Három epizódban dolgozzuk fel a legnagyobb nemzetközi online freelancer-konferencia előadásainak anyagát. Ultra-tömény vállalkozásfejlesztési, gyakorlati tippcsomag! Az első részben a legfontosabb trendeket vesszük át, és megnézzük, mit lehet elsajátítani a céges működésből független szakértőként – a célpiacok elemzésétől a viselkedéstudományi trükkökön át a szolgáltatáscsomag tökéletesítéséig…
A cikksorozat egy szubjektív videós elemzés alapján készül. Ha a cikk átnézése után úgy érzed, érdekelnének a mélyebb összefüggések és a saját véleményünk, tapasztalataink a témákkal kapcsolatban, akkor nézd/hallgasd meg Gergő videóját itt (36 perc)! A második cikket itt éred el: Ügyfélszerzés helyett csináld ezt!
Ha pedig Gergő részletes jegyzeteit is szeretnéd átnézni, a videóban és a cikkben említett előadásokról, azt Freelancerek.hu tagként itt ingyenesen letöltheted.
A konferencia címe Freelance Business Month, majdnem egy teljes hónapon át ment online, minden nap több előadással. Gergő 20 feletti előadást nézett meg, jegyzetelt ki, és ezeknek a tanulságait foglalja össze ezekben az anyagokban.
Elsőként ejtsünk pár szót a független szakértők általános piaci helyzetéről.
1. A freelancerek és a cégek együttműködésének a keretei egyre kidolgozottabbak
Fergal Lennon, az MBO partners igazgatója a tavalyi amerikai trendeket összefoglaló State of Independence tanulmány alapján készült előadásában elmondta, hogy évről évre egyre több cég készül tudatosan arra, hogy független szakértőkkel állandó munkakapcsolatba tudjon kerülni.
Ezzel kapcsolatban két fogalmat emel ki: egyrészt növekszik a projektalapú tanácsadócégek piaci aránya – vagyis ahol a szakértői csoportok már nem hosszútávú szerződéses keretben, folyamatosan végeznek egy bizonyos tevékenységi kört a cégek számára, hanem konkrét projektek tervezéséhez és lebonyolításához nyújtanak segítséget.
A másik pedig a virtuális kispad, annak a gyakorlatnak az erősödése, hogy a cégek elkezdték tudatosan kezelni a külsős partnereiket. A potenciális partnereket előszűrik, az eddigi együttműködés adatait rögzítik, sok tekintetben formalizálják, tervezhetőbbé teszik az együttműködéseiket a független szakértőkkel. Ezzel kevésbé ad hoc, egyre megbízhatóbb módon tudják biztosítani, hogy legyen kéznél szakértő, amikor kell.
Saját kútfő: szerintünk az IT-ben már jól kiépült contracting gyakorlata terjedni fog más szakterületekre is. A válogatott szakértői készletekbe szerveződő freelancereket folyamatosan el fogják tudni látni jobbnál-jobb projektekkel az erre specializálódó startupok.
2. Mi az, amit a cégektől érdemes ellesnie egy freelancernek?
Alison Grade ahhoz adott pár jótanácsot, hogyan kell úgy nézni az egyéni vállalkozásodra, mintha egy nagyvállalat vezérigazgatója lennél.
Három olyan aktivitást emelt ki, amit a cégek rendszeresen végeznek, és a független szakértők számára is nagyon hasznos lenne.
Az ügyfélkör tanulmányozása
A cégek rengeteget foglalkoznak az ügyfeleik megismerésével. Kik ők, hogyan élnek, mik a problémáik, milyen értékválasztásaik vannak? Váratlan felismerések is kieshetnek abból, ha fókuszáltan foglalkozol azzal, hogy kiknek dolgozol – és kiknek szeretnél.
Visszajelzések begyűjtése
Fontos, hogy elemezd a saját működésed: járj utána, hogy mások miért szeretnek veled dolgozni? (vagy miért nem…?)
Sokszor olyan értékeket emelnek ki veled kapcsolatban, amit te magad nem azonosítottál be értékként! Ezzel kinyílnak a szolgáltatásod fejlesztésének új irányai.
A piaci szektorod elemzése
Azért is érdemes nyomonkövetned a nagyvilág történéseit, hogy tudd, milyen hatások érik a célcsoportjaidat! Milyen kihívásaik és lehetőségeik vannak? Hogyan hatnak rájuk a legújabb trendek?
Amellett, hogy ezzel mindig felkészülten tudod kormányozni az üzletedet, kellemes mellékhatásként képessé válsz arra, hogy 6-12 hónapos prognózisokat fogalmazz meg, amivel demonstrálni tudod a szakértelmedet (erről még lesz szó a második részben!)
3. Viselkedéstudomány a vállalkozásban
Kamila Zahradnickova összefoglalta a kurrens példákat arra, hogy milyen pszichológiai eszközöket szokás felhasználni a digitális marketingben. Ennek könyvtárnyi irodalma van, de az alapokat nem árthat átismételni:
Bökdösés: építs ki instant üzenetátviteli csatornákat (a legerősebb a saját appról küldött push noti)
Gamifikáció: pontrendszerek, játékok beépítése a szolgáltatásodba
Felhasználói profilok: a célcsoportod nem homogén, határozz meg több különböző jellemző felhasználói típust, a kommunikációs aktivitásaidat eszerint szegmentáld
Szokások: a szokás valójában az egy automatizmussá váló cselekvés – gondold át, mivel tudod elősegíteni azt, hogy az üzleteddel való interakció szokássá váljon > milyen jó szokások kiépítésében tudsz segíteni az ügyfeleidnek?
Mental Accounting: a nem hagyományosan racionálisnak gondolt fogyasztói döntések tervezésének tudománya (intelligens keretezés)
4. Niche-azonosítás, avagy a szolgáltatástervezés magasiskolája
Matt Saunders tippjei a vállalkozás életciklusának bármelyik állomásán hasznosak, és nem csak üzleti döntések megalapozásának tudnak nagyon jól jönni. De ha valaki már rögtön a szolgáltatásának a megtervezésénél elvégzi ezt a gyakorlatsort, azzal egy csomó zsákutcát és felesleges kanyart elkerülhet.
Nem csak a célpiac meghatározásában segít tehát, hanem abban is, hogy konkrétan mire lenne érdemes építened a vállalkozásodat, az életedet.
Az alapgondolat nemesen egyszerű:
Amihez Értesz + Ami Fontos Neked = Niche
Pontosabban a két mező metszetében van a niche.
Gondold át, hogy az egész eddigi életedben milyen szakértelemcsomagot halmoztál fel.
Majd azt is gondold át, hogy milyen élethelyzetekben érezted magad támogatva, hol értél el sikereket, és ellenkezőleg, mi untatott téged és mi az ami halálra idegesített a másokkal való közös munkában.
Ezzel meg tudod határozni a tevékenységi köreidet, az értékválasztásaid alapján pedig iránymutatást kapsz azok felé, akiknek segíteni fogsz.
Ha érdekelnek további hasznos infók, iratkozz fel a hírlevelünkre és irány a Freelancers in Hungary Facebook-csoport, ahol felteheted a kérdéseidet és akár új megbízásokat is szerezhetsz!