Nagy Gábor alkalmazottként, saját ügynökségben és szabadúszóként is kipróbálta magát, mindvégig ugyanazon a területen maradva. Mára a keresőoptimalizálás egyik ismert szakembereként nemcsak milliárdos árbevételű cégeknek segít közelebb kerülni a Google mennyországhoz, hanem szívügye a tudásátadás, a jövő SEO szakértőinek segítése is.

Mivel foglalkozol? Mi a szakterületed?

Online marketingen belül fókuszáltan keresőoptimalizálással (SEO) foglalkozom már 5 éve. A munkámat 3 nagy részre lehet osztani:

  • Technikai SEO (a weboldal technikai optimalizálása)
  • Tartalmi SEO (szövegírás, kulcsszókutatás, hasonló kreatív és elemzési feladatok)
  • Off-page SEO (linképítés, online PR)

A fentieket stratégiai szinten űzöm: ütemterveket, projektterveket készítek, folyamatokat állítok össze az ügyfeleimnek, és ha kell, a végrehajtásban is segítek.

A kedvenc részem a ritkán feltett kérdések megválaszolása, mikor valami olyan új kihívás kerül elő a szakmában, amit nem feltétlen lehet megválaszolni sorozatos Google keresések után: hanem tesztelni kell, kísérletezni, más terület szakértőivel konzultálni.

Honnan indultál?

Gazdasági, illetve online marketing területről érkeztem. Dolgoztam alkalmazottként, ügynökség tulajdonosaként és most szabadúszó vagyok. Korábban kipróbáltam magam más területen is, mint az email marketing, közösségi média, vagy épp fizetett hirdetések menedzselése – de egyik sem volt annyira változatos, mint a keresőoptimalizálás.

A fenti 3 területhez ugyanis más-más “kalapot” kell viselni:

  • A technikai résznél elemző, kutató szemléletre van szükség, és az sem árt, ha legalább belépő szinten értünk a programozáshoz, hiszen (ideális esetben) szorosan kell együttműködni a fejlesztő kollégákkal, hogy meg is valósuljanak a javaslatok.
  • A tartalmi optimalizálásnál már nem elég, ha meghatározott számú alkalommal beleírjuk a fontos kulcsszavakat a szövegbe. Úgy kell azt írni, hogy a látogatók tényleg el is olvassák – ehhez pedig a kreatív “kalap” kell.
  • A linképítéshez, online PR-hoz pedig ki kell tudni alakítani partnerkapcsolatokat, fel kell ismerni, hogy milyen előnye lehet a befogadó oldalnak abból, hogy enged megjelentetni egy cikket/linket.

Az első komolyabb munkám a területen a RisingStack tech startupnál kezdődött. Itt a rengeteg önképzéssel töltött óra után végre gyakorlatban is kipróbálhattam a kedvenc online marketinges technikáimat.
Az egyik kedvenc pillanatom az volt, mikor egy házon belül fejlesztett termékhez kerestünk korai tesztelőket, és a jelentkezők között megláttam egy “nasa.gov”-ra végződő emailcímet.
Persze, hogy az elsők között vettem fel vele a kapcsolatot, és sikerült is összehozni egy Skype demót a termékről, amit a másik fél konkrétan a NASA Houstonban található központjából bonyolított le. Fantasztikus élmény volt!
A cégnél a legjobb eredményeket pedig a keresőoptimalizálás hozta, így tökéletes volt a metszet az érdeklődési körömmel, és igen jó eredményeket is sikerült elérni. Havi közel félmillió látogatója van most az oldalnak, döntően csak organikus forrásból.

Korábban dolgoztál alkalmazottként, aztán tulajdonosként egy ügynökségben, most viszont szabadúszó vagy. Mit szeretsz a jelenlegi állapotban a legjobban a korábbiakhoz képest?

Egyértelműen a szabadságot.

Irányításmániás vagyok a munkában, aminek egy alkalmazotti státusz sok esetben nem ad elég teret. Tulajdonosként persze megvoltak a lehetőségeim, de nehezen tudtam együtt élni az olyan projektekkel, mikor kifejezetten tanácsadói szerepet töltöttünk be, de az ügyfél nem valósította meg a javaslatokat.

Dolgoztunk együtt például egy, az iparágában itthon monopolhelyzetben lévő nemzetközi céggel. Habár a projekt előtt is komoly organikus forgalma volt az oldalnak, rengeteg tartalommarketinggel kiaknázható lehetőséget találtunk. Viszont mire befejeztünk a projektet és átadtuk a javaslatokat, kiderült, hogy közben a nemzetközi vezetőség utasítására új weboldal készült, aminek élesítése után bezuhant a meglévő forgalom is, és a javaslataink nagy része polcra került.

