Mátét egy képzési feladat sarkallta arra, hogy nekiálljon dédelgetett álma, az animációs reklámfilm-gyártás megvalósításának, méghozzá úgy, hogy szinte a döntés pillanatától kezdve hetente készít egy videót a szabadúszóvá válás folyamatáról. Egyértelmű volt, hogy le kell ülnünk beszélgetni ezzel az emberrel, aki egyébként talán az eddigi legjobb magyar nyelvű videós freelancer kontentet rakta össze ezzel a sorozattal – és talán említeni sem kell, hogy szinte azonnal sikeresen önjáróvá tette a vállalkozását: nagyrészt a videóknak köszönhetően.

Ledaráltam egyben az egész sorozatodat, és nem esett nehezemre. Elég feszes a tempó, ezt direkt így szerkesztetted vagy tényleg minden így történt? 

Hétről hétre, valós időben történnek benne az események.

Fejest Ugró Szabadúszó: A Trailer!

Honnan jött a gondolat, hogy élőben levlogold a szabadúszóvá válásod történetét?

Nappali tagozatos hallgató vagyok a Színház- és Fillmművészeti Egyetemen, televízós műsorkészítő szakon. A karantén miatt rá voltunk utalva arra, hogy a négy fal között alkossunk videókat. Ez egy konkrét órára készült, amit műsorvezetésnek hívnak, és ahol Máté Krisztina tanít minket. Minden héten egy közös Zoom beszélgetésen megnéztük mindenkinek az aktuális anyagát. Nem volt kötelező nyilvánossá tenni a vlogot. Én sem akartam! Főleg a Kriszta motivált erre, mert azt mondta, hogy ha mást nem, munkát biztosan fog hozni. 

A sorozatból kiderül, hogy ez így is lett. Jelenleg mennyire meghatározó a videóidon keresztül konvertálódó ügyfelek aránya?

80 százalék. Külön előnye is kiderült ennek az első találkozók alkalmával: nem kell elmondanom a teljes folyamatot arról, hogyan fogok dolgozni, mert az illető már látta a vlogomat és úgy érzi, hogy mindent tud, tisztában van vele hogy mire számíthat. Ebből a szempontból tényleg remek marketingeszköz lett, mert már nem kell bemutatkoznom vagy jó benyomást tennem az emberekre.  

A vlog már egy bejáratott műfaj, a videóidat nézve mégis úgy éreztem, hogy nálad láttam először azt, amikor valaki az abszolút nulláról kezdve őszintén dokumentál egy folyamatot, amiben halad valami felé. Téged inspiráltak más youtuberek? Mennyire tartod egyedinek azt, amit létrehoztál?

Amikor ki kellett találnom hogy az iskolai feladat keretében milyen anyagot készítsek, akkor az járt a fejemben, amit mindig megtanulunk, hogy a valóságot vállalva, manírok nélkül dolgozzunk. Jelenleg az a szerepem, hogy a nulláról elkezdek építeni valamit – ha nem sikerül, akkor azt mutatom be. Bennem volt az is, hogy ilyen nem nagyon készül a YouTube-ra és valószínűleg nem véletlenül. Inkább talán az a jellemző, hogy profi keretek között megosztják az ismereteiket olyan területen, amiben már elértek valamit.

Nekem viszont nagyon tetszik az amit sok német youtubernél látok, akik “önkísérleteket” hajtanak végre.

Biztos sok ilyen magyar tartalom is van, csak én a német piacról ismerem. Ilyenekre gondolok, hogy “most 7 napig minden reggel 04:30-kor kelek és megmutatom, hogy ez milyen hatással van rám”. Ez nem feltétlenül ilyen csetlés-botlást jelent, amit én csinálok, de az tetszik benne, hogy ők maguk próbálnak ki valamit, és vállalják azt is, ha rosszul sül el. A vlognak szerintem is az extra manírok nélküli dokumentálás a lényege.

Mi minden kell egy vállalkozás beindításához, és mi legyen a lépések sorrendje?!

Mi motivált téged arra hogy itt a 2020-as években televíziós műsorkészítést tanulj? 

Németet tanítottam nyelviskolában, egy kicsit gimnáziumban is, ott tűnt fel, hogy szeretek tananyagot gyártani, aminek arculata van, színei, betűtípusa, hogy szeretem az anyagot nyomtatva kiadni és a visszajelzések alapján továbbfejleszteni. Komplex feladat, amit szerettem csinálni, egyre inkább ez kezdett érdekelni a tanításban. Aztán rájöttem, hogy videós formátumban is lehetne tanítani, vagy bármi egyébről filmet készíteni, ami még érdekel engem a világban. Miért ne kezdjem el megtanulni? A vlogban foglaltakkal talán ellentétes ez, mert én ugyan szeretek magamtól tanulni, de örülök, ha van mögötte valamilyen intézményes tudás. Úgy gondoltam, hogy ha ide felvesznek, akkor az jó visszajelzés arra, hogy érdemes ezzel foglalkoznom. Mi már elsősorban nem a lineáris televíziós gyártást tanuljuk, ezért is van ez a féléves feladat, a saját YouTube vlog készítése. De az alapokat megtanuljuk, például a kamera előtti megnyilvánulással vagy az utómunkával kapcsolatban van egy fundamentális tudás, amit el kell sajátítanunk.

Hogy illesztetted bele a vállalkozásod munkafolyamataiba a videók legyártását? 

Minden héten csütörtökre le kellett adni a következő epizódot, ez segített. Volt olyan időszak, amikor nem volt könnyű összeegyeztetni a projektekkel a videókat, volt hogy nem aludtam sokat ebben az időszakban, de ezt bevállaltam előre. Általában reggel ötkor kezdem a munkát akkor, amikor valamilyen konkrét projekten vagyok, és ebéd utánig dolgozom intenzíven. Tudok utána is, csak akkor már nem vagyok olyan friss. Este 11 körül szoktam aludni menni.

Az még mindig csak hat óra alvás. Hogy tudsz felkelni?

Jó messze rakom magamtól az ébresztőórát, és valahogy általában sikerül. Egyébként a lényeg az, hogy ha nem tudom egészen pontosan, hogy milyen feladatnak akarok nekiállni másnap reggel ötkor, akkor szinte mindig visszafekszem. Ha ezt előre kitalálom, akkor meg is tudom valósítani.

Hogyan dolgozik Máté? Íme a Gabnay Workflow!

Egyszerre rendkívül naiv, inspiráló és döbbenetes az, hogy te eleve komplett “explainer” videók előállításában gondolkodtál, vagyis kidolgozod a koncepciót, megírod a szöveget, felmondod a szöveget a sufniban, vágod, elkészíted a grafikákat, animálod, zenét keresel, majd az egészet összevágod egy videóvá. Fel sem merült benned, hogy a feladatokat szétoszd. Most hogy állsz ezzel? 

Rossz tulajdonságom, hogy nem annyira tudok csapatban dolgozni. Inkább a saját fejem után megyek, és addig csinálom amíg én nem leszek elégedett vele. A műsorkészítő képzésen tanulunk marketinget, beszédtechnikát, a komponálás alapjait, vágást, csak az animációt nem, amit megtanulok máshonnan. Mindenre van némi rálátásom, ezért próbáltam meg így. Ez nem változott, de sosem volt olyan, hogy teljesen egyedül lettem volna egy projektben, akár ha  a saját weboldalamra gondolok, akár bármelyik ügyfélprojektemre. Én vagyok az egésznek az arca, de veszek igénybe segítséget.

Volt egy pillanat a sorozatban, amikor megfontoltad hogy a külföld felé is nyiss -e… aztán végül nem tetted. Mit mérlegeltél ekkor és mi a helyzet ezzel kapcsolatban most? 

Mennyit fogok ezzel keresni? Biztos, hogy csak a magyar piac érdekel?

Én nagyon szeretem a Cápák Között című műsort és ott sokszor elhangzik a jelentkezőktől, hogy ugyan még nem tartanak sehol, de a külföld a cél. A cápák ilyenkor mindig azt mondják, hogy először építsd fel magad Magyarországon, keresd meg az itteni piacot.

Amivel én foglalkozom, azt viszonylag kevesen csinálják és eltérő minőségben, talán ezért is kezdtem egyértelműen belföldi fókusszal.

A következő hónapokban bekövetkezhet ez a nyitás, de én ezt úgy képzelem el, hogy külföldi ügynökségen szeretnék dolgozni. Ez nagyon hasznos lenne, de jelen pillanatban nem érzem magam késznek rá, előbb még szeretném bővíteni a portfóliómat.

Ha szeretnél megismerkedni Mátéhoz hasonló arcokkal és történeteikkel, gyere el a következő Tuesday Talks meetupra, ahol az ügyfélszerzés aktuális módszerein lesz a fókusz, és ne hagyd ki októberben a teljesen online is látogatható, egész hetes Freelancer’s Week programunkat! Vagy egyszerűen csatlakozz tagsági programunkhoz, és gyere ingyen mindkét eseményre – ezen felül élj a program számos egyéb hasznos és izgalmas lehetőségével!

MEGOSZTÁS
Freelance copywriter, blogger, ghostwriter, storyteller. A szabadúszást az önellátó kertészkedéssel ötvöző életformát teszteli a Börzsöny egyik völgyében.