kínál az adott hirdető – bannert, akciós kupont, vagy akár egy ilyen feedet.

Nyilván nagyon változó, de mégis nagyjából milyen léptékű jutalékokra lehet számítani?

Ez attól is függ, hogy egy óriási elektronikai online plázáról van szó, ahol nagyon éles a verseny (ott 1-2 százalék körül mozog) vagy kisebb, specifikusabb webáruházról, például sajátmárkás elektronikai boltról, ott akár 5 százalék jutalékot is megengedhetnek maguknak. A háztartás, lakberendezés területén nem ritka a 10 százalék körüli jutalék sem. Meg kell jegyezni, hogy a jutalék nem azonnal realizálódik, jellemzően 40 napot kell várni a teljes folyamat lezárására az online vásárlás pillanatától számítva.

A Dognet ebben a folyamatban technikailag mit nyújt? Legyártjátok magát a linket és nyomon követitek a történéseket? 

A mi feladatunk a technikai háttér ellátása. Mérjük a konverziókat mindkét oldalon, saját rendszeren üzemeltetjük a hálózatot, intézzük a számlázást és a felek közötti kommunikációt.

Vannak direkt együttműködéseitek webshop-motorokkal? Elérhető a Dognet beépített szolgáltatásként?

Van WooCommerce megoldásunk, de ez inkább csak egy útmutató. A magyar piacon a ShopRenterrel sikerült megegyeznünk, az általuk fejlesztett platformra rákapcsolódtunk. Azt még hozzátenném, hogy mi erősen megválogatjuk, kivel működünk együtt, a szó pozitív értelmében. Aki ma indítja a webshopját, és holnap már affiliate kampányt szeretne, azzal még jellemzően nem működünk együtt, hiszen egy webshopnak sok a gyermekbetegsége. A partnereink védelme érdekében igyekszünk tapasztalt, jól működő hirdetőket beengedni a rendszerbe. Nézzük a volument és a termékkör jellegét is. Például a nagyon B2B, vagy kifejezetten szakemberek számára releváns termékekkel nem működik jól az affiliate marketing. 

Melyek a legjobb piacok, kiknek érdemes leginkább ezzel próbálkoznia ma?

A divat, a bútor és a lakberendezés kifejezetten optimális szegmensek. Az elmúlt hónapok eseményeinek hatására a lakberendezés jelentősen megugrott. Az elektronika mindig is erős volt, de ott nagy a konkurencia. A bútorok akár több százezer forintba is kerülhetnek, akár egy jó tévé, viszont 5-7 százalékos jutalék sem ritka, ezért látjuk a lakberendezés – otthon – háztartás szegmensben a legnagyobb potenciált. Szintén jól pörög a kertészkedés, jelenleg is egyeztetünk újabb komoly hirdetőkkel ezen a területen is. 

Lehet tudni, milyen ismertebb hirdetők vannak a hálózatban?

Persze, ez az oldalunkon nyilvánosan elérhető, egyébként olyan ismertebb nevek vannak nálunk, mint az Alinda, a Lumenet, a BioTech USA vagy az Alza.

Körülbelül mennyi magyarországi partner van a rendszerben most, és mik a tapasztalaitok velük, mennyire ügyesek, mennyire szorulnak segítségre?

Egy központi rendszerben van az összes ország, összesen 4000 regisztrált partnerünk van jelenleg, nagyjából 10%-a lehet magyar. Itt is érvényesül a Pareto-törvény, körülbelül a felső negyedük-ötödük igazán aktív. Tehát, 100 körül van az igazán jól teljesítő magyar partnerek száma jelenleg. Az érdeklődés erősödik, mostanában kezdik egyre többen kipróbálni az affiliate marketinget az AdSense helyett. Az affiliate egyik előnye, hogy nagyobb a kontrollod afelett, hogy mit hirdetsz a saját felületeiden. Az AdSense esetében az jelenik meg, amit a Google jónak lát, maximum preferenciákat határozhatsz meg. Ezért is tud sokkal jobban is működni az affiliate. Minél specifikusabb a tartalom, amit gyártasz, annál sikeresebb tud lenni rajta az affiliate marketing. A magyar piacon már van elég hirdető ahhoz, hogy érdekes legyen a partnerek számára. Az affiliate egyidős az internettel, voltak és vannak erre szakosodó hálózatok, de ez akkor kezd igazán jól működni, ha elér egy bizonyos volument. Maga az e-kereskedelem is elérte azt a szintet, hogy nem csak a geekek vásárolnak online, hanem a nagymamák is. A magyar piac már ott tart, ahol a cseh piac volt hat-hét éve, most már mindenkinek megéri komolyabban foglalkozni ezzel.

MEGOSZTÁS
Freelance copywriter, blogger, ghostwriter, storyteller. A szabadúszást az önellátó kertészkedéssel ötvöző életformát teszteli a Börzsöny egyik völgyében.