– Beszámoló a Freelancerblog havi találkozósorozatának Hiánypótlók című epizódjáról.
A 2019-ben 6. éves Freelancers in Hungary meetup januári eseményére olyan szolgáltatókat, startupokat hívtunk el, akik valamilyen fontos hiányra éreztek rá a hazai munkaerőpiaci dinamikában. A Womenspiration egy modern női klubként keresi a korszerű városi női élet kihívásaira adható válaszokat, teltházas reggeliken és workshopokon. A Work.Buzz automatizálja a munkakeresést és online márkaépítést a szabadúszók számára, az Instantplace pedig irodahelyiségek és tárgyalók akár csak egy órára történő kibéreltetéséhez ad felületet.
A meetupon elmesélték üzleti modelljeiket, majd a munkaerőpiaci trendekről és jövőképről beszélgettünk, természetesen egy halom érdekes tanáccsal, és kérdésre adott válasszal.
Filep Szilvi intrója után a vállalkozások eredetsztorijaival kezdtünk:
Szlafkai Éva a Szikra című önfejlesztő-inspiráló blogot írta, aminek Bartai Nikolett egy jó ideje olvasója volt már, amikor elhívta Évát kávézni, egy kis közös ötletelésre. Ennek az eredménye volt a Womenspiration, ahol 20-as, 30-as kreatív nők találkoznak havonta, hogy ügyfélszerzésről, időbeosztásról, énidőről, énmárkáról beszélgessenek és ismerkedhessenek egymással és a meghívottakkal. A rendezvény átütő sikerére egyikőjük sem számított, de a kezdeti lelkesedéstől hajtva hamar létrehozták a weboldalt, üzleti tervet írtak, és folyamatosan dolgoznak az eseménysorozat fejlesztésén.
Cserneczky Tamás és csapata már nyolc éve dolgozik közösségépítő eszközökön szabadúszók számára. A piac még nem hozta létre az igazán optimális platformot: azt szeretnék megteremteni, amit maguk is hiányolnak. A munkaközvetítés, az ügyfelek és vállalkozók egymásra találásának segítése mellett a szolgáltatások integrálásán (projektmenedzser szoftverek, fájlmegosztók bekötése a work.buzz felületébe) is dolgoznak, a cél egyfajta online műszerfal, amely a szabadúszók munkájának vezérlőegysége lehet.
Wéber Dániel és Faludi Nóra, ahogy az lenni szokott, nem talált magának órabérben igénybevehető helyszínt, amikor szükségük lett volna rá, úgyhogy létrehozták ők maguk a “közösségi helyszín- és irodamegosztó portált”, az InstantPlace-t, amit a Forbes újságírója “a szabadúszók AirBnB-je” jellemzéssel látott el.
A bemutatkozó kör után Szilvi nem teketóriázott, és egyből az üzleti modellre kérdezett rá, hiszen végülis minden meetup-résztvevőt érdekel, ki milyen módszertannal keres pénzt.
Az Instantplace esetében a regisztráció és a jelenlét ingyenes, nincs havidíj, jutalék van, vagyis a bérbeadó és a bérlő közötti tranzakcióból vesz le százalékot a szolgáltatás. A következő fejlődési fázisban egy új terméket terveznek piacra dobni: Az All You Can Work bérlet fix havidíjért fix mennyiségű havi irodabérlet-időt adna, amiben az a zseniális, hogy egy helyfüggetlen szabadúszó így még dinamikusabban mozoghat: a résztvevő helyszínekre szabadon beülhet a havi kerete terhére. A szolgáltatásban már csak azért is van potenciál az alapítók reményei szerint, mert világosan érezhetően erősödik az irodai munka kiszervezése már a legnagyobb multicégeknél is, hiszen évek óta trend a rotációs munkavégzés, ahol nincs már fix asztala senkinek, és a hét bizonyos napján vagy napjain otthonról kell dolgoznia.
A Work.Buzz regisztráció alapverziója ingyenes, bizonyos külső szolgáltatások integrálása havidías rendszerben megoldható. A Work.Buzz rendszerébe egy cég be tud lépni azért, mert szabadúszót keres, de saját munkatársait is integrálni tudja. A másik monetizációs irány pedig az, hogy már most is számos ingyenes tanfolyamot, képzést, biztosítanak a tagjaiknak, és ezeknek lesznek fizetős, prémium verziói is.
