A digitális forradalom és az online világ robbanásszerű fejlődése új lehetőségeket nyitott meg azok számára, akik a hagyományos foglalkoztatási modellek helyett a szabadúszó életmód mellett döntöttek.
A szabadúszók olyan szakemberek, akik nem tartoznak egy adott munkaadó alá, mert főleg projektalapon, leggyakrabban távmunkában végzik el a feladataikat a különböző megbízók számára — tehát függetlenek.
A különböző online platformoknak és eszközöknek köszönhetően ma már számos tevékenységet lehet szabadúszóként végezni:
- webdesign,
- grafikai tervezés,
- tartalomírás,
- programozás,
- digitális marketing.
Ide tartozik az egyik legsokoldalúbb, és igen jövedelmező munka is — a PR.
Mi az a PR?
A PR jelentése közönségkapcsolatok (angolul Public Relations) — leginkább az információk, kampányok és médiamegjelenések menedzselésével foglalkozó személyt, céget vagy szervezetet jelenti. Célja, hogy összekösse a tömeget és a terméket, a nyilvánosság elé juttassa a termékről szóló médiaanyagokat.
Ha például egy turisztikai cég, egy város vagy akár az állam megbíz egy szakembert, hogy érje el, hogy fellendüljön a turisztika, a PR-os több médiaoldalon is lehozhatja, hogy melyek a szép látnivalók Magyarországon.
Szabadúszó szempontból a PR kiválóan alkalmas távmunkára, mivel a kommunikáció, médiafigyelés, tartalomkészítés és kapcsolatépítés nagy része már amúgy is online történik.
A digitális platformok és eszközök használatával a szabadúszó PR szakemberek rugalmasan kezelhetik a klienseiket és kampányaikat — bárhol a világon. Emellett az online média és a közösségi oldalak rohamos növekedése lehetővé teszi a szabadúszók számára azt is, hogy gyorsan reagáljanak a médiatrendekre, és hatékonyan kommunikáljanak a kívánt célcsoporttal.
Sőt, akár ők maguk is megalkothatnak trendeket, és bár nem egy PR ügynökség nevéhez köthető, de így történt ez például a Tesla esetében is, ami a megújuló erőforrások elterjedését lendítette előre évekkel.
A szabadúszó életmód és a PR
A freelancer életmód és a PR természetesen összekapcsolódhatnak, hiszen mindkettő remekül adaptálódott a gyorsan változó, digitális világhoz. A szabadúszók a rugalmasságukkal és önállóságukkal képesek gyorsan reagálni a kliensek változó igényeire, míg a PR azzal teszi magát az egyik leghasznosabb iparággá, hogy folyamatosan az információáramlás és kommunikáció középpontjában áll.
De vajon miért érdemes PR munkát végezni szabadúszóként?
Először is, ahogy már említettük, a PR számos tevékenysége (mint például a tartalomírás, médiakapcsolatok kezelése vagy közösségi média menedzselése) már eleve online környezetben zajlik. Egy szabadúszó PR szakember így bárhol a világon elvégezheti a munkáját, csak egy jó internetkapcsolatra és a megfelelő eszközökre van szüksége.
Másodsorban, a szabadúszóknak nincs szükségük hagyományos irodai környezetre. A digitális eszközöknek köszönhetően könnyedén tarthatnak kapcsolatot ügyfeleikkel, partnereikkel vagy más szabadúszókkal, így a projektalapú munka zökkenőmentesen haladhat.
Harmadrészt pedig, a szabadúszó életmód rugalmasságot biztosít. Egy PR szakember így könnyen alkalmazkodni tud az ügyfelek eltérő időzónáihoz vagy határidőihez, és képes lehet egyszerre több — akár nemzetközi — projektet is kezelni.
Menyit keres egy PR-os?
A PR szakemberek kommunikációs tudása és kapcsolatrendszere igen értékes a piacon. Egy pályakezdő PR-os akár bruttó félmillió forint körüli kezdőfizetésre is számíthat, de az olló igencsak nyitott, egy PR vezető milliós vagy akár többmilliós bruttó keresettel is rendelkezhet — attól függően, hogy milyen vállalatnál, vagy freelancerként milyen ügyfeleket segítve látja el a feladatait, milyen médiakapcsolatokkal rendelkezik, milyen számokat képes produkálni a megjelenéseivel. A legtöbb vállalat csak egy adott termékkel, szolgáltatással szokta megkeresni a PR szakembert, így a PR-oson múlik, hogy az adott sajtóanyagot ki hozza létre, hol jelenik meg, és milyen formában válik fogyaszthatóvá a célközönség számára. Emiatt a kapcsolatok — ahogy a neve is sugallja — rendkívül fontosak ebben a szakmában.
Ha jó kommunikációs képességekkel rendelkezel, jól írsz és érted a média működését, esetleg már vannak sajtós kapcsolataid is, akkor érdemes kipróbálnod magad szabadúszó PR-osként! A szabadúszó életmód és az online kommunikációs iparág összefonódása lehetővé teszi a PR szakemberek számára, hogy rugalmasan, akár helyfüggetlenül és hatékonyan dolgozzanak, megvalósítva kreatív ötleteiket is. Ha jól beszélsz angolul, akkor a nemzetközi piacon is érdemes kipróbálnod magad, akár egy-egy szűk terület (szépségipar, bútoripar, növénytermesztés, stb.) PR szakértőjeként, aki az adott témában erős médiakapcsolatokkal rendelkezik.