A StartUpHer verseny győztes projektjéből fejlesztett szolgáltatás, a Briefly.work, a projektmenedzsmentet is beemeli a freelancer platformok világába, behozva a hazai szabadúszó-szcénába az ügynökségi modellből ismert “ügyfél-account-kreatív” háromosztatú rendszert, amitől egy új, magasabb minőséget remélnek, az összes érintett számára. Az alapítókat, Bittera Rékát és Tassonyi Csengét kérdeztük a modell részleteiről és a lehetséges perspektívákról.
Hogyan kezdődött ez az egész az életetekben?
Egyértelműen az Uber-nél. Ott kezdtük a karrierünket. Az alapozta meg ezt a nyugati típusú vállalkozószellemet. Ez egy 10 fős csapat volt összesen, úgyhogy megtanította nekünk, hogy egy kis csapattal és némi innovációval mit lehet alkotni Magyarországon és régiós szinten.
És hogyan lett mindebből Briefly?
Alapvetően a szakmában maradtunk, egy idő után mindketten reklámügynökségnél kötöttünk ki, és persze tartottuk a kapcsolatot. És mindig, amikor találkoztunk, egy bor mellett egy idő után mindig ott kötöttünk ki, hogy kéne csinálni valami sajátot, és próbálkoztunk is mindenfélével, külön-külön, és ilyenkor beszámoltunk a kudarcainkról egymásnak. Egyszer aztán egy alkalommal, a Mazel Tovban reggeliztünk, amikor eldöntöttük, hogy eleget próbálkoztunk külön, ideje belevágni valamibe együtt. Innen hazafelé menve futottunk bele a StartUpHer hirdetésébe. Égi jel volt, jelentkeztünk és megnyertük. Azóta gurul a dolog.
Mire számíthat egy freelancer, aki beregisztrál hozzátok?
Először is, ez egy szándékosan nagyon rövid folyamat. Később szabadon bővítheted a profilod, amikor már látod a projekteket, megismered a rendszer működését. A projektekre akkor tudsz jelentkezni, ha fel vannak töltve a számlázáshoz szükséges adataid, ha tudsz elektronikus számlát adni és ha van Barion fiókod. Regisztráció után láthatod, hogy melyik projektmenedzser csapatába keresnek szabadúszót, illetve a projektek teljes leírását és a tervezett büdzsét.
A projektmenedzser is ugyanúgy külsős freelancer, mint a kreatívok, ugyanúgy regisztrál a Briefly rendszerébe. Hogyan tudjátok így garantálni az ügyfelek számára, hogy jó kezekben vannak a projektjeik?
Projektmenedzsernek nem csak egyszerűen beregisztrálsz. Természetesen egy komoly onboarding folyamat után kezdheted el menedzselni a Briefly ügyfeleinek projektjeit. Ezt a folyamatot az Überben szerzett tapasztalatainkra alapoztuk, ott nagyon egyértelműen látszott, hogy milyen sokat számít az alapvető értékek átadása. Persze van background check is, illetve az élő beszélgetésen kitérünk az állásinterjúkról is ismerős témákra, például hogy bizonyos problémákat hogyan oldanának meg. Fontos a személyes kapcsolat, az, hogy jól értsék az ügyfelek és a szabadúszók nyelvét is, jók legyenek a saját szakmájukban. A projektemenedzsereinknek a tipikus ügynökségi account manager szerepkört kell ellátniuk, magas szinten.
Projektmenedzserként egyébként nem könnyű elindulni szabadúszóként a piacon, különösen most. Mi arra akarunk lehetőséget adni, hogy ők is abból élhessenek, amiben a legjobbak, ahelyett, hogy a kreatív vagy szolgáltatói irányokba kelljen elindulniuk akkor, ha szabadúszó életmódban szeretnének élni.
Miért és hogyan döntöttetek egy ilyen modell mellett, mi indokolja a projektmenedzserek beiktatását a folyamatba?
A szabadúszók számára könnyebbséget jelent, ha a kapcsolattartást, a verziókövetést valaki átveszi, mert több kapacitásuk marad az érdemi munkájukra, amiben igazán jók. Az ügyfél pedig hátradőlhet, mert nem kell értenie ahhoz a feladatkörhöz, amire freelancert keres, mégis biztosan megfelelő minőséget kap a profi projektmenedzsmentnek köszönhetően. Itt nem kell hosszú specifikációkat írni. Nem kell jó briefet írni. Egyszerűen el kell mondania, hogy mi a cél. A freelancer platformokon sokszor azért siklik félre egy projekt, mert az ügyfél azt hiszi, hogy neki mondjuk “SEO stratégia” kell, pedig valójában amit szeretne, arra más eszköz az optimális. Ebben is segít a projektmenedzser, szakmai tanácsadóként is megjelenik ebben a rendszerben. Ezért kérjük azt az ügyfelektől, hogy csak mondják el a céljaikat a projektmenedzsereinknek, ők pedig javaslatot tesznek arra, hogy milyen kompetenciákat kellene alkalmazni a cél eléréséhez, amiket aztán a Briefly-poolból be tud szerezni a számukra.
A szabadúszók nagy része viszont teljesen jól elvan account nélkül, megoldja maga az ügyfélkommunikációt. Nekik miért érné meg egy PM bevonása?
Az igazán jó szakemberek, akik ráadásul jók ügyfélkommunikációban is, igen, ők valószínűleg úgy érzik, hogy nincs szükség köztes szereplőre, ám ez korántsincs mindenkinél így, sőt, a tapasztalatunk szerint igen kevesen vannak azok, akik egyformán jók ezeken a területeken.
Való igaz, hogy a sikeres szabadúszáshoz számtalan soft és hard skillre van szükség, hiszen mi is ezért írunk ezekről cikkeket, szervezünk eseményeket… tanulható dolgok, de jelentős idő mindezt elsajátítani.
Ez a leosztás lehetővé teszi, hogy mindenki száz százalékosan azzal foglalkozzon, amiben ő a legjobb. A működés tesztelése során egyértelműen kijött a projektemenedzserek bevonásának haszna és sikere. Mindkét fél imádja. Járulékos hatásként kreatív közösségek épülnek és alakulnak, hiszen a projektmenedzser szervezi a csapatokat az adott feladatok ellátására. Sőt, igazából a szabadság érzésének és a csapatszellemnek új szintjeit tapasztaljuk meg az ügynökségi működéshez képest is, mivel amellett, hogy csapat van, mégis mindenki a maga munkájáért felel, hiszen mindenki vállalkozó. Nincs főnökség, akinek meg kell felelni, nincs pénzügy, ahol a juttatások felett döntenek. Mindenki a maga ura, mégis közös célért dolgozik.
A csapatmunkát, mint a Briefly egy aspektuást feltétlenül hangsúlyozni kell. Ritkán fordul elő, hogy Briefly freelancerként egyedül dolgozol egy projekten, hiszen ha PPC-s vagy, kelleni fog grafikus a hirdetések képeihez, szövegíró a szövegekhez… Csak azzal kell foglalkoznod, amiben a legjobb vagy.
Kikre számítotok ügyfélként, ki a fő célcsoport?
A kkv-k az elsődleges célcsoportunk, olyanok, akiknek az online marketingjében tudunk segíteni. A Briefly kevésbé kockázatos, mint egy szabadúszó platform, de megfizethetőbb, mint egy reklámügynökség – a közöttük lévő teret töltjük ki.
Hogy néz ki a folyamat ügyféloldalról?
Az ügyfélregisztráció is nagyon gyors, nyilván itt is kellenek kötelező számlázási adatok, de ha megvan a regisztráció, már posztolhat is projektet. Ezután megkérdezzük az ügyfél konkrét céljait és a projektmenedzser megállapítja a szükséges kompetenciákat. Általában 1 napon belül megtaláljuk a megfelelő projektmenedzsert, de három napon belül garantáljuk.
A részletek egyeztetése után a PM elkezdheti gyűjteni a szabadúszókat, akiknek 3 napon belül kell visszajelezniük – de ki is tartjuk a 3 napot, azaz a visszajelzés idejében nincsen versengés, minden freelancer egyenlő esélyekkel indul a projektért. A szabadúszónak lehetősége van többet kérni egyébként, ha megindokolja, hogy mi az a plusz, amit nyújt a magasabb árnak megfelelően.
Ha megvan a csapat, indulhat a kivitelezés. A leadásra jelölt anyagokat a PM nézi át először, és ha szükséges, visszajelzést ad, a legjobb tudása szerint biztosítva, hogy az ügyfél elé már olyan anyag kerüljön, ami briefen van. Fontos, hogy az ügyfél bármikor hozzáadhat a projekthez új elemeket, tehát a beérkező eredmények alapján módosítani tudja a projekt irányát. Abszolút day to day elvet követünk, semmit sem erőltetünk rá az ügyfélre. Ha most mégsem SEO kell, hanem PPC, mert gyors eredményekre lenne inkább szükség, akkor képesek vagyunk menet közben alkalmazkodni. Mindenkit kifejezetten biztatunk arra, hogy a komplex feladatokat hozza hozzánk, amiket egy Upworkre már nem igazán jó felvinni. Gondolok ez alatt arra, hogy például teljes marketingstratégiát tudunk végrehajtani, kivitelezéssel együtt. És mindegy, hogy 10 alkalmazottad van, vagy 1000, a feladat és a projekt mértékéhez tudunk skálázódni, akár menet közben is.
Ügynökségi modellben dolgoznak a legnagyobb multik marketingrészlegei is. Szerintetek a nagypályára is ki tud lépni a Briefly?
A kkv-kra fókuszálunk első körben, de nyitunk a nagyobb ügyfelek felé is, hiszen azt a minőséget biztosítjuk, mint az ügynökségek, viszont személyre szabott, skálázható szolgáltatást nyújtunk teljes minőségellenőrzéssel, fix díjak nélkül. A gazdasági leállás miatt most különösen fontos minden cégnek, hogy mire költi a pénzét. Mindenki újraallokál. Ez számunkra egy lehetőség.
Borítókép: Tóth Máté @tothmatek