Nagyjából félévente egy egész meetupot szentelünk az ügyfélszerzés témájának, mert ennyi idő alatt mindig jönnek új fejlemények. COVID19, anyone? Akár most vágnál bele az online pénzkeresésbe, akár a karanténban keresel új utakat, akár a gazdasági belassulás utáni felpörgésre készülsz már, ebben az összefoglalóban garantáltan találsz valami akcionalizálható tippet.

Beszámoló a Freelancerblog Tuesday Talks elnevezésű havi meetup sorozatának 2020 áprilisi állomásáról.

Marczinkó Ági minden egyes ügyfelét felhívta a karantén kezdetén. Ez azért igazán említésre méltó, mert nem nagyon szokott 30-40-nél kevesebb lenni neki egyszerre. Eleve tartja a kapcsolatot velük heti szinten. A coach, a pszichológus és az étterem leállt, de a webshopok nagy nyertesei ennek a helyzetnek, és mindenki, aki a tevékenységét gyorsan át tudta vinni az online térbe (sok fizikai boltnak nem is volt idáig webshopja, akik most belevágtak végre, és ezzel megmenekültek a csődtől). Ágival készült tavalyi interjúnkból már kiderült, hogy mindenkivel szeret élőben is találkozni, ha lehet, hiába adottak a technikai lehetőségek a távolsági meetingekre – és e szokásának direktben is komoly megbízásokat köszönhet. 

Kicsit úgy érzem, hogy ledaráljuk a dolgokat

– fogalmazza meg Ági az online térbe átkerülő megbeszélések tapasztalatait. Jogos meglátás, a neten mindannyian csak a böngészőben nyitott tabok vagyunk egymás számára, amiket be lehet zárni, át lehet róluk kattintani – minden a meetingen megspórolt másodperc értéke azonnal realizálható, ahogy a másik ablakban folytatjuk a munkát. Viszont ezzel elvész a dedikált ideig tartó fizikai meetingekben rejlő spontaneitás, a kitöltendő időben néha volt alkalom cseverészni olyasmiről, ami nem konkrétan egy pont az agendában, de másodlagos módon segítheti a projektet: ügyfél és szolgáltató egy kicsit jobban megismeri ilyenkor egymást.

Az élő találkozás Majsai Ricsi számára segít felmérni, hogy mennyire van meg a “full body yes”, az a lendületes húzóerő ami kétség nélkül jelzi, hogy tényleg jó munkakapcsolat lehet köztünk és a potenciális ügyfél között.

Gazdig Bence grafikus, neki jellemzően rövidebb távúak (projektalapúak) az együttműködései.  Egy logó, egy arculat, weboldal: konkrétak a feladatok, ezért gyorsabban pörögnek az ügyfelek is. Emiatt nem erőlteti az élő találkozást, de nem is zárkózik el előle, ha valaki kezdeményezi. Az ügyfelei jó 90 százaléka Instagramról vagy ajánlásra jön.

Bence rengeteg leadet generál Instán, ezért is hívtuk el vendégnek: hónapok óta folyamatosan és dinamikusan növeli a követői számát és nagyjából a platformból él. Nem a saját munkáit spammeli, hanem könnyen fogyasztható informatív anyagokat rak össze carousel posztokban, minden nap. Edukációs tevékenységet végez tehát, a munkája során felmerülő tanulságokat, trendeket és tapasztalatokat osztja meg. 

Ennek a hatása többszörös. Egyrészt hiteles véleményvezérként jelenik meg a rapid módon gyarapodó követői száma, az elismerő kommentek sora miatt, másrészt a potenciális ügyfelek számára ötleteket adhat arra, hogy tudna Gazduig segíteni nekik is ugyanilyen műfajú posztok gyártásával, harmadrészt Bence nagy hangsúlyt fektet arra hogy a posztok csak annyira legyenek informatívak, amelyek még bárki számára érdekesek és könnyen értelmezhetők, akit bármilyen szinten érdekel a vizuális marketing világa. Ennek szintén meggyőző ereje lehet a potenciális ügyfelek számára: 

Semmit nem tudok a fogtechnikáról. De a fogtechnikus ügyfelem kliensei sem tudnak semmit a fogtechnikáról.

Olyan posztot kell készíteni tehát, ami ennek megfelelően náluk is működik.

Ági is él azzal a lehetőséggel, hogy ingyenesen állít elő szakmai tartalmakat a közösségi médiában, de az ő terepe a Facebook csoportok világa. Először is vannak olyan jól pörgő csoportok, ahol sok felkérést, digitális projektlehetőséget posztolnak a tagok, Ági az alábbiakat ajánlja minden kezdő és haladó freelancer figyelmébe:

KKV Marketing
Szabadúszó szövegírók
Mompreneurs (csak nők számára)

Ezekben a csoportokban számtalan, éppen induló vállalkozó van, akik számára kitűnően lehet kicsi, olcsóbb projekteket végezve referenciát gyűjteni.

