Az Upwork.com az egyik legnagyobb globális online munka közvetítő oldal. Projekt alapú munkát kínáló ügyfelek és szabadúszó szakemberek együttműködését segíti elő azzal, hogy platformot biztosít az egymásra találáshoz.

Erről a témáról általánosságban itt írtam bővebben: Online munka oldalak: Upwork, Freelancer, Toptal és társaik

Aki először hall a lehetőségről, mindig széles mosollyal és őrült lelkesedéssel vág bele a munkakeresésben az ilyen jellegű oldalakon. Úgy érzik, végre megtalálták a megoldást, hogy felhagyjanak az alkalmazotti léttel és váltsanak a mesés, rugalmas szabadúszói karrier felé. Miután szétnéztek az oldalon, esetleg pályáztak egy-két állásra, a mély letargia következik. Ez nem működik, itt nem lehet munkát találni!

Én nem adnám fel ilyen könnyen. Ha valakit komolyan érdekel a lehetőség és hajlandó időt és energiát szánni arra, hogy megértse, hogyan működnek az ilyen jellegű oldalak, mire kell odafigyelni és hogyan érdemes megjelenni, pályázni, nagyon nagy esélye van rá, hogy maximum 3-6 héten belül megkapja az első munkáját.

Lássuk, mi a szupertitkos recept a sikerhez: Foglalkozni kell a dologgal. ☺

Lássuk mindezt pontokba szedve:

Regisztráció

Ha még nem tetted meg, akkor itt az ideje! Ingyenes, viszont 2017-ben egy elég komoly változtatást léptettek életbe az oldalon, annak érdekében, hogy korlátozzák az olcsó, alacsony minőségű munkát végző szabadúszók számát. Ezért az oldalra való belépés nem automatikus, a teljes profilt el kell készíteni, majd ezzel jelentkezni az oldal szabadúszóinak több milliós táborába.

Milyen területen szeretnél dolgozni, miben van tapasztalatod?

Szánj időt és energiát az egész folyamatra. Ha több dologhoz értesz, koncentrálj egy területre (pl. online marketinghez is konyítasz, de elsősorban a virtuális asszisztensi munkák érdekelnek). Tájékozódj, hogy milyen kategóriák léteznek (ezt egyébként a profil feltöltéskor megmutatja az Upwork, de érdemes ezt a cikket is átfutnod: ).

Jellemzően azok tudnak sikeresek lenni az ilyen felületeken, akik egy dologra koncentrálnak.

Hogy miért? Mert az ügyfél legtöbbször nem online marketinges – szoftverfejlesztő – pénzügyi elemző szakembert keres egyben, hanem például a legjobb közösségi média szakértőt szeretné megtalálni a projektjéhez. Lehetsz polihisztor, csak itt ne reklámozd . Fókuszálj egy területre, amiben a legjobb vagy.

Mire figyeljünk a profil feltöltésénél?

    1. Tölts fel magadról jó minőségű arcképet. Olyat, amit egy önéletrajzhoz is szívesen használnál. Sokan egyedi logót használnak, de az Upwork is elismeri, hogy az ügyfelek előnyben részesítik azokat a szabadúszókat, akik a saját arcukkal jelennek meg az oldalon.
    2. Professional title”, azaz a szaktudásod röviden, érthetően. Pl. marketing specialist with strong design skills/ graphic designer / virtual assistant. Sokan követik el azt a hibát, hogy virágnyelven körülírják, mihez is értenek, vagy nagyon frappánsak akarnak lenni: „Your ideal help in marketing”. Te is szívesen használnád ezt a leírást magadról? Kérlek ne tedd.
    3. Professional overview”: Írj egy rövid, lényegre törő összefoglalót a szaktudásodról. Koncentrálj a lényegre, azokra a tapasztalatokra, amelyeket az oldalon hasznosítani szeretnél és amelyek kapcsolódnak a megadott kategóriához, amiben munkát keresel. Tagold a leírást, tegyél bele sok-sok példát és hasznos lehet, ha itt is hangsúlyozod az erősségeidet.
    4. Óradíj: egy körülbelüli díjat adj meg, de ezt később bármikor módosíthatod. Sőt, projektenként más-más, ettől eltérő óradíjat adhatsz meg. Nagyon-nagyon nagy általánosságban (csak akkor vedd ezt alapul, ha semmilyen ötleted sincs, hogy mi lenne az a nagyságrend, amit a szakmádhoz megadhatsz), $25 – $60 közötti összeggel indulj el.

Ha mindent megtettél a tökéletes profil elkészítésért, akkor nincs más teendő, csak várni a jelentkezésed jóváhagyását. Ha mégis elutasítanak, itt nézz körül, hogy mi lehet az oka. Ne aggódj, nem örökre szól, bármikor újra pályázhatsz: https://support.upwork.com/hc/en-us/articles/214180797-Why-was-my-application-to-join-Upwork-not-accepted-

Munkák keresése

Ha már bebocsátást nyertél az Upwork freelancerei közé, érdemes még egyszer átnézni a profilodat és kiegészíteni. Ha ez megtörtént, indulhat a vadászat! Az Upworkön egyszerre több tízezer (nem vicc!) projektet hirdetnek, így biztosan akad egy-kettő, amelyre érdemes pályázatot benyújtanod. Azonban érdemes csak azokat kiválasztani, amelyekre valóban alkalmas vagy, amihez megfelelő a profilod és esetleg referenciákat is tudsz adni.

Vedd figyelembe azt is, hogy az online munka világában rekord sebességgel történik a pályázás és kiválasztás, sok esetben akár egy napon belül, bár vannak olyan projektek is, amelyekre csak néhány hét elteltével választ ki szabadúszót az ügyfél. De 2-3 hétnél régebbi projektre legtöbbször már nem érdemes pályázni, kivéve, ha nagy értékű, hosszabb távú, bonyolult projektről van szó, ilyenkor hosszabb időt vehet igénybe a tökéletes jelölt megtalálása az ügyfél részéről.

A pályázat benyújtása & árajánlat

Talán ez a legkritikusabb pontja az egész folyamatnak. Hogyan add el magad? A profilodra elsősorban akkor fog látogató, azaz potenciális ügyfél érkezni, amikor megpályázod a projektjét. Valószínűleg nem fog sok időt tölteni a tanulmányozásával, gyorsan átfutja a sarokpontokat, megnézi a fényképed és már be is jelöl, hogy megfontolásra érdemes-e a jelentkezésed, vagy sem. Ugyanígy az ajánlatod részletes tanulmányozásával sem fog órákat tölteni,

átlagosan 30-90 másodpercet töltenek az ügyfelek a pályázatok áttekintésével (pályázatonként).

Ennyi időd van meggyőzni, hogy te vagy a legalkalmasabb a projektjére. Szóval felejtsd el a 800 szavas bemutatkozót, koncentrálj magára a projektre, írd le, hogy miért tetszik neked, miért lennél te a legjobb választás. Legyen személyes az üzenet, semmiképp sem sablonos, általános. Érezze az ügyfél, hogy elolvastad és megértetted, hogy mire van szüksége.

Közös munka

Ha kitartóan pályázol (eleinte érdemes akár heti 30-40 munkára is ajánlatot tenni), körülbelül 3-6 héten belül meg kell, hogy kapd az első munkádat (feltéve, hogy elvégezted a házi feladatot és végig mentél a fenti teendőkön). Ahhoz, hogy ezt további projektek kövessék érdemes néhány dolgot megfontolnod:

#1 Kommunikáció

  • Már az elején tisztázzatok néhány fontos részletet: Pontosan mit és mikorra fogsz teljesíteni? Ha nagy volumenű a projekt, javasolj köztes teljesítéseket, fizetéssel egybekötve. Ha óradíjas a megbízás, akkor várhatóan hány órát vesz majd igénybe részedről?
  • Ha kérdésed van a projekt közben, hát kérdezz!
  • Ha nem leszel kész a vállalt határidőre, vagy bármi gond adódik, jelezd azonnal!
  • Ha hosszabb, bonyolultabb projektről van szó, tartsatok rendszeres megbeszéléseket, pl. Skype-on.
  • Ne feledd, az online munka világában pörgés van, napon belül, de legkésőbb másnap válaszolj az ügyfeled kérdéseire!

#2 Ha jól dolgoztál, használd ki!

  • Kérd meg az ügyfelet, hogy írjon értékelést rólad.
  • Küldj köszönőlevelet az ügyfélnek a munka végeztével és jelezd, hogy szívesen dolgoznál még vele.
  • Add hozzá a projektet a Profil oldaladhoz, mint „work history”.
  • Ha új képességre tettél szert, add hozzá a profilodhoz.

A siker érdekében olvass és nézz meg mindent, de tényleg mindent, amit az upwork.com-on találsz. Számos oktatóanyag, videó és fórum van az oldalon, amelyekből ötleteket meríthetsz és tökéletesítheted a profilodat, a munkakeresési folyamatodat vagy az ajánlatodat!

Ha még nem regisztráltál, kezdd itt a tanulást és olvasást: Upwork Blog https://www.upwork.com/blog/

Ha már regisztráltál, lépj be az oldalra és nézd meg a lenti anyagokat:

Sok sikert! ☺

MEGOSZTÁS
Marketing és kommunikációs szakember. 5+ éve aktívan támogatja a hazai freelancer közösség- és kapcsolatépítést, tudásmegosztást. Az Upwork egykori trénere, a Freelancers in Hungary meetup és a Freelancer Festival alapítója, a Freedom X Fest társalapítója és projekt managere, a FreelancerBlog tulajdonosa és szerzője.