Napjainkban alig akad olyan ember, aki nem hallott még a kriptovaluta, a blokklánc, vagy a web3 kifejezések valamelyikéről. A kriptovalutákhoz kapcsolódó technológiák gyors térhódítása izgalmas lehetőségeket nyitott az újdonságokra fogékony szakemberek számára. Ebben a cikkben összegyűjtöttünk néhány területet, amelyekre szabadúszóként is érdemes odafigyelned. A cikk alapját képező szöveg angol nyelven a Freelancer Business Community blogján jelent meg.
Blockchain (blokklánc) fejlesztés
Ha jártas vagy a programozás terén, akkor kézenfekvő, hogy a kulcsterületnek számító blokklánc-fejlesztés irányába indulj el. A rohamtempóban fejlődő terület nagyfokú rugalmasságot vár el a szakértőktől, hiszen a naprakész információkat nehéz átültetni a hagyományos egyetemi képzés keretei közé. Blokklánc-fejlesztőként tisztában kell lenned a blockchain rendszerek és hozzájuk kapcsolódó biztonsági protokollok felépítésével és elkészítésének lépéseivel.
A decentralizált technológia nem csupán a kriptovaluták terén jelent áttörést, – egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be a különböző ipari szegmensekben is (pl.: ellátási láncok nyomonkövetése). Így a megszerzett tudást máshol is kamatoztathatod.
Kiberbiztonság
A kriptopénzek kapcsán gyakori csalási kísérletek és hackertámadások miatt az IT biztonsági szakemberek iránt is hatalmas a kereslet. A felhasználók pedig hajlandóak is megfizetni a megbízható szakembereket, hiszen ez garantálja számukra, hogy biztonságban tudhassák a vagyonukat.
Közösségi média menedzsment
A web3 alapú céges projektek fontos alappillére a közösségépítés, a követőbázissal való aktív kommunikáció. Közösségi média menedzserként ismerned kell a megfelelő platformokat (pl.: Discord, Telegram), és azok mesterévé kell válnod.
Kriptos (és videójátékos) körökben elterjedt kommunikációs csatorna a Discord. Ha te is erre szakosodsz, akkor a te feladatod lesz például a kiszolgálók és botok beállítása, a jogosultságok kezelése és a tagok elkötelezettségének ösztönzése.
Kriptomarketing és kriptoszövegírás
Bár a blokklánc technológia népszerűsége rohamosan nő, még sok a bizonytalanság és a félreértés körülötte. Emiatt a technológiát alkalmazó vállalatok számára fontos, hogy olyan marketing szakember kommunikáljon az ügyfelekkel, aki tisztán és egyértelműen képes átadni az információkat.
A kriptomarketing olyan “hagyományos” digitális marketinges feladatokat foglal magába, mint a marketingstratégia kidolgozása, a közösségi média hirdetések elkészítése vagy a CRM-rendszer kezelése.
Ha a marketing mellett a web3 is a szívügyed, akkor lehet, hogy a kriptovilágban találod meg az utad. Kripto szövegíróként egy dinamikusan fejlődő réspiac úttörője lehetsz.
Inspirációért a sikeres külföldi példákat érdemes tanulmányoznod, nézd meg például a Coinbound kriptomarketing ügynökséget.
Kripto-szabályozás
A web3 projektek jó része pénzügyi tranzakciókat is magában foglal. Ezekre vonatkozóan már most is számos országban léteznek jogszabályok, ám, még nincs egyértelműen elfogadott, mindenre kiterjedő nemzetközi álláspont. A kripto-szabályozás kérdése, sok helyen terítéken van (többek között az USA-ban és az EU-ban is).
A változó jogszabályi környezet nyomon követése nem könnyű feladat, ám a képzett ügyvédek és jogi tanácsadók keresettek a technológiát alkalmazó cégek körében.
NFT készítés
A szabadúszó művészek számára aranybányát jelenthet, ha az alkotói készségek mellett a kriptográfia terén is jártasságot szereznek. Egy NFT művésznek nem csupán az eredeti eladásból származik bevétele, de a későbbi tranzakciókból is részesedést kapnak.
A széles körben ismert, nagy összegű (több millió dolláros) NFT-ügyletek mellett, magyar sikerek is napvilágot láttak. A 2021-es Firenzei Biennálé fotó kategóriájának győztese, Borsi Flóra példaul Instagram oldalán számolt be róla, hogy első NFT alkotása 5 Etherneumért (közel 900 dollár) kelt el.
Kripto PR
A Web3 és a blokkláncok használata bonyolultnak tűnhet a hétköznapi felhasználók számára, amihez hozzájárul a sajátos kripto-terminológia. Proof-of-work (PoW), proof-of-stake (PoS), Delegált Proof of Stake (DPoS), Swap csereügylet, stakelés, hardware tárca, – csak néhány a használt szakkifejezések közül.
Az átlagember számára kissé idegennek ható szókincs köztudatba kerülésében, olyan PR specialisták tudnak segíteni, akik a média számára is érdekes és könnyen feldolgozható formában tálalják, hogy mit takarnak az egyes kifejezések.
Blokklánc elemzés
Ellentétben a hagyományos pénzügyi átutalásokkal a Bitcoin, az Ethereum és a Polkadothoz hasonló nyilvános blokkláncok esetében bárki láthatja a korábbi és a valós idejű tranzakciókat. Ezekből következtetni lehet az aktív tárcák számára, a BTH hash-rátára vagy a DeFi alkalmazások összértéke. Ezek összetett elemzése külön szakértelmet kíván, így adatelemzőként ezen a téren is profitálhatsz.
Rendezvényszervezés
Elképzelhető, hogy a közösségépítő vagy ismeretterjesztő rendezvények szervezésével szeretnél foglalkozni. Több olyan szervezet is van, amelyek világszerte támogatják azokat a helyi rendezvényeket, amik segítik a kripto közösségek kialakulását, megszilárdítását és edukálását.
Ilyenek például a BlockChain Foundation, vagy a PolkaAssembly. Ez utóbbiban például a Polkadot közösség tagjai tehetnek javaslatokat olyan helyi eseményekről és projektekről, amik a közösség javát szolgálják. Azt, hogy melyik projekt kap támogatást a közösség tagjai döntik el, szavazással.
Több olyan kriptovaluta van, amely a Polkadothoz hasonlóan közösségi alapon működik. Ilyenek például az Aave, az Uniswap vagy a MarkerDAO.
Hosszú távú kilátások
Még nem tudni, hogy hosszú távon milyen jövő vár a blokklánc-technológiára. Sokan gondolják forradalmi újításnak, ám olyanok is vannak, akik rövid ideig tartó népszerűséget jósolnak a területnek.
Az innovatív megoldást azonban kétségkívül már most is sokan alkalmazzák, – a világ vezető vállalatainak 80%-a használja valamilyen formában.
Így freelancerként neked is érdemes megfontolnod, hogy számodra milyen potenciált tartogathat.