Most már csak olyan projektet vállalok el, ahol szerves része lehetek a megvalósításnak, és közvetlen kapcsolatot kapok az illetékesekkel házon belül. Ha pedig tréningről van szó, akkor van lehetőség az utánkövetésre is, hogy biztosra mehessek, tényleg az oktatott módszerek és elvek szerint dolgozik a csapat. Mert az eredmények így fognak jönni. És ez az, ami szuper érzést jelent nekem is. Az a filozófiám, hogy

tanácsadóként nem az a dolgom, hogy megmondjam a tutit. Hanem az, hogy azt meg is valósítsák.

Könnyű dolog okosakat mondani. De ezt úgy kell megtenni, hogy azt ne csak megértsék, hanem meg is csinálják. Alkalmazottként és ügynökségként erre kevés lehetőségem volt. Most szabadúszóként viszont nyitott a terep, nagy a szabadság. Mind a projektek kiválasztása során, akikkel együtt dolgozom, mind a napi munkamenetben.

Ha már itt tartunk, hogy telik egy napod?

Minden tiszteletem azoké, akik képesek korán reggel felkelni, és el is kezdeni a napot. Én nem tartozom közéjük. Ha nem sikerül végigaludnom a szokásos 8 órámat, másnap nem tudok 100%-ot hozni, ezért a gyakran előforduló éjszakázások ára a késői ébredés.
Reggel (vagyis pontosabban kelés után) átnéztem a frissen beérkezett emaileket, megtervezem a napot, majd mindig szakítok időt egy reggelire, ami alatt nem veszek fel telefont, és nem nézek értesítéseket.
Ez nekem kell ahhoz, hogy utána egész nap fókuszált tudjak lenni. Ha mindig online vagy, és rögtön reagálsz mindenre, valójában nem tudsz odafigyelni semmire és reaktív módon kezdesz dolgozni, ahelyett, hogy te befolyásolnád a történéseket. Ez pedig könnyen kiégéshez vezethet, ami után elképesztő nehéz újraindítani magad fejben. Gyakorlatilag újra kell tanulni koncentrálni. Egy kisebb, akár csak 1 perces megszakítás ugyanis 10-20 percre, vagy akár egy egész órára kizökkenthet a “flow”-ból. Az ilyen aknákat igyekszem minimalizálni, amiben a szabadúszó életmód is sokat segít. Nincs ugyanis senki, aki kontrollként állna felettem, vagy akit nekem kellene irányítanom és monitoroznom folyamatosan.

Napközben általában “terepről”, az ügyfél irodájában dolgozom, így hatékonyabb a munka. Megbeszéléseket általában ebéd környékére időzítek, főleg, ha az stratégiai, ötletelős szintű – egy kávé vagy ebéd mellett jobban lehet az ilyen gondolatoknak teret adni, mint egy steril meetingszobában.

Este pedig egy sorozatrésszel, az aktuális PS4 játékommal, vagy társasági programmal zárom a napot. De gyakran éjjel jön még egy produktivitáshullám, amikor a legnagyobb nyugalomban a leghatékonyabban tudok dolgozni. Ilyenkor csend van, nincsenek üzenetek, nincs mozgás. Csak fókuszált munkavégzés van.

A munkád során milyen eszközöket, szoftvereket használsz?

Szakmai eszközök közül az aktuális szoftverparkom az alábbiakból áll:

  • Ahrefs (tartalmi SEO és linképítés)
  • Screaming Frog és URL Profiler (technikai SEO)
  • Website Auditor (ez alapvetően egy technikai eszköz, de van benne néhány elemző funkció, ami nagyon megkönnyíti a tartalmi SEO feladatokat, ha skálázni kell azokat, pl. TF-IDF elemzés)

Ezek mellett van még három jokerem, amik nélkül nehezen tudom elképzelni a napi rutint:

  • OneTab Chrome kiegészítő
    • https://chrome.google.com/webstore/detail/onetab/chphlpgkkbolifaimnlloiipkdnihall?hl=en
    • Általában 3-4 böngészőm van megnyitva, ablakonként kb. 10 tabbal (jelenleg 1 böngésző és 16 tab van megnyitva).
    • Ez a kicsi, de annál hasznosabb kiegészítő pedig egy gombnyomásra bezárja az összeset, és listába menti a megnyitott URL-eket, amiket később bármikor elérek. Ha pedig újrakezdem a munkát, még egy gombnyomás, és visszahoz minden korábban megnyitott ablakot. Így nem kell küzdenem azzal, hogy belassul-e a laptop, vagy hogy elvesztek-e egy nagy nehezen megtalált értékes szakmai cikket.
  • Text Analyzer
    • https://www.online-utility.org/text/analyzer.jsp
    • Ingyenes, és egyszerű szövegelemző eszköz. Ha épp egy sokezres tartalmú kulcsszókutatáson dolgozom számomra kevéssé ismert témában, nem kell azon törnöm a fejem, vajon mik a leggyakoribb altémák, amik előfordulhatnak: bemásolok mindent ide, az eszköz pedig visszaadja a leggyakoribb szavakat és kifejezéseket, ami rengeteget segít pl. akkor, mikor tartalomstratégiát készítek és priorizált témákra szeretném bontani az összeállított ütemtervet.
  • Workspaces
    • https://www.apptorium.com/workspaces
    • Biztos vagyok benne, hogy sok szabadúszónak ismerős a pillanat, mikor másik projektre vált a munkában, és bezár minden korábbi alkalmazást, majd egyesével megnyitogatja a következő ügyfél anyagait. Ez az app elveszi az ezzel járó fejfájást: előre beállítható, hogy milyen linkek, fájlok, egyéb anyagok tartoznak egy-egy ügyfélhez, és gombnyomásra megnyit minden kapcsolódó dokumentumot. Így a könyvjelzők keresgélése vagy visszaemlékezni próbálás helyett konkrétan 1 perc alatt lehet projektet, ügyfelet váltani munka közben.

Volt már szó az ügyfelekről. Velük havidíjas vagy projektszerű rendszerben dolgozol? Vagy vegyesen?

Meghatároztam magamnak egy hármas limitet, amit most nagyon szépen sikerül tartani:

  • két nagy ügyfél, ahol folyamatos munka van, és mellette
  • egy projekt alapú ügyfél vagy tréningek.

Szerintem ennyire lehet a szakmában szépen odafigyelni, úgy, hogy eredmények is jöjjenek, A folyamatos munkák esetében a csapat részeként tekintek magamra, és nem csak tanácsadással, hanem végrehajtással is segítem a SEO-t, így biztos lehetek benne, hogy meg is valósulnak az átadott javaslatok.

Bemutatnál 2-3 ügyfelet és projektet, amin dolgozol? Hogy néz ki a velük való munka?

A két nagyobb kaliberű projektem egyike egy banki platformot fejlesztő csapat, ahol a hazai pénzügyi terület meghódításán dolgozunk. Velük még a korábbi ügynökségi kötelékben ismerkedtem meg, ahol közös megegyezéssel úgy döntöttünk, az ügynökségből kiválásom után is folytatjuk a munkát, de ezúttal a megvalósításban is segítek. Nem csak a stratégiában.

A másik pedig a Mito ügynökséggel a Wizz Air, ahol a légitársaság nemzetközi terjeszkedésén dolgozom SEO oldalról. Itt van lehetőség szorosan összedolgozni a csapattal, alkalmanként részt veszek a fejlesztők napi stand-up megbeszélésén is, és része vagyok a rendszeres tervezéseknek is, mikor SEO feladatokat priorizálunk a többi belső projekttel együtt.

Emellett pedig nemrég ért véget egy újabb közös projekt a RisingStack tech startuppal, ahol a stratégia tervezés mellett egy belső tréninget is végigvittem. A szakmai anyagokat én készítettem el, majd átadtam a megvalósítás általam használt módszerét is, hogy önállóan vihesse tovább a csapat a SEO-t a megfelelő módon.

Hogyan lehet pontosan felmérni egy ügyfél átlagos időigényét? Főleg, amikor nincs extra erőforrás a háttérben, mint egy ügynökségnél, csak Te vagy egyedül szabadúszó?

A legfontosabb kérdés, hogy tanácsadásra, vagy megvalósításra van-e szüksége. A tanácsadás jóval kevesebb időigénnyel jár, a megvalósításhoz biztos, hogy óraszámokat kell dedikálni.

Emellett mindig készítek magamnak egy belső felmérést, hogy lássam, hogyan áll az oldal. Ha a közelmúltban bezuhant az oldal forgalma, és mindhárom SEO területen komoly gondok vannak, biztos, hogy több időre lesz szükség az eredményekhez. Most már általában óraszám alapon dolgozom, ami mind nekem, mind az ügyfélnek jobban tervezhető és kiszámítható, mint a projekt alapú árazás. Ügynökségi keretek között projekt alapon szerintem szerencsésebb tervezni, de ehhez tudni kell jól felmérni a feladat komplexitását.

