Mára a kereslet-kínálat egyik legnyüzsgőbb helyszíne az online piactér lett. Miközben keresünk és találunk itt szerelmet, használt bútort, nyaralást, cserealkatrészt és gluténmentes pékárut is, egyre több lehetőség adott arra is, hogy itt találjuk meg legújabb kedvenc ügyfelünket.
Az alábbiakban grafikusok, designerek számára szedtük listába az online ügyfélszerzés leghatékonyabb módszereit.
1. Építs portfóliót
Grafikusként legértékesebb portékád a rengeteg opciót kínáló, telített designer piacon a szakmai tehetséged és referenciáid. Lehetsz bármilyen ügyes és kreatív, ha nincs egy platform, ahol ezt meg tudod mutatni az új potenciális ügyfeleidnek, sokkal nehezebb lesz őket megnyerni.
A cipész cipője analógiával élve, a Te cipőd sajnos nem lehet lyukas. Rengeteg grafikus kolléga prioritási listáján utolsó a saját honlap vagy portfólió elkészítése. Általában épp nincs rá idő (ami egyébként akár jó jel is lehet, mert ha Te is így vagy vele, akkor épp van elegendő munkád), de hosszú távon és a fejlődéshez (például ha nemzetközi irányba terjeszkednél) sajnos elengedhetetlen.
Nem kell hozzá webfejlesztői tudás, tökéletesen megfelel egy saját profil egy erre alkalmas online platformon. Itthon a Behance talán az egyik legismertebb, de körülnézhetsz a Portfoliobox oldalán is, ahol saját site-ot építhetsz vagy a DeviantArt-on, ahol leginkább az illusztrátorok érzik otthon magukat.
2. Légy jelen a közösségben
Az online piacterek közül talán a legegyszerűbb a közösségi oldalakon jelen lenni ,figyelni a grafikuskereső ügyfél posztokat és minél előbb reagálni. Ez viszont bizony sokszor igazi kis harcnak tűnhet, nekem is sokszor elmegy a kedvem a jelentkezéstől, ha előttem már tizenkilencen válaszoltak egy adott megkeresésre. Ezzel együtt sosem árt, ha Te is bemutatkozol és belinkeled a portfóliódat. Amellett, hogy az adott munkaadó felfigyelhet Rád, a csoport többi tagja is megismer egy kicsit és így akár később is visszakereshetnek a válaszodra és rád találhatnak azok, akik mielőtt bedobnak egy kérdést, végignézik a korábbi posztokat és hashtageket.
A legtöbben annyit szoktak egy-egy posztra válaszolni, hogy “írtam”. Ez csak annak információ, aki a kérdést feltette. Hogy később is megtalálható legyél érdemes egy kicsit bővebben válaszolni: “Kedves XY, dolgoztam már hasonló tematikájú projekten, szívesen segítenék a kért design megvalósításában. Írtam privát üzenetet, ahol ha kölcsönös a szimpátia, megbeszélhetjük a további részleteket. – www.[portfóliódneve].hu”
A fenti talán egy kicsit nyomulósnak tűnik, de két fontos dolog van benne: az egyik, hogy van releváns tapasztalatod (számomra ez projektmenedzserként mindig nagyon megnyugtató), a másik a portfóliód elérhetősége, ami ha ez az üzlet nem is jönne össze, mindig visszakereshető és elérhető marad.
És, ha már megígérted, dobj egy privát üzenetet is, amibe esetleg, ha időd és a lelkesedésed megengedi, belefogalmazol még 1-2 személyes gondolatot. Mindig csodás első benyomást tesz, ha látom, hogy aki rám ír, utánanéz adott témának, kommenteli pl. a website-omon látottakat (csakis pozitív gondolatokkal így elsőre) és releváns információval szolgál.
Néhány hasznos Facebook csoport:
- Grafikus munkák
- Designer (grafikus) munkák
- Marketing & Grafikus & Kreatív ÁLLÁSOK 2022
- Szabaduszó-, freelance, távmunka: IT, web, UX/UI, grafika, média, marketing
3. Költözz be az online munka oldalakra
Az Internet rengeteg olyan lehetőséget kínál, ahol grafikusként saját profilt építve kifejezetten a saját célközönséged érheted el. Ez általában jóval több munkával jár, mint a Facebook jelenlét, azonban, ha kiismersz 1-1 felületet és szerzel néhány jó referenciát adott platformról, szépen kiterjesztheted az ügyfélköröd és a külföldi munkalehetőségek (ezáltal pedig a külföldi színvonalú fizetések) is könnyebben megtalálnak majd.
Érdemes végignézni, melyek azok a munka oldalak, amelyek leginkább illenek a szakmai tapasztalatodhoz és személyiségedhez és elsőként maximum 1-2 ilyen oldalra koncentrálni, itt felépíteni a saját személyes márkádat.
Az általánosabb, sokféle online iparágnak otthont adó Upwork, Toptal vagy Freelancer.com mellett grafikusként érdemes kicsit elmélyedned a Dribbble, 99designs és a Designcrowd oldalakon is.
Illetve, ha szereted a versenyt és van időd és kedved magyarországi márkák pályázataira kis próbamunkákkal versenyezni, a Kreanod is lehet az egyik új kedvenc oldalad. A grafikus pályázók számától egy-egy kiírásnál ne ijedj meg, rengetegen próbálkoznak, azonban tapasztalataim alapján igazán értékelhető pályázat csak néhány érkezik, így bőven lehet esélyed.
4. