Generációkon át: így építi Marázi Judit HR tanácsadó a családi gazdaságok és a freelancer életmód köré a karrierjét

0
590
Marázi Judit HR tanácsadó

A hazai szabadúszókat bemutató interjú sorozatunkban ezúttal Marázi Judit HR tanácsadót és szervezetfejlesztési szaktanácsadót ismerhetitek meg. Judit 2016 óta szabadúszó és a HR számos területén nyújt segítséget hazai kis és középvállalkozásoknak: toborzás támogatás, HR controlling rendszer kialakítása, belső kommunikáció javítása, együttműködés fejlesztése. Első diplomája agrármérnök, az egyik kedvenc területe pedig az utódlás, generációváltás. Komplex tudásából és tapasztalataiból egyre több agrár területen működő családi vállalkozás profitálhat.

Hogyan kell elképzelni egy HR-es freelancer mindennapjait, milyen feladatok sorakoznak a naptáradban?

HR tanácsadóként és szervezetfejlesztési szaktanácsadóként dolgozom, ami a kisebb HR-es munkáktól a teljes szervezetfejlesztésig és stratégiai tanácsadásig számos területet magában foglal. Az utóbbiak esetében az igényeket személyes, kis és nagycsoportos beszélgetésekkel mérem fel, majd workshopokkal, játékos fejlesztő programokkal segítem a változást. Az elmélyült, önálló munka és megbeszélések mellett így ezek a csoportos foglalkozások töltik fel a naptáramat.

Hogy telik egy munkanapod, miben más szabadúszó vállalkozóként az életed?

Szabadúszóként a magam ura vagyok, a partner cégeimmel az időpontokat úgy egyeztetem, hogy minden beleférjen a napomba, hónapomba. Így van időm a családra, kertre. Rugalmasan osztom be a napjaimat, nem korlátozom a munkavégzést a hagyományos 8-16 óra közé. Szeretek éjjel vagy hajnalban dolgozni, szeretem, ha megérik bennem egy megoldás, akkor írom le, akkor alkotok, amikor készen van. Cserébe megtehetem, hogy ebéd után a kertemben gyönyörködöm a kávémmal és ücsörög kicsit, hallgatva a természetet. Hobbikertészként ez fontos számomra és az energiaraktáram számára is.

Számomra az egyensúly a legfontosabb. Ha dolgozom, nagyon dolgozom, ha pihenek, akkor nem dolgozom. Amit csinálok, azé a fókusz. Ez ad egyfajta lazaságot, szabadságot, ugyanakkor sokaknak utolsó pillanatosnak tűnök. Tudatosan és alaposan tervezem az időmet, a naptárba bekerül a fűnyírás, a kutyasétáltatás is a megbeszélések mellé. Így könnyebben megengedem magamnak a pihenést is, dedikált időpontot kap a naptáramban. 

Marázi Judit kert
Marázi Judit kert

Amikor alkalmazott voltam, nagyon nehéz volt velem, mert feszegettem a határokat, érteni akartam a nagy összefüggéseket, ezért lázadónak tűntem. Vállalkozóként látom általában a nagy egészet, így hatékonyabb vagyok. Nem szeretek feleslegesen dolgozni, így az újratervezés (gördülő tervezés) az életem része minden területen. Ez vállalkozóként előny, alkalmazottként nem feltétlenül. Bár egyre nagyobb szükség van a kritikai gondolkodásra, a valóságban a vezetők többsége még mindig a kiszámítható munkaerőt kedveli jobban, azt, aki szó nélkül, tempósan csinálja a rábízott feladatokat és nem kérdőjelezi meg folyton a terveket, nem jön új ötletekkel, nézőpontokkal – maximum vezényszóra, ha kifejezetten erre kérik. A kreatív elme azonban nem így működik, nehéz keretek közé szorítani.

Milyen a kedvenc ügyfeled?

