A vállalkozásod a legjobb tanítómestered

0
244
Vállalkozás a legjobb tanítómester

Két évvel ezelőtt, a saját ötletembe beleszerelmesedve ültem le rajzolni, hogy milyen vállalkozó szeretnék lenni és mi az én misszióm. Abban volt egy felirat:” LÁTSZÓDNI SZERETNÉK. Nem nagyon, de éppen annyira, hogy….” és akkor még nem tudtam befejezni a mondatomat. Ekkor hozzákezdtem listázni, hogy hogyan szeretnék látszódni, talán ez segítségemre lesz, hogy az esszenciát megtaláljam. Blogot írok, tréningeket tartok, ahol rajzolok, fejlődni vágyó emberekkel kapcsolódok stb.

A mondat még ekkor sem fejeződött be, mert a látszódáshoz a nagyképűség, a túltolás fogalma kapcsolódott számomra. Tudatos munka és sok idő volt ezt a két fogalmat szétválasztani.

Nincs időd tréningeken fejleszteni az önismereted? Indíts vállalkozást, az kikényszeríti a változást!

Az Ön-el kezdődő fogalmakat az egyik legnehezebb munka változtatni. Önismeret, önbecsülés, önértékelés, önérvényesítés. Ez egy gyönyörű dominósor. Ha megmozdítjuk az elsőt, az hatással van a többire. De sajnos nem elegendő leülni egy éjszakára, átolvasni a jelentésüket, memorizálni az eszközöket, majd másnaptól aszerint működni. Mégis a saját vállalkozásunk első pillanatától, amikor szeretnénk magunkat láttatni, szeretnénk látszódni, az Ön-el kezdődő szavak segítenek bennünket legnagyobb mértékben.

Hol fordulnak elő a leggyakrabban az Ön- kezdetű kifejezések egy vállalkozás indítása és életben tartása során?

1. Honlapunk elkészítése

Saját honlapunk készítése egy nagyon komoly önismereti folyamat. Abban a pillanatban felmerül a kérdés, hogy mit szeretnénk, mit merünk, mit lenne érdemes magunkról megmutatni. Én mindenkinek, aki az önismeret lépcsőjén szeretne feljebb lépni, ajánlani szoktam, hogy készítse el a saját honlapját.

Sok honlap téma ajánlás érkezik ilyenkor a környezetünkből. Megnézzük ismerősök és versenytársak honlapjait, amely megközelítéseket adhat arról, hogy mit érdemes beletenni. Viszont ez csak részben segítség, a másik oldalról egy csapda.

Jártatok már úgy, hogy a szomszédnak van robotporszívója és folyamatosan áradozik róla, majd mikor mi is megvesszük, akkor néhány hét után be sem indítjuk?

A láthatóságunk marginális határa nem ugyanott van, mint másoknál, és ezt fontos szem előtt tartani.

Véleményem szerint egy honlap üzen, vibrál, kémiát hoz létre köztem és az ügyfelem között. Ha nem engem tükröz, akkor ez a vibrálás nem jön létre és az ügyfél, ha hozzám fordul, nem az én vibrálásomat fogja kapni.

A honlap elkészítésének nehézsége tehát nem a technikai megvalósításban rejlik, hanem a láthatóságunk megfogalmazásában. Mi az a termék vagy szolgáltatás, amelyet ki tudok tenni a világ elé? Ki vagyok én és miért vagyok kompetens és hiteles abban, hogy ezt a terméket neked ajánlom?

2. Saját hangunk megtalálása

Gondolj bele: posztolsz, blogolsz, megosztasz tartalmakat, majd amikor személyesen találkozol az ügyféllel, akkor nem passzol össze a két lény.

Vállalkozóként sokszor keresünk meg szakembereket, akik a marketingben segíteni tudnak. Nem hiszek abban, hogy ha valaki azt mondja nekem, hogy Marcsi, csináld ezt meg ezt, akkor nekem azt gondolkodás nélkül végre kellene hajtanom.

Nekem az első kérdésem mindig az, hogy miért hasznos ez számomra? Mi a következménye, ha ezt bárki megcsinálja? Ezt a megértést és összefüggést már össze tudom hasonlítani a saját értékrendemmel és lehetőségeimmel, hogy be tudjam építeni a saját környezetembe, vagy esetleg a legszuperebbnek tűnő ötletet legyen bátorságom elengedni.

Szeretnék-e posztokban saját történetet megosztani? Mennyire szeretném magamat “kiadni”? Van-e bátorságom saját gondolatokat, összefüggéseket, tapasztalatokat megosztani? Vagy van-e merszem saját Móricka rajzokat közzétenni? Ezek az én önérvényesítésem elemei. De melyek a te különleges elemeid?

3. Erősségeink kihasználása

Két évvel ezelőtt megkérdeztem a barátaimat, hogy mely közös történetek jutnak leghamarabb eszükbe rólam és miért volt értékes számukra az a kapcsolódás. Furcsa volt nekem is ezt megkérdezni, valószínűleg nekik is válaszolni, de nagyon sokat tanultam ebből a saját értékeimről, erősségeimről.

Vannak olyan erősségeink, amelyekre mi magunk nem látunk rá olyan objektíven, mint azok a barátaink, partnereink, akikkel megvan a kémia.

Azt mesélték, hogy az asszociációim, a példáim nagyon tetszenek nekik. Hitelesnek tartják a mondanivalómat és nagyon szeretik, hogy olyan dolgokat illesztek össze, amit ők nem gondoltak volna összeillőnek. Ezeket kezdtem beépíteni a kommunikációmba, a termékeimbe, a megjelenésembe. És meg is érkeztek a like-ok.

