Fenntartható munka-magánélet egyensúly: így dolgozik Gombos Brigitta szabadúszó szervezetfejlesztési tanácsadóként

0
943
Gombos Brigitta szervezetfejlesztési tanácsadó

Gombos Brigitta szabadúszó trénerként, coachként és szervezetfejlesztési szaktanácsadóként segíti a hozzá forduló cégeket. Workshopokon, tanácsadásokon adja át a munkaerő megtartásával, a szervezeti kultúra változásával kapcsolatos tudását. Olvasd el, milyen freelancer rutinnal érte el Brigitta, hogy ne okozzon gondot számára a szakmai trendek nyomon követése és a munka-magánélet egyensúlyának fenntartása.

Ha valaki könyvet írna a szabadúszó életedről, karrieredről, mi lenne a címe? 

Valami rövid, frappáns címet választanék, ami jól leírja azokat a vargabetűket, amiket a pályám során megjártam. 

Az első diplomámat 1990-ben a BME Vegyészmérnöki Karán szereztem, mint biológus mérnök, a másodikat 2023-ban a Metropolitan Egyetem OD szakán, mint szervezetfejlesztési szaktanácsadó. Már ebből is sejthető milyen változatos íve volt az eddigi 33 évnek.

Mivel foglalkozol, mi a szakterületed?

Tréner vagyok, coach és szervezetfejlesztési szaktanácsadó. Főleg termelő cégekkel és gyárakkal dolgozom. Az egyik fő területem, hogy hogyan lehet megtartani a kiemelkedő munkatársakat. Ehhez kapcsolódóan motivációs workshopokat is tartok. Ezeket a szervezetfejlesztési tanácsadások során főként az okok feltárására használjuk, de a kapott eredmények alkalmasak a munkáltatói márka erősítésére is. 

A Management Akadémiákon a vezetői réteggel dolgozok együtt. Az utóbbi néhány évben az élvonalbeli vezetők képzése vált hangsúlyosabbá a munkámban, hiszen leginkább ők játszanak szerepet a munkaerő megtartásában.

Mikor és hogyan kezdtél el szabadúszóként dolgozni? Hogyan szereztél ügyfeleket?

2000-ben egy tanácsadó céghez kerültem, ahol sok hideghívást és tárgyalást bonyolítottam le. Akkoriban ez a szakma nem volt Magyarországon annyira ismert és elismert, a multinacionális cégek megjelenésével viszont egyre elterjedtebbé vált. Ma már nem kell elmagyarázni senkinek sem, miért hasznosak a tréningek, vagy hogy mit nyernek a cégek szervezetfejlesztéssel. 

2002-ben alapítottam meg a saját cégemet, azóta sem bántam meg. Nagyszerű cégekkel dolgoztam együtt és sok szakmailag kihívást jelentő projektben volt részem. Nem hirdettem magam sehol, az ügyfeleim ajánlottak tovább, és voltak/vannak vezetők, akik a munkahelyváltás után újra engem kerestek meg. Az elégedett ügyfél a legjobb ajánlás. 

Ha már ügyfelek: milyen számodra az ideális ügyfél? 

Nem korlátoznám be létszámra, vagy iparágra, hogy kikkel a legjobb együtt dolgozni.

Olyan ügyfelekkel szeretek foglalkozni, akikkel könnyen együtt lehet gondolkodni, akik elfogadják a szaktudásomat, tapasztalatomat. Jó, ha vannak közös pontok az értékrendünkben és hasonlóan gondolkozunk. A megbízó nyitottsága, bizalma és a kialakuló légkör, ami meghatározó. 

Az ügyfeleim között vannak elektronikai termelő cégek, autóipari beszállítók, élelmiszeripari- húsfeldolgozó vállalat, néhány hónapja pedig egy digitális valutával kereskedő cég szervezetfejlesztését kezdtük el, ami egy kihívásokkal teli rendkívül izgalmas, újszerű terület.

És mit mondanának az ügyfelek: milyen veled dolgozni? 

Optimista vagyok és alapvetően jókedvű. A nagyon sarkosan gondolkodó emberekkel kevésbé passzolok. Szeretem a kreatív, inspiratív környezetet, igyekszem ezt megteremteni magam körül. 

Tavaly augusztus óta Önbizalom Nagykövet vagyok, főleg iskolákban tartok önbizalomerősítő tréningeket. A felnőttek mellett egyre jobban szeretek fiatalokkal is  foglalkozni, jó érzés látni a csillogást a szemükben.

Jellemzően hogyan, hol dolgozol? Hogyan kezeled a sokak számára kényes munka-magánélet egyensúly kérdését? 

Egy ideje kétlaki életet élek. Budapest az egyik bázisom, ahol főleg a munka miatt tartózkodom. Sok ügyfelem van Debrecenben és Nyíregyházán, Budapestről pedig egyszerűbb eljutni ezekre a helyekre, mint a másik bázisomról, Regölyből.

