Adózás online munka oldalakon – Etsy, Upwork, Fiverr és társai

0
722
Online munka adózás

Nem bonyolult, tényleg, de meg kell érteni. Az alábbi cikk igazából nem csak platform munkásoknak hasznos, de nekik kötelező! 

A platformok témájával természetesen rendszeresen foglalkozunk, nagyon sok szabadúszó valamilyen mértékben legalábbis belekóstol ebbe a világba. Az online munkát közvetítő szolgáltatások óriási előnye, főleg a kezdők számára, hogy segítenek eljutni az első ügyfelekhez, illetve diverzifikálni az üzlet fejlesztésének irányait, legyen szó bármilyen vállalkozásról. 

Vannak magyar fejlesztésű, a hazai piacra tervezett platformok (mint például ez, vagy ez), de sokan szerencsét próbálnak a nemzetközi szolgáltatásokban is, hiszen a külföldi ügyfelekben rejlő árazási arbitrázs lehetőségének ki tudna és akarna nemet mondani? 

A gond csak az, hogy a platformon keresett jövedelmek útja és szabályos számlázása, illetve adózása nem magától értetődő, és nem mindig egyszerű előásni a megfelelő szabályokat. Ezért megkértük Póti Juditot, a Proactive Bookkeeping főkönyvelőjét és belső oktatóját, hogy segítsen ezt rendbe rakni, egy golyóálló és atombiztos, lépésről-lépésre formátumú, de könnyen érthető útmutató formájában.

Judit maga is sokáig volt szabadúszó, jelenleg remote worker a Szentendrei-szigeten. Szimfonikus zenekarnál volt gazdasági igazgató, mai napig is sok zenész ügyfele van. 

A platformmunka helyes adózásáról szóló beszélgetésünket egy elképzelt freelancer sztorijába bújtatjuk. Íme:

Zsuzsi egy 22 éves egyetemista. Hobbiból rézkarcokat készít modern rajzfilmfigurákról, és felrakja Etsy-re (vagy digitális grafikákból készít NFT-ket és felrakja OpenSeare, ha ez esetleg jobban érthető fiatal olvasóink számára).

Melyik vállalkozási formát válaszd?

Zsuzsinak mindenképpen valamilyen vállalkozás indítására lesz szüksége.

Meg kell szereznie a vállalkozói státuszt és az adószámot. Zsuzsi indíthat egyéni vállalkozást (katás, általányadózó vagy SZJA szerint adózó), vagy társas vállalkozást.

Ez a döntés külön megérne egy misét, de alapvetően az a lényeg, hogy ha a vállalkozás működtetésének nincsenek nagy költségei (például anyagbeszerzés), és emellett egy éven belül nem fog a vállalkozó 3 millió forintot elérő összeget egy konkrét ügyfélnek számlázni, akkor érdemes lehet a katát választani.

Judit felhívná Zsuzsi figyelmét arra, hogy teljesen új vállalkozás indításakor (aminek, valljuk meg, mégiscsak kétséges az árbevétele addig, amíg nem igazolta magát az üzleti terv) nem biztos, hogy érdemes a katába beleugrani, hanem inkább az SZJA-szerinti adózást érdemes választani, hiszen Zsuzsi diák, van hallgatói jogviszonya, és így megvan a biztosítotti viszonya is. Ez lehet a jó irány azok számára is, akik alkalmazottként, mellékesben kezdik a kísérletezést – ez gyakori forgatókönyv a szabadúszók karrierjének indulásakor.

Ha SZJA-szerint adózol főállásként, akkor a minimálbér utáni járulékokat meg kell fizetned, ami jelenleg egy 100 ezer forint körüli összeg, tehát ebben az esetben a Kata anyagilag jobban megéri.

Zsuzsi tehát az SZJA-szerinti adózás mellett dönt. Így ha lesz bevétele, amellé el tudja számolni a költségeit is, ha pedig mégsem lesznek kelendőek a műalkotásai, akkor nem kell adóznia sem.

Ha Zsuzsi albérletben él, akkor annak a költségét is elszámolhatja. Sőt, a rezsiköltség arányos része is továbbhárítható. 

Mivel Zsuzsi szinte biztosan külföldi ügyfeleknek fog értékesíteni / szolgáltatni, ezért közösségi adószámot is igényelnie kell, és a számlán feltüntetni azt. Ha pedig az unión kívüli országokból is vannak ügyfelei, akkor a magyar adószámot kell használnia.

Látni az áfától az erdőt

A platformok 2021 óta átvállalhatják a magyarországi ÁFA-költséget, Magyarország ekkor csatlakozott az EU-ban már létező lehetőséghez. Ez azért fontos, mert az ÁFA mindig abban az országban fizetendő, ahol a végfelhasználó van. 

Ezek a felhasználók pedig jellemzően magánszemélyek, hiszen ők vannak jelen a platformokon vásárlóként. A magánszemélyek nem tudnak áfát fizetni az adóhatóság felé, mint ahogy a kenyér után a boltban sem Zsuzsi fizeti az áfát vásárlóként, hanem kifizeti a boltnak, és a bolt fogja rendezni azt.

Ugyanígy, amikor Zsuzsi elad egy új karcot, NFT-t, webszöveget, logótervet vagy bármi mást, akkor gondoskodnia kell arról, hogy a forgalmi adó eljusson a megfelelő helyre. 

Csakhogy minden országban más az áfa mértéke, és ezt neki kéne kibogarászni. Ezért adott az EU lehetőséget arra, hogy a platformok besegítsenek ennek az intézésében, ezzel könnyebben használhatóvá téve a saját szolgáltatásukat is. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy a platform fizeti az áfát, a szolgáltató pedig fizet a platformnak.

Judit nem nagyon látja, hogy a platformok kapva kaptak volna az alkalmon, egyelőre. A következő években ez változhat, de most még  jellemzően Zsuzsinak és a többi freelancernek kell boldogulnia az áfafizetéssel a tevékenysége után.

A kötelezettség rendezésére van egy jó lehetőség: ez az OSS (egyablakos) rendszer. Magyarországon itt meg tudod fizetni a különböző országokban élő ügyfeleidnek eladott szolgáltatás / áru után az áfát, összegyűjtve.

Egyébként ezért is jó ha, egy cég vásárol tőled: a cég áfa visszaigénylésre, áfa befizetésre képes, ezért ez egy áfa hatályon kívüli értékesítés lesz.

Fontos, hogy mindez elsősorban azért vonatkozik Zsuzsira, mert SZJA-adózó. Ha katás lenne, akkor évi 10.000 Euro értékhatárig eljárhatna alanyi adómentesként. Ilyenkor ez a bevétele persze bele fog számítani a hazai alanyi mentes keretébe.

Ha esetleg jobban megy a szekér, mint gondolta volna, és a keretösszeget átlépi, akkor az OSS rendszer használatával áfázhatja a közösségi bevételeket, így viszont nem fog beleszámítani ez a bevétel az itthoni alanyi mentes keretbe.

Kinek számlázol és miért?

Természetesen nem kell feltétlenül platformra menni, ezek leginkább a láthatóságban, az ügyfelek elérésében segítenek Zsuzsinak. Szabadúszóként lehet saját weboldalad is, ahol értékesítheted a kurzusaidat, műtárgyaidat vagy szolgáltatásaidat. Ha külföldi ügyfeled lesz, ugyanúgy gondoskodnod kell az áfa kifizetéséről, mintha platformon értékesítettél volna.

Példánknál maradva, Zsuzsi bízik az Etsy platformban, mert ismer másokat, akik ott el tudták adni az alkotásaikat, úgyhogy regisztrál.

Mint minden platformnál, az Etsy esetében is a pénz maga az Etsy-től fog érkezni Zsuzsi bankszámlájára, és itt van az a kutya elásva, ami miatt leginkább írjuk ezt az egész cikket: ez nem azt jelenti sajnos, hogy az Etsy a vásárló, és neki kell kiállítani a számlát. A terméket nem az Etsy-nek küldi majd Zsuzsi, hanem a világ bármely tájáról jelentkező vásárlóinak, ezért az ő adataival kell kiállítani a számlát.

A platformot kezelő szervezet szerepe hivatalosan pénzügyi közvetítő. Nem ő a vásárló. 

Ez azért is igazán fontos, mert az Etsy, mint a platformok szinte minden esetben, gyűjti a pénzt Zsuzsi felhasználói profilján, és Zsuzsi dönti el, hogy mikor utaltat át magának mekkora összeget (vagy el is költhet belőle a platformon belül, ha például neki is megtetszik egy kolléga alkotása).  Vagyis a beérkező utalások alapból nincsenek összhangban a kiállított számlákkal. Ezt a fedezetet a platformokon kötelezően vezetett, elérhető és letölthető kimutatások teremtik meg, amelyekből látszik, hogy mekkora részösszeget kapott Zsuzsi, pontosan melyik vásárlójától, és mennyi volt az Etsy jutaléka. Ez lesz a kapocs a számlák és a pénzösszegek között.

A számlát tehát a vevőre állítja ki, és az összeghez hozzáadja az áfát, aminek a mennyiségét onnan tudja, hogy utánanéz, hogy az adott országban mekkora a vonatkozó áfa mértéke.

Az árazásnál ez kulcskérdés. A platformon ugyanis úgy érdemes listáznia Zsuzsinak a rézkarcokat, hogy az árukba már eleve bekalkulálja az áfát is. Ennek köszönhetően a számla végösszege minden esetben megegyezik majd a profilján látható árakkal. 

Ezek tehát a legfontosabb infók, aminek a birtokában bátran nekivághatsz a platformmunkának.

Fontos! A Proactive Bookkeeping ingyenes konzultációt kínál minden vállalkozónak! Ha a legszemernyibb kételyed is van afelől, hogy a vállalkozásodban jogilag minden tökéletesen patent -e, akkor ezt a lehetőséget nem érdemes kihagyni. Ezen a linken tudsz bővebben tájékozódni arról, hogy a Proab mentorált könyvelés szolgáltatása hogyan és miben különbözik egy hagyományos, hétköznapi könyvelői kapcsolattól.