4. Értékrendünk megfogalmazása

Egyéni vállalkozóként a saját értékrendem fogja jórészt a vállalkozás értékrendjét is megalapozni. Én nem tudom, hogy Ti hogy vagytok vele, de én magam nagyon nehezen definiálom az értékrend szót. Talán a hozzáállás, az attitűd szavak jó szinonimát jelenthetnek.

Ezek mentén érdemes feltárni, hogy melyek a stabilak és melyeken szeretnénk fejleszteni. Mire gondolok? Talán a meglévőket könnyebben azonosítjuk, de sokszor a maximalizmusunkon érdemes lefelé csavarni, hiszen senki nem fizeti meg. A csavaráshoz viszont hozzátartozik, hogy csak addig, hogy még jó minőséget adjunk.

Sokunknak a nemet mondás nehezen megy, de ha hozzátesszük, hogy mi az, ami nekünk belefér és mi nem, akkor már sokkal könnyebben képviseljük.

Vajon a magas ár az értékrend? Igen, hiszen nem fogom leértékelni magam a piacon, és tudom, hogy amit adok az mekkora érték.

Saját példám, hogy amikor jön valaki, aki nehezen fizeti ki a magas árat, de fejlődni szeretne, akkor adok neki kedvezményt, vagy keresek egy olyan win-win projekt feladatot, amibe ha besegít, akkor adok neki cserébe tudást. Így nem a termékem árát viszem le és nem ingyen adok bármit is, hanem másként fizetnek érte.

Miért fontos az értékrend? Lerövidíti a döntéseink dilemmás időszakait, hiszen ez a belső iránytű rögtön mutatja, hogy belefér vagy nem. Érdemes a döntéseink során tudatosítani, hogy melyik értékrend szempontunk jelent meg a meghozatala során.

5. Sebezhetőségünk vállalása

A vállalkozói lét láthatósági mellénye egy céltábla is egyben. Ha kitesszük magunkat bátran a piacra, az magával hozza a sebezhetőséget. Nem lehet megúszni. Ha el akarjuk kerülni, akkor bizony a fejlődés lehetőségét is befagyasztjuk. A sebezhetőséghez hozzátartozik, hogy hibázunk, hogy megítélnek bennünket, hogy véleményt alkotnak rólunk. Amit viszont cserébe kapunk, hogy a sebezhetőség mentén a legerősebb kapcsolódásaink alakulnak ki.

Talán a legfontosabb ennek kezelésében, hogy azt a kört találjuk meg, akinek a véleményére valóban adunk. A social media világában jöhetnek a negatív címkék, de ez nem jelenti azt, hogy mi valóban rosszat alkotunk. Amit fontos megtalálni, hogy hogyan tudunk valós visszajelzéseket szerezni és azt hogyan építjük be a saját és a termékünk, személyiségünk, vállalkozásunk fejlődésébe.

+1 Korlátozó hiedelmeink leépítése

Szoktál történeteket gyártani egy bizonytalan helyzetben? Nem ír vissza az ügyfél az ajánlatodra 20 percen belül, akkor biztosan nem tetszik neki, vagy úristen, talán túl drága vagyok, vagy lehet, hogy túl olcsón adtam és értéktelennek látja. De a legszebb számomra, hogy biztosan nem vagyok elég jó, mások jobban csinálják. Iszonyatos energia ezeket a hiedelmeket cipelni.

Befókuszálnak minket és másra sem tudunk gondolni. Én sokszor kívánom, hogy bárcsak lenne valakinek egy varázspálcája és ha csak ezeket a gondolatokat ki tudná venni a fejemből, rengeteg felszabaduló energiám lenne, amit valami másra, fontosra, értékesre tudnék használni.

A vállalkozásod a legjobb tanítómestered

Az önismeret szerves része a saját brand építésének. Megfogalmazni nem csak azt, hogy mit csinálok (cukorkákat gyártok), hanem tisztában lenni azzal, hogy ezt én miért csinálom és hogyan kapcsolódik ez a saját missziómhoz és mások szükségleteihez.

A láthatóság tanulásához sok különböző módszert ajánlanak, sok marketing modell, eszköz és stratégia próbál ebben segítségünkre lenni. Viszont ezek HARD elemek, amelyek elférnek egy vagy több slide-on. Ezek a gondolkodást segítő sémák viszont nem működnek a SOFT kompetenciáink nélkül.

Hiszem, hogy akár tudatosak a fenti megközelítések és tudatosan készülünk rá, fejlesztjük önmagunkat, akár ösztönösen jól csináljuk, a vállalkozás során az önismeret, az önbecsülés, az önértékelés, az önérvényesítés folyamatosan fejlődik.

Milyen jó lenne, ha lenne ehhez egy teszt, amelyet a vállalkozás indításakor kitöltünk és látjuk az esetleges gyenge pontokat. Vagy akár évente kitöltve ugyanazt a tesztet látnánk a saját fejlődésünket.

Ma már tudom, hogy a látszódás nem nagyképűség és túltolás, ha azt látom a megjelenésben, aki a vállalkozás mögött is van.

Ma már be tudom fejezni a mondatomat:

LÁTSZÓDNI SZERETNÉK. Hiteles és értékes piaci szereplőként szeretnék eljutni mindazokhoz, akik fejlődni szeretnének és csillogó szemmel fogadnak be új szemléletet a saját működésük további szárnyalása érdekében.