A tervezés sokszor nehéz freelancerként. De ezen kívül adódnak azért más típusú kihívások is. Szakmai oldalon például melyek a legnagyobb kihívások? Hogyan találod meg őket? Vagy ők találnak meg Téged?

Határozottan a fejlesztési kérdések, mikor például olyan felvetés érkezik, hogy milyen JavaScript frameworkkel érdemes dolgozni az oldalon, “mit lát belőle a Google”.
Ez kifejezetten olyan téma, ahol tesztekre érdemes csak hagyatkozni, de szerencsére vannak jó források a témában. Például ez az oldal: http://jsseo.expert/
Itt különböző JS framework-ökkel renderelt szövegrészleteket láthatunk, ami pedig már élesben tesztelhető, hogy melyiket tudja értelmezni jelenleg a Google keresőrobotja, és melyiket nem – de persze nem árt, ha legalább nagyjából érti is a SEO-s, hogy melyik framework mikor és mire jó.

Néha magamtól is találok kihívásokat. Ilyen volt például a Pokémon GO mobilos játék bevezetése, mikor nemzetközi szinten már minden információt megírt róla a sajtó, de itthon még nem volt tartalom a témában. Ekkor csináltam egy SEO kísérletet, aminek eredményeképpen publikált cikkem a mai napig is első jó néhány kulcsszóra, egy esetben a Wikipédiát is megelőzve.

De gondolkozom például olyan kevéssé hasznos, de szakmailag érdekes kérdésen, hogy hogyan lehet például emoji-ra optimalizálni, vagy épp keresési volument vizsgálni. Ez még folyamatban van, de ki tudja, hátha egyszer jól fog jönni, hogy első leszek egy emojira

¯\_(ツ)_/¯

Honnan szerzel új infokat? Honnan tanulsz és fejlődsz?

A karrierem kezdetén igen vegyes forrásokból mazsoláztam össze a tudást, de ez már leszűkült két fő platformra:

  • Traffic Think Tank:
    • Egy nemzetközi privát Slack csoport, ami komoly hangsúlyt fektet a SEO-ra, és sok hasznos belső tudásanyagot kapnak a csoporttagok a témában, ami instant gyakorlatba ültethető át.
  • Marie Haynes SEO hírlevele
    • https://courses.mariehaynes.com/search-news-you-can-use/
    • Ez az eddigi leghasznosabb nemzetközi SEO hírlevél, amit ismerek és az egyetlen, amire jelenleg fel vagyok iratkozva (a hazai The Pitch hírlevele mellett).
    • A fontosabb algoritmusváltozásokról és hírekről mindig innen tájékozódom.

Emellett ellátogatok néha egy-egy konferenciára a témában, idén szeptemberben például a BrigthonSEO konferenciára készülök továbbképezni magam, ahol a legutóbbi eseményen volt szerencsém találkozni John Muellerrel, a Google Webmaster Trends Analyst-jával.

A BrigthonSEO-nál közelebbi, tényleg hasznos és gyakorlatias SEO-val is foglalkozó konferenciát, ami évek óta a piacon van én nem ismerek. Az idén indult Digital Cube Conf töltheti majd be ezt az űrt, ami a legnagyobb hazai Analitika, PPC és SEO konferencia. A 2019-es év nagyon jó sikerült. Kíváncsian várom, hogy milyen lesz a 2020-as konferencia.

Mi a következő lépés szakmailag?

A SEO három területe közül a kedvenc részem a technikai, ahol már igen komolyan érintjük a fejlesztést is. Itt minél jobban értek a programozáshoz, annál könnyebb dolgom van és annál konkrétabb javaslatokat tudok adni, így jelenleg ebbe az irányba bővítem a tudásom.

Mellette pedig szeretnék felhozni egy, az elmúlt években méltatlanul elhanyagolt területet, a tudásátadást. Annak idején nagyon nehéz dolgom volt megtalálni a megfelelő információforrásokat ahonnan tényleg hasznos tudást gyűjthetek a szakmában, így szeretnék segíteni azoknak, akik hasonló cipőben járnak. Erre keresem most a legjobb csatornát, ami vagy cikkírás, élő vagy offline képzések, vagy valami egészen más lesz. Van rá több ötletem is, amit még idén szeretnék megvalósítani.

Az interjút Papp Gábor, online marketing és SEO szakértő, a The Pitch alapítója, szerzője készítette. Szakterülete a keresőoptimalizálás, a Growth Hacking és az üzleti modellek. Ügyfelei között van több Techstars és Seedcamp befektetés is, nagy hazai technológiai cégek, de dolgozik együtt New York Times Bestseller íróval is.

MEGOSZTÁS