20-250 fő közötti magyar, családi vállalkozás, kiemelten agrár fókusszal, de a kereskedelemben, gyártásban, logisztikában is otthonosan mozgok.

Jelenleg Executive MBA képzésre járok változás és válságmenedzsmentet tanulok, kiemelten a családi vállalkozások utódlásával foglalkozom. Az elmúlt években sok tapasztalatot szereztem ebben a témában és úgy látom, hogy a jövő szempontjából ez egy gazdaságilag kiemelten fontos terület. Az első diplomám agrármérnök. Egy idén életbe lépett törvény (gazdaságátadás) által körbeértek az eddigi tapasztalataim és tanulmányaim, hiszen az agrár vállalkozásoknál különösen fontos a tervezett utódlás. Egy egy nagyon izgalmas terület, bízom benne, hogy sok gazdaságnak tudok segíteni, hogy zökkenőmentesen történjen meg az átadás.

Mikor van vége egy szervezetfejlesztési, stratégiai tanácsadói projektnek és mi történik a céggel utána?

A projektek vége felé, amennyiben szükséges, összefűzöm a HR rendszereket a cégen belül és egy teljes jogú HR-es kollégát léptetek be, aki az operatív és stratégiai munkát látja el. Ekkor már nem idegen a funkció a szervezetben dolgozók részére. 

Egy évvel ezelőtt kezdtem dolgozni egy munkavédelmi szolgáltató cégnél, ahol a tulajdonos érezte, hogy szükség lenne HR-esre. 9 hónap alatt teljes szemléletváltás történt és annyi munka került felszínre, hogy végül egy 6 órás HR vezetőt vettünk fel, én pedig stratégiai tanácsadóként, csökkentett munkaidőben maradtam a cégnél. A tulajdonosokkal mindig együtt dolgozom, így egy bizalmi kapcsolat alakul ki. A sikert az jelenti, ha minden érintett számára élmény a közös munka és hatékonyan tudunk haladni minden fontos témában.

Jöjjön a freelancerek kedvenc kérdése: hogyan szerzed az ügyfeleket?

2016-ban kezdtem el vállalkozni, mint HR tanácsadó. Egy hónapig párhuzamosan alkalmazott és vállalkozó is voltam. Szájhagyomány útján “terjedtem” és azóta is leginkább ajánlással, ismeretség alapján bővítem az ügyfélkörömet. Egy konkrét lépésem volt, ami az ismertségem növelésére szolgált: a Nagytarcsai állásbörze 2019-ben (Nagytarcsán élek). 

Ezzel a környező cégek megismerték a nevemet és a HR Best szakmai versenyen bronz minősítést is szereztem, amire nagyon büszke vagyok. Azóta is működtetem a Nagytarcsa és környéki állások Facebook oldalt, ahol a környéken működő cégek ingyen oszthatják meg általam az álláshirdetéseiket. Így valósulhat meg a lakosság körében a szlogenem: “Dolgozz közelebb a lakóhelyedhez!”.

Milyen tanácsaid, tapasztalataid vannak, amik hasznosak lehetnek más szabadúszóknak?

Az úton végig kell menni, a nehéz munkát és a hullámvölgyeket nem lehet megúszni. De nemcsak egy jó megoldás van, nemcsak egy út: visszatekintve elégedett vagyok, de ha máshogy csináltam volna, akkor más megoldandó feladatok jöttek volna szembe, amik nem könnyebbek vagy nehezebbek, egyszerűen csak mások.

Az elején meg kellett tanulnom magamat dicsérni és rendre utasítani, illetve, hogy a havi pittyenés az nem fixen egy napon és egy összegben jön, hanem hullámzóan változik. Ezt könnyen megugrottam azzal, hogy a céges pénzeket és a magán pénzeket nem keverem, utalok magamnak “bért” és tervezem a kiadásaimat, megtakarításaimat, kötelező fizetendőket, így nincs bizonytalanság, egy mini alkalmazotti létet teremtettem magamnak ezáltal.