De Ági ezen túlmenően igyekszik minden olyan kérdést megválaszolni, ami szakmailag releváns az ő számára. Sőt, ha olyat talál, amiről egy másik freelancer jut az eszébe, akkor belinkeli az illetőt. Mivel napi szinten állít elő értéket a csoport számára, hamar megtanulják a nevét, és sokszor keresik direktben, hogy egy hasonló probléma megoldásában segítsen üzleti keretek között.

Ricsi különböző célcsoportokra targetált hirdetések útján szerez ügyfeleket, a csoportok paramétereit folyamatosan finomítja. A cél mindig az, hogy egy bizonyos formot kitöltsenek a weboldalán, aminek a folytatása egy egyórás, ingyenes konzultáció. Erre a konzultárcióra már felkészülten tud érkezni az alap infók birtokában, tehát nem a nulláról kell kezdeni az ismerkedést a beszélgetésen, egyből értékes insightokkal tud nyitni a potenciális ügyfél számára.

Minden kreatív számára ismert az a veszély, amikor újabb és újabb módosítóköröket kell futni az ügyféllel. Sok freelancer előre megadja, hány módosítókör ingyenes, és mennyibe kerülnek a továbbiak, Bence viszont végtelen módosítást ad az árhoz, amit elkér a munkáért. Ezt az öngyilkos őrültségnek tűnő vállalást azzal támogatja meg, hogy ő is nagy hangsúlyt fektet az előzetes kérdéssorok összeállítására. Az ügyfeleivel közösen annyira definiálják a projekt részleteit, amennyire csak tudják, és ez a kulcsa annak, hogy a projekt nem nyúlik a végtelenbe. És Bence ezzel a gavallér ajánlattal bizony alávág a piac egy részének: az ügyfelek számára óriási nyugalom az, hogy a pénzükért garantáltan el fognak jutni a megnyugtató megoldásig, ha vele dolgoznak, tehát ez eleve növeli a motivációt a közös munkára.

Kinek kellhet online hirdetésben segítség?

Ricsi a hirdetések specialistái számára hozott még néhány jó trükköt: Minden üzleti Facebook oldalon meg tudod nézni a Page Transparency menüpont alatt a hirdetéseket, amiket futtat! Tehát azt is látod, ha nincs nekik, vagy ha nem tűnik nagyon profinak. Innen már csak egy lépés felajánlani, hogy te készítesz nekik párat, hiszen jelenleg “pénzt hagynak az asztalon”. De ugyanezt az elvet követve a weboldalakat is ellenőrizhetjük a Google Tag Assistant és a Facebook Pixel Helper alkalmazások révén. Ha nem használnak például Facebook pixelt, akkor felajánlhatod, hogy beállítod nekik ingyen. A Tag Assistant-tel pedig az Analytics vagy Search kampányokat tudod lekérdezni, és ha nincs nekik, már indulhat is a kontakt. Ha látják a munkád eredményét és megismerik, hogyan dolgozol, abból igen gyakran további megbízás is lesz. 

Mindig ultimate gesztusokkal indulok.

– fogalmazza meg Richárd a technika lényegét.

Ingyenes tartalom leadért cserébe

Ági az elmúlt egy évben annyi jótanácsot osztogatott a Facebook csoportokban, hogy most már jó ötletnek tűnt összeraknia egy 15 oldalas, illusztrált útmutatót a Facebook hirdetések használatáról, amit ingyen fog kínálni az érdeklődő kkv-k, vállalkozók és bárki számára. Ezzel olyan szakmai megalapozottságra tesz szert, amire később szabadon építhet majd az email címek birtokában.

A legnagyobbakra mindig érdemes odafigyelni

“Ha egyszerre több helyről másolsz, az már kutatás.” tartja Bence: ne szégyelljük a minket érdeklő szakterület legnagyobb követői táboraival rendelkező profik kommunikációját figyelni és beépíteni azokat az elemeket a saját márkánkba, amivel tudunk azonosulni. 

Tudd, hogy kivel akarsz dolgozni

Persze ez utóbbi részlet, az önazonos kommunikáció igencsak fontos: “nem kell túltolni, olyan legyél, amilyen te vagy és annak készíts anyagokat, akinek te szeretnél”. Ági ehhez hozzátette, hogy gyakran konkrétan kitesz képet az elképzelt partnerről, akinek készíti éppen a szakmai anyagot. 

A meetup plenáris részét Ricsi ezzel a kikezdhetetlen logikájú levezetéssel zárta: “ha igazán részletekbe menően kidolgozod, hogy milyen az az ügyfél, akivel dolgozni szeretnél, akkor garantáltan felismered, amikor szembejön az utcán”.

A meetupon ezúttal is 3 könyv talált gazdára:

  1. David Cottrelt: Hétfő reggeli döntések
  2. Chris Watson: Upskill
  3. Mészáros Róbert: Brand a lelke mindennek

Kérdésed van? Írj nekünk a hello[kukac]freelancerblog.hu-ra! Érdekelnek az eseményeink? Kövess minket Facebookon!

MEGOSZTÁS
Freelance copywriter, blogger, ghostwriter, storyteller. A szabadúszást az önellátó kertészkedéssel ötvöző életformát teszteli a Börzsöny egyik völgyében.