Ismerős partok felé – új freelancer site indul magyar IT szakemberek számára

0
385

Néha a csillagok összeállnak, és a piacon érződni kezd egy igény; egy cégben proaktív megoldást keresnek egy hatékonysági problémára; hirtelen ezrek számára nyílik meg a lehetőség arra, hogy átlendüljenek egy személyes kihíváson.  A Techysium magyar freelancer fejlesztőket hoz össze jól fizető külföldi ügyfelekkel, egy gördülékeny online felületen, beszakítva ezzel a fejvadászcégek és informális kapcsolati hálók jellemezte partnerkeresési folyamatokat az IT szektorban.

Interjú Szalai Dániellel és Orbán Péterrel, a Techysium (korábbi nevén Let’s Nearshore) alapítóival. 

Ahogy az a startupoknál gyakori, a Techysium ötlete is úgy merült fel, hogy egy saját problémára keresték a megoldást az alapítói, és nem voltak elégedettek a piac kínálta válaszokkal. A már meglévő, nagy céges adatbázisokat fejlesztő vállalatuk programozói állományának szabad kapacitásait szerették volna lekötni. Vagyis egyszerűen jó partnereket kerestek a csapatuknak. Svájctól Angliáig több európai országban próbálkoztak, ekkor még recruiter cégekkel szerződtek le onsite munkára, azaz sikeres szerződéskötés után a szakemberek kiköltöztek volna az adott partnercéghez dolgozni.

[su_quote cite=”Szalai Dániel”]A motivációt az adta, hogy a magyar piac telített, túl sok múlik az ismeretségen, nehezen lehet betörni, mert kialakult viszonyok vannak. A bérigény emelkedik, de a hazai ügyfelek ezt nem nagyon követik le. Logikus lépés volt külföldön is próbálkozni. Nagyon hamar kiderült, hogy óriási szakemberhiány van Angliában, és el is jutottunk egy gyümölcsözőnek ígérkező együttműködés elkezdéséhez, amikor egy pillanattal a szerződéskötés előtt beütött a Brexit.[/su_quote]

Dani és Péter tovább próbálkoztak, más európai országokban is, de a következő hónapokban nem jutottak messzire. Kezdett kirajzolódni egy minta…

[su_quote cite=”Orbán Péter”]Arra jöttünk rá, hogy ha nem pontosan abban a pillanatban kopogtatunk be egy céghez, amikor éppen kirúgnak egy csapat fejlesztőt, akkor be sem jutunk az ajtón. És mennyi erre az esély? Más megoldásra van szükség. Azon kezdtünk gondolkodni, hogyan lehetne elérni azt, hogy az ügyfél jelentkezzen akkor, amikor neki van szüksége új emberekre? Ezt a pillanatot kívülről nem lehet eltalálni, de az ügyfél számára is hasznos lenne, ha létezne egy olyan szakemberforrás, amiből mindig meríthet, nem fog csalódni. Ez adta az ötletet. Adjuk meg az ügyfeleknek az esélyt a választásra! Legyen előttük egy torta, amiből bármikor hasíthatnak maguknak egy szeletet. [/su_quote]

[su_box title=”Mi az a nearshoring?” box_color=”#575757″]A nearshore az offshore közeli megfelelője: amikor India vagy Bangladesh helyett csak a szomszédos országokba telepítjük a termelést. Ez egy új céges trend, elsősorban az IT világában, ezek a fő előnyei:
– hasonló munkakultúra és etika
– nincs időzóna különbség
– könnyű a helyszínre utazni, ha szükséges
– magasan képzett munkaerő
– kisebb kulturális különbségek
– kevesebb buktató, kisebb a rejtett költségek kockázata[/su_box]