A Womenspiration kiadási oldalát tehermentesítik a szakmai (például dekorációs) és sajtópartnerek. A bevételi oldalt a reggelik és workshopok részvételi díja jelenti, amely tagok számára alacsonyabb, ám egy érdekes monetizációs megoldással élnek, mert taggá válni úgy lehet, hogy két alkalommal részt veszünk egy eseményükön – tehát náluk sincsen előfizetés. A jelenlegi szolgáltatásokra ráépülnek a hamarosan induló online akadémiák is.
“A női közösségekben óriási erő van”, ez volt a panel általános véleménye, és a Womenspiration modellje és célcsoportja kapcsán hamar a kisgyerekes anyuka-vállalkozókra terelődött a szó.
Éva szerint a gyermekvállalás mindig lehetőséget ad a nőknek arra, hogy átgondolják, mit éreznek a munkahelyükkel kapcsolatban, jó helyen vannak -e, valóban ezt szeretnék -e csinálni majd ha visszatérnek a munka világába, és a tagságuk soraiból is látott már példákat arra, hogy a kismamaságból a munka világába visszatérve lesz valaki radikális irányváltással egyéni vállalkozó, például IT vezetőből virágkötő. A nők az eseményeken egymást inspirálják, egymásnak mutatnak élő példát az ilyen, sokszor álomszerű karrierdöntések végigviteléhez.
A work.buzz-nál sem kellett sokáig keresni a kapcsolódási pontot: náluk az Év Szabadúszója versenyben már volt az “Év Szabadúszó Kismamája” kategória. Tamás tapasztalatai szerint egyenesen “a szabadúszás a legreálisabb életforma a karrier és a magánélet összehangolásában – a kismamákat ez kiemelten érinti, nekik ez az optimális működési mód.”
Nóra személyében testesíti meg a vállalkozó anyukát, neki egy ilyen témájú online csoport jelentette azt az erőforrást, amiből meríteni tudott akkor, amikor nehezen mentek a dolgok: “Főleg a mélypontokon való átlendülésben jelentett ez sokat, hiszen az óriási anyagi kitettség, a vállalkozásban álló befektetés kétséges megtérülése óriási lelki terhet tud jelenteni, amihez társul a szabadúszók szokásos elszigeteltsége.” Természetesen remek volt, hogy többet lehetett otthon a kislányával, érte menni óvodába, és minden egyéb, ami a szabad időbeosztással jár, de neki, aki sokévnyi multis élet után lett startupper, különösen nagy váltás volt a nagy kollektívából átkerülni ebbe a helyzetbe. A multinál lehetett feedbacket kérni a mellette ülőtől, pár szót váltani – ezt a hiányt pótolta az online csoport, ahol mindig érkezett motiváció, bátorítás, ha Nóra valamilyen megakadásról számolt be nekik.
Fontos kérdések, fontos válaszok
A kérdés-válasz szekcióban néhány minden szabadúszó számára érvényes jótanács is elhangzott. Ott van például az induló freelancerekre jellemző jelenség, hogy a kezdeti bizonytalanság stresszét azzal a gondolattal kezelik, hogy a vállalkozásuk “majd beáll”, azaz egy idő múlva ki fog alakulni az a “fix” ügyfélkör, akikre lehet alapozni majd a megélhetést: a valóság ezzel szemben az, hogy már a 3-6 hónapos tervezhetőség is egy igen értékes eredmény a későbbiek során is – vagyis a bevétel sosem válik tervezhetővé, ellenkezőleg:
a szabadúszó edződik hozzá ennek a helyzetnek a kezeléséhez.
A másik felismerés, hogy “a szabadúszó is termék” – érdemes korán feltenni azt a kérdést, hogy “én miben vagyok más?” Mivel termék vagy, ezért azt a terméket márkázni kell, a márkát pozícionálni, a célcsoportot kijelölni, és beárazni, ami egyébként egy típusprobléma, ez az egyik, ami igazán nehezen megy, főleg a kezdő szabadúszóknak – a work.buzz egyébként a saját márka építésére kínál most ingyenes online kurzust, pontosan emiatt a felismert igény miatt.
Találkozzunk legközelebb!
Addig is, csatlakozz hozzánk a Facebook-on, és a Meetup.com-on is! A Freelancer Blog Facebook oldalán mindig értesülhetsz az eseményekről és a kapcsolódó infókról.
#vállalkozónők #mompreneurs #sharingeconomy #coworking #socialmedia #projectmanagement #startup #meetup #kaptár #freelancerfridays