Az alkalmazotti létet freelancer életmódra cserélő Pánácz Csabát azért kértük fel egy interjúra, mert kevés olyan freelancert ismerünk, aki ilyen simán és lendületesen vágott neki a vállalkozói életnek, már az első napjától kezdve. Miért szeretnek vele dolgozni az ügyfelei és hogyan készült a szabadúszásra? Az alábbiakban kiderül!

Rögtön az elindulásod után volt egy kommunikációs akciód, amivel már a vállalkozásod első napján ügyfelekre tettél szert: a Minner és a Biznisz Boyz Facebook-csoportjaiban adtál hírt magadról, de nem csak poszttal, hanem egyedi landing oldalakkal is, amiken egy-egy bennfentes poén várta a közösség tagjait. Mielőtt elmerülnénk a részletekben, áruld el: kitartott ez a lendület, továbbra is van bőven munka?

Igen, egészen jól állok szerencsére. Van most nálam három weboldal, amit a dizájntól a programozásig én viszek, illetve van csak webdesignból is egy-kettő. Ezen kívül grafikai design feladataim is vannak, például social media posztokhoz. Illetve fejlesztőként is bedolgozom pár helyre, heti néhány órában. Ügyfélszerzésre egy minimális hirdetési kampányt is futtatok, illetve blogot írok, ezek is olyan csatornák, ahonnan érkezhettek az újabb megkeresések.

A saját márkaépítési tevékenységed sem úgy fest, mint egy tipikus, 2 hónapja elindult freelancernél. Erre tudatosan előre készültél?

A blogban nincs igazán nagy tudatosság, igyekszem legalább kéthetente kitenni egy új posztot. A weboldalamon nyilván már hónapokkal a start előtt elkezdtem dolgozni, sokat gondolkodtam a megjelenésen és az animációkon. Nagy vonalakban megvolt a kép, hogy mit szeretnék. A volt munkahelyem egy webstúdió, ahol azért nyilván sokat tanultam, láttam, hogy kell saját márkaarculatot működtetni. Ott alapvetően fejlesztő voltam és extra időben webdesigner, úgyhogy a rálátásom is egyre szélesebb lett.

A panacz.design fókusza a kiemelkedő minőségű, profin összerakott, egyedi és animációkkal bővített webdesignok, vagy komplett weboldalak készítése. Ez egy nagyon felhasználóközpontú, kreatív megközelítés és filozófia, azoknak, akik szeretnének valami szépet és testreszabottat. Sokaktól hallom például, hogy olyan oldalt szeretnének, mint az Apple-é. Az Apple bizonyos aloldalai tényleg nagyon profik, kiváltják a látogatóból a “wow” érzést: pontosan ez az én célom is az általam készített designokkal.

Egy személyben végzem a fejlesztést és a designt is, szerintem ez egy hozzáadott érték, ami segít nekem abban az igyekezetemben, hogy az iparági élvonal szintjét hozni tudjam a megrendelőim számára. 

A márkaépítés szempontjából eléggé lényeges, hogy létrehoztam egy almárkát is. A landingpro.hu kifejezetten landing oldalak gyártására fókuszál. Ez nekem nagyon kézenfekvő irány volt, hiszen egy egyszerű weboldal építéséről van szó, valamilyen megkapó designnal. Ez egy kisebb, specifikusabb, gyorsabb verziója az alaptevékenységemnek. Tegyük fel, hogy egy webshop mondjuk tavasszal vagy nyáron fürdőruhákat árul, és van egy kiemelt akciója egy bizonyos fürdőruhára, amit nagyon nyomatni akar, arra például jó eszköz lehet a landing oldal, mert a tapasztalatok alapján a konverzió sokkal magasabb, mintha csak az eredeti webshopban hagyná a termék kommunikációját. De egy landing oldal hasznos lehet hírlevélfeliratkozók vagy ajánlatkérések gyűjtésére, promóciók futtatására vagy éppen új regisztrációk szerzésére is.

A Landing Pro egyébként dizájnban, arculatban eléggé hasonlít az alap oldalamhoz, ami szándékos.

Hogyhogy nem a WordPress bulivonatra ültél fel te is, mint manapság szinte mindenki?

Ismerem azt is, de arra jutottam, hogy az én teljesen egyedi designjaimat és kreatív megvalósításaimat nem lenne könnyebb egy sablon alapú rendszerben kivitelezni.

Ide érkeznek a látogatók Csaba vállalkozásának weboldalán.

Nincs egyébként semmi bajom a WordPressel, csak semmilyen előnyét nem láttam a saját munkám szempontjából. Nem úgy kell elképzelni az egyedi fejlesztést sem, ahogy szerintem sokan gondolják, hogy a nulláról elkezdek programozni. Én is használok CMS-t, a modulokat az adminban hozzárakom pár óra alatt. Az átgondolt tervezést úgyis meg kell csinálni, ez a WordPressnél is igaz, úgyhogy az egyéni fejlesztési módszer ebben csak nagyobb szabadságot biztosít.

Mennyire éles a verseny ezen a piacon, hogy néz ki most Magyarországon a webfejlesztés, mint szektor? Nem közelítünk már a telítettséghez?

Őszintén szólva én nem ismerek sok olyan szabadúszót ezen a területen, akikre azt mondom, hogy tényleg világszínvonalat képviselnének. Akiket én követek, azok külföldiek, akiktől én is tanulni szeretnék. 

Másrészt, én magam is dolgozom csak fejlesztőként is projektekben, és inkább ez az általános, nem az, hogy valaki megrajzolja és le is fejleszti a teljes webes jelenlétet. Biztos vannak ilyenek, de nem ez a jellemző.

Honnan jött ez az egész neked, miért pont ezzel szeretsz foglalkozni?

Az egyetemen volt egy webfejlesztés tárgyam, annak a végén egy weboldal elkészítéséig kellett eljutni. Az aknakereső összerakása, és hasonló feladatok nem igazán tudtak lázba hozni a programozás órákon, de ez viszont nagyon megfogott. YouTube-ról is gyűjtöttem a nagyházihoz az inspirációt és elsajátítottam az alapokat. Tetszett, hogy létre tudok valami olyat hozni, ami ránézésre alig különböztethető meg a legprofibb weboldalaktól, legalábbis az akkori, naivabb énem számára.

Az első weboldalam még mindig éles, ezt unokatestvéremék cégének készítettem 2012-ben, és még ma is egész vállalható. Abban már volt egy kis Photoshopos bűvészkedés is, mert akkor az érdekelt.

Az utolsó félévem végzése közben már elkezdtem munkát keresni, és el tudtam helyezkedni egy webfejlesztéssel foglalkozó cégnél. Ott is maradtam nyolc évig. Négy-öt éve léptem egyet a fejlesztéstől a webdesign felé, először az irodai munka után otthon képeztem magam benne tovább, és dolgoztam a cég projektjeinek a designjain.

Másfél évvel ezelőtt nézegettem a külföldi példákat étrendtervező webalkalmazásokra, és találtam egy olyat, ami igazán megtetszett. A magyar weben nem találtam hasonlót. Arra gondoltam, jó ötlet lehet ezt itthon is megvalósítani. Megkerestem Torma Valentint, az egyik leghíresebb magyar fitness youtubert, és neki is tetszett az ötlet, már ő is gondolkodott hasonlóban. Úgyhogy összeraktuk, a táplálkozás-szakmai részét ő adta az egészhez, én meg a dizájnt és a programozást. Csak végigkattintgatod, hogy mi a nemed, a fitneszcélod, a testi adataid, az edzéseid száma, az átlagos napi aktivitásod, hogy van-e ételérzékenységed, aztán a végén kidobja, hogy neked mondjuk 2000 kalória az ajánlott ezek alapján, és megvásárolhatod az általunk összerakott étrendet, ami pont ennyi kalóriát tartalmaz. Ez azóta is megy, számomra örömteli referencia, és az első igazi saját projektem, amiből piacképes termék lett.

Hogyan készítetted elő a váltást a munkahelyeden? Általában sok freelancer átfedésben kezdi a vállalkozást az alkalmazotti léttel.

Az elején én voltam a negyedik munkatárs a főnökön kívül, a kilépésem idején pedig már azt hiszem tizenhárman voltunk, szóval egy szép növekedés részese voltam. Én szerettem a munkahelyemet és a munkatársaimat is, szóval az én sztorim nem éppen a “ha utálod a munkád, legyél vállalkozó!”-jellegű karrierváltó történet. 

Ugyanakkor… amikor podcasteket hallgatok és könyveket olvasok, ezek általában nem arról szólnak, hogy “hogyan legyél nagyon frankó alkalmazott?” Azt éreztem, hogy ki szeretném magam próbálni önmegvalósítás, saját márka terén és olyan szakmai területekre koncentrálni, amiben igazán jó akarok lenni.

Korán beavattam a terveimbe a főnökömet

és úgy intéztük, hogy optimális legyen. Végül március elsejével történt meg a kilépésem.

Zárásként rá kell kérdeznem, hogy te hogyan élted meg a váltást, amikor a magad ura lettél? Sokak számára a szabadság levegője kissé ritkának bizonyul elsőre. Te hogyan osztod be az idődet most?

Alapvetően a Covid miatt ugyanígy itthonról dolgoztam már alkalmazottként is, a munkaidőm héttől háromig tartott. Nem vagyok nagyon koránkelő típus, 8-9 között kezdek a munkának mostanában, előtte kényelmesen reggelizünk, kávézunk a barátnőmmel.

Ennek a másik fele, hogy már nem az van, hogy háromkor eldobok mindent. Attól függ, mennyire vagyok elmélyülve abban, amit csinálok, mennyire sürgős a projekt. Jellemzően késő délután, olykor este is leülök még dolgozni.

Projektmenedzsmentre Trellót használok, nekem ez elég ahhoz, hogy szemmel tartsam, hogy mivel mikorra kell elkészülnöm és mennyi munkám van aktuálisan.

Sportolásként konditerembe jártam, most lassan újra lesz rá lehetőség. Az a tervem, hogy délelőtt fogok járni, amikor kevesebben vannak, kihasználva a szabadabb időbeosztásomat.

Az az igazság, hogy szeretek dolgozni, és olyan munkákat vállalok el, amiket szívesen is csinálok, úgyhogy egyelőre nem éreztem szükségét, hogy szigorúbb szabályok szerint osszam be az időmet.

Mi lehet Csaba gyors sikerének titka? 

Öt tipp, amit minden freelancernek érdemes átgondolnia:

1. Az előéletének tapasztalatait organikusan építette bele a saját vállalkozásába, elsősorban a marketing terén.

2. Volt egy konkrét ötlete, amihez ő maga keresett potenciális ügyfelet – ebből gyümölcsöző üzleti kapcsolat lett! (endietam.hu)

3. Az indulásnál konkrét online közösségeket célzott meg, amiknek ő maga is tagja volt, és testreszabott, specifikus módon kommunikált velük. (Minner és Biznisz Boyz FB csoportok)

4. Nem félt már rögtön az elején szegmentálni a tevékenységét: két fő csapásirányt határozott meg, és ezekre külön márkákat húzott fel, mivel így jobban ki tudja élezni (a célcsoportokra fókuszálni) a marketingjét mindkettőnek.

5. A saját márka építését már a vállalkozása tervezése idején elkezdte (weboldal, blog, hirdetések már a nulladik naptól működnek).

És egy bónusz megfigyelés a FreelancerBlogtól: Csaba láthatóan hisz a saját módszerének piaci értékében és ezt konzisztensen kommunikálja is > nem mindenkihez próbál szólni, hanem inkább azokhoz, akiknek kifejezetten az ő szaktudására lehet szüksége!