Az alapítók könnyen tudtak azonosulni az ügyfelek problémáival is, hiszen nekik is sokszor volt már szükségük új emberekre. És egyáltalán nem voltak elégedettek – ez a folyamat valamiért mindig indokolatlanul nehézkesnek tűnt.[su_quote cite=”Szalai Dániel”]Hiába mondtam a recruiter cégnek, hogy nem kell technológia szerint szűrni, mert odakint egyszerűen mindenre kell ember, így is még öt körön át kellett egyeztetni, hogy “de pontosan mire is keresünk, hogy keresünk…”  Érződött az inkompetencia, a járatlanság az IT szektor sajátosságaiban. A recruiter jó munkát akar végezni, csak a legjobb embereket szeretné nekem továbbítani, ezért lehet, hogy fotó vagy valami egyéb apróság alapján kiszűr valakit, aki egyébként nekem jó lenne. Ezekről az emberekről én nem is fogok tudni.
Itthon is volt olyan, hogy másfél hónapba került, amíg ide le tudott elénk ülni egy szakember, és el tudtunk beszélgetni vele a projektünkről. Ha ekkor nem tudtunk megegyezni, akkor indult elölről az egész. A szektorban nem ritka, hogy mire a megfelelő jelölt le tudna ülni dolgozni, addigra már nincs is projekt. Az elhúzódó kiválasztás miatt ez fordítva is igaz, mire a projektgazda dönt, addigra már elkelt a szakember.[/su_quote][su_box title=” A helyzet: Milyen körülmények adták az ötletet?” box_color=”#575757″]
– hazai IT szakma telített és merev
– belassult a bérek emelkedése
– hatalmas igény van angolul beszélő, megbízható szakemberekre
– a magyarok jellemzően a külföldi elvárásoknak megfelelően teljesítenek
– a hagyományos recruiting egyre kevésbé képes lekövetni a piac igényeit, lassú és pontatlan a folyamat[/su_box][su_quote cite=”Orbán Péter”]Mi ennek az egész folyamatnak kihúzzuk a méregfogát, mert hozzánk egyenesen az ügyfél regisztrál be, és ő választ, a saját szempontjai alapján. Nem kell elmondania nekem, hogy milyen projekt, milyen feltételek: majd ő megbeszéli a szakemberrel! Erre biztosítjuk a platformot. A kiválasztás menetideje így másfél hónapról le tud menni akár pár napra is. Mert nálad jobban senki nem tudja, hogy mit szeretnél.
Az ügyfelek számára tehát leegyszerűsödhet a megfelelő emberek megtalálása, de a szakembereknek is sokkal kellemesebbé válhat így a munkakeresés folyamata:Sok fejlesztőnek nem tetszik, hogy nekik kell tolniuk magukat, megpályázni a munkákat, és árban pedig indiaiakkal versenyeznek. Ügyféloldalról nem jelent nagy könnyebbséget egy „hagyományos” online munka oldal sem, ha kap onnan 200 pályázatot egy projektre, mert akkor megintcsak meg kell kérnie egy recruitert, hogy segítsen be és szűrje meg a jelölteket… gyakorlatilag ugyanott vagyunk.[/su_quote][su_quote cite=”Szalai Dániel”]Általánosságban elmondható, hogy az önmenedzsment a fejlesztők 90 százalékénak nem megy túl jól. Ezért számukra jól jöhet egy olyan rendszer, ahol a munkáltató jelentkezik be náluk a projektekkel, magyar viszonyokhoz képest garantáltan versenyképes bérezéssel, külföldi referencia lehetőségével. A sikeresen befejezett projekteket pedig bónusszal jutalmazza a rendszerünk.[/su_quote]És hogy milyen kilátásai vannak a magyaroknak a nemzetközi piacon? A Techysium alapítói szerint kiválóak, mert a visszajelzések nagyon jók.

[su_quote cite=”Szalai Dániel”]A magyarok problémamegoldó szemlélettel rendelkeznek, nem esnek kétségbe, ha valami nem úgy van, ahogy kéne. Nem csak a tudásukra tudnak hagyatkozni, mert a munkatapasztalataik során már sokféle érdekes helyzetbe kerültek, amit meg kellett oldaniuk. Ez, a jelek szerint, igen értékes tapasztalatnak bizonyul külföldön.[/su_quote]