Regöly egy ici-pici falu Tolna (vár)megyében, ahol a kreatív, alkotó, kísérletező énemet tudom megélni. Értem ezalatt a lakberendezést, kertészkedést, illetve lekvárok és szörpök készítését. A vidéki élet emellett más szépségeket is tartogat. A telkünkről csodás panoráma nyílik a környékre, ezért gyakran kiülünk feltöltődni. De van egy saját levendulamezőnk és gyümölcstől roskadozó fügefáink is.

Gombos Brigitta freelancer levendulamező

Régebben nem tudtam volna elképzelni olyan napokat, amik nem munkával telnek. Regöly egy olyan menedéket jelent számomra, ahol már meg tudom magamnak engedni, hogy ne nézzem óránként az e-mailjeimet. Igyekszem tudatosan minél eredményesebben elválasztani a munkával töltött napokat a magánéletemtől. És azt gondolom, hogy egyre sikeresebb vagyok benne.

Emellett sokat sportolok, ami friss energiát és lendületet ad. Törekszem rá, hogy olyan dolgok legyenek a fókuszomban, amikre van ráhatásom. Amin nem tudok változtatni, azt igyekszem perifériára tenni.

Gombos Brigitta freelancer füge

Mennyire változott meg a szakterületed az elmúlt években? Hogyan tartod a lépést a változásokkal? 

A munkám során folyamatos megújulásra és fejlődésre van szükség. Sokat olvasok szakmai jellegű könyveket, cikkeket, emellett konferenciákra járok, és részt veszek online és offline képzéseken. 

Van néhány kollégám, akikkel szakmailag támogatjuk egymást. És bár nem dolgozunk együtt, de gyakran egyeztetünk, és megosztjuk egymással a tapasztalatainkat. 

Az egyetemi képzésben is azért vettem részt, hogy naprakészen tartsam a tudásomat. Egy rendkívül inspiratív 1,5 évet tudhatok magam mögött. Szakdolgozatomban egy kiemelten hangsúlyos témával, a szervezeti kultúra váltással foglalkoztam. Úgy látom, hogy mások is egyre inkább felismerik ennek a fontosságát. Sokan, akik cégen belül kezdik el a változásmenedzsment lebonyolítását, idővel rájönnek, hogy jobb eredményeket érhetnek el, ha szakembert is bevonnak a folyamatokba. 

A Covid után egyre inkább az azonnali, gyors megoldásokra lett igény. Viszont ez egy olyan terület, ahol a tartós eredmények eléréséhez időre van szükség. Szerencsére a partnereim elfogadják a szakmai meglátásaimat, és heti rendszerességgel tudok dolgozni a tréning résztvevőkkel.

Mit szeretsz a legjobban a szabadúszó munkában? 

Magam osztom be az időmet, és én vagyok felelős az eredményeimért. Sikerorientált vagyok, a szakmai sikereim kellő lendületet adnak és átlendítenek bármilyen megakadáson. Nagyon szeretem ezt az életformát, hiszen így mindenre jut időm. 

A Covid előtt 5-6 hónappal előre tudtam a tréning időpontjaimat, ez sajnos az utóbbi években átalakult. Már nincs ilyen “hosszú távú” tervezés, de általában 1-2 hónappal előre már be tudom írni a naptárba az eseményeket. A családom is könnyen tud ehhez alkalmazkodni, hiszen a fix napokon kívül bármilyen közös programra nyitott vagyok.

Mi a legnagyobb kihívás számodra szabadúszóként? 

Nem könnyű folyamatosan megtartani a lendületet. Állandóan foglalkozni kell új ügyfelek megtalálásával, referenciák, ajánlások kérésével. Meg kell tanulni kezelni azokat az időszakokat, amikor kevesebb a munka. Például a nyári időszakban a sok szabadság miatt nehezebb egy csoport közös időpontját megtalálni. Emellett tudni kell megtartani a lelki egyensúlyt. Ebben a munkában könnyen ki lehet égni, ha nem ügyelsz erre. Februárban volt egy nagyobb projektem, 400 főnek tartottam motivációs workshopot 21 csoportban. Ekkor a hétvégéim szigorúan feltöltődéssel teltek. Nem ültem gép elé, nem olvastam maileket, túráztunk,együtt főztünk, társasoztunk, beszélgettünk otthon a családdal.

Mit csinálnál másképp, ha ma kezdenél szabadúszóként dolgozni? 

Ha újrakezdeném, nagyobb hangsúlyt fektetnék a marketingre. Azt tapasztalom, hogy napjainkban a social médiában való jelenlét sokkal fontosabb, meghatározóbb, mint régebben. Tíz évvel korábban jártam volna a METU-ra, hogy hamarabb tudjak szervezetfejlesztőként is működni. Egyébként azt gondolom, hogy minden úgy jó, ahogy van, utólag úgyis minden értelmet nyer.