Női vállalkozókat díjazott az Amerikai Magyar Nagykövetség: íme az 5 díjnyertes vállalkozási ötlet

0
119

Átadták az Academy for Women Enterpreneurs in Hungary fődíjait egy igazi torokszorító, körömrágós, pitchelős nagydöntő eseményen az Impact Hubban, a Fenntartható Vállalkozásokért Alapítvány lebonyolításában, a budapesti Amerikai Magyar Nagykövetség támogatásával. Nézd meg, milyen üzleti irányokkal lehet ma extra forrásokhoz jutni. Meg fogsz lepődni, hogy a fiatal magyar hölgyek mennyire nem klasszikus, sokszor igen kevéssé “digitál” és “startupper” koncepciókkal győzték meg a veterán amerikai üzletembereket is felvonultató zsűrit…

Az Impact Hub általában az olyan vállalkozások számára próbál inkubátorként funkcionálni, amelyeknek a társadalmi hasznossága is könnyen alátámasztható, nyilvánvalóan adnak válaszokat környezeti és szociális problémákra. 

Az AWE díjkiosztóján a bemutatkozó vállalkozások között lehet találni helyi termékeket forgalmazó hűtőautomatát, születési központot, mezőgazdasági tanácsadási szolgáltatást, és két projekt is gyermekjátékokkal kapcsolatos. 

Node, lássuk a díjazott projekteket!

1. Adatfarm Consulting: fenntartható mezőgazdasági tudásátadás

“Adatvezérelt mezőgazdaság, hm, micsoda nőies téma” ironizálhatnánk, de ha belegondolunk, FöldAnya, kenyér az asztalra, igazából megvannak az ősi minták, amelyek Kun Ágiban egy regeneratív gazdálkodási projektötlet formájában törtek felszínre. 

Az Adatfarm teljeskörű tanácsadási folyamatot dolgozott ki gazdák számára: a talajaik elemzésével kezdve konkrét beavatkozási módokat és gazdálkodási módszertanokat adnak át, testreszabottan, ezzel segítve minden gazdát abban, hogy a talaj minősége és ezáltal a gazdaság egésze fenntarthatóan tudjon működni. 

Kun Ágnes, az Adatfarm alapítója.

Ági jól beazonosította a célcsoportot. Konkrétan, számszerűen tudja, hány olyan magasan képzett gazda van Magyarországon, akik egyébként is igénybe vesznek tanácsadási szolgáltatásokat (a számuk 25 ezer feletti). És azt is tudja, hogy az Adatfarm integrált szolgáltatáscsomagja eredményesebb tud lenni, mint a piacon megszokott szereplők, tanácsadók tevékenysége. 

A díjazást a tervek szerint marketingre (weboldal, arculat) és egy talajelemző szoftver megvásárlására fogja fordítani.

Mivel Ágnes már adatokkal tudja alátámasztani (“előtte-utána” stiló), hogyan javul fel a talaj a módszerek hatására, ezért az üzleti érték már ebben a fázisban is vitathatatlannak tűnik – a zsűri az üzleti terv ismeretében arra jutott, hogy ez a szolgáltatás agresszíven skálázható lehet.

2. Csiriboo

A Csiriboo az ajándékozás parájára keresi a gyógyírt: mit kell venni a kisgyereknek? Minek örülne, mi az ami a szülei szerint is oké? A Csiriboo csapata a felesleges ajándékok fogalmának üzent hadat – meg kell szüntetni az ezzel járó stresszt, frusztrációt, és a kacathalmokat, át kell alakítani az ajándékozási szokásokat. 

A Csiriboo csapata a díj átvételekor.

A Csiriboo egy ajánló platform. Bármilyen ajándékot belinkelhet a szülő a rokonoknak, de ha valaki ötleteket gyűjt, a rendszer kizárólag a szigorú szempontrendszernek megfelelő partnerek termékeit ajánlja fel. Ezek jellemzően környezetbarát, kézműves, természetes játékok.

Egy darab poszt a Mompreneur csoportban 40 regisztrációhoz vezetett, szóval a piaci igény már ez alapján is eléggé validáltnak tűnik, persze a csapat végzett piackutatást is.

A következő lépés a webes applikáció első verziójának tesztelése, majd a visszajelzések beépítését követően a felhasználók és a partnerek számának növelése.

3. Liliom Születésközpont

A születés “az első normatív krízis” az ember életében, ahogy Mátyusné Gálik Zsuzsanna alapító megfogalmazta – az egész életre kihatnak a születés körülményei, és az édesanyára is hosszan tartó hatásúak. 

Régóta hallani, hogy a mai modern világunkban nem jól születünk, és nem jól szülünk… de a módszertan megvan, nem kell semmit feltalálni hozzá. A Liliom Születésközpont Békéscsabán fogja elkezdeni működését, remélhetőleg sok boldog gyerkőc látja meg itt a napvilágot hamarosan: az épület megvan, a tervek készen állnak, a belső-külső felújításra és kialakításra szeretne tőkét bevonni az ötletgazda. 

Mátyusné Gálik Zsuzsanna előadása közben.

Zsuzsanna számításai szerint legalább évi 20 ezer nő szeretne olyan körülmények között szülni, mint amilyenek a Liliomban várnák őket, tehát a szolgáltatás meglévő igényekre alapozott. 

4. MeseTérKép Box: kreatív fejlesztőfoglalkozások dobozolva

A pécsi MeseTérKép triójának alapötlete rendkívül eredeti és kézenfekvő (tényleg hihetetlen, hogy ilyen még nincs): komplex foglalkoztató dobozokat raknak össze, amik egy-egy konkrét meséhez vannak kidolgozva, így a gyerekek újra megjeleníthetnek jeleneteket a történetekből, gyakorlatban élhetik át a mesék tanulságait. Tényleg azzal kezdte az egyik zsűritag, hogy a védjegy bejegyzésére gondoltak -e már, mivel ilyet ő még nem látott… (láthatóan pörögtek a dollárjelek).

Az alapítók egy szupercsapatban egyesítették erőiket, aminek jelenlegi produktuma ez a doboz: Varga Kitti gyerekirodalmi szakértő, Arató Vilja drámapedagógus, Szalóki Réka pedig művészetterapeuta. Korábban 200 feletti mesealapú foglalkoztatóhétvégét, nyári táborokat és különleges szülinapokat szerveztek meg gyerekeknek.

A Mese-Tér-Kép projekt csapata.

A Box ötlete azon alapszik, hogy a modern szülőnek egyébként hatalmas igénye van arra, hogy okos könyvekkel és kreatív fejlesztőjátékokkal lássa el csemetéjét, de nehezen tud választani a rendkívül vegyes minőségű dömpingáruból, illetve nem feltétlenül van affinitása a kreatív foglalkozások kitalálásához és levezényléséhez. 

A MeseTérKép tehát egy szakértői kurációs feladatot is ellát, a Boxok pedig gyakorlatilag az élő foglalkozásaiknak az otthon, családilag is lejátszható verziójához szükséges anyagokat (és persze a mesekönyvet) tartalmazzák, a megfelelő instrukciókkal együtt.

5. NanoPlanet: mikrozöld-automaták

A “mikrozöld” egy viszonylag újkeletű gasztro őrület, a kis tálkákban rövid idő alatt szüretelhetővé cseperedő növénykék, csírák sokféleképpen felhasználhatók a konyhában, bár nyersen is finomak. Nulla kemikália, magadnak termeszted, tehát magát a terméket nem kell szállítani sehová, nincsen műanyag csomagolás. 

A NanoPlanet pedig automatizálni szeretnél a termesztési és eladási folyamatot, konkrétan az üdítős automatákhoz teljesen hasonló gépeket kell elképzelni, amikben a mikrozöldekhez optimális körülmények vannak beállítva. A gépnél is vásárolhatsz, vagy előrendelhetsz magadnak belőle. 

A NanoPlanet egyébként a StartUpHer második helyét is elhozta korábban, tehát átesett már néhány átvilágításon ez a projekt. Az első néhány géppel validálni szeretnék az ötletet, ehhez kell ez a kis kezdőtőke – ha a számok meggyőzőek, akkor vélhetően nem lesz nehéz nagybefektetőket találni az országos, majd globális terjeszkedéshez szükséges gépgyártási kapacitás kiépítésére.

Na, érzed a zsibogást az agyadban? Ideje előszedni azt a régi jegyzetfüzetet az ünnepi szünetben? Az AWE vidéki női vállalkozókat támogat, mentorok és egy online tanulási platform segítségével, hogy fejlesszék az üzleti ötletüket, és megírják az üzleti tervüket. Akár te is lehetsz díjazott jövőre, ezért is érdemes figyelemmel követni az Impact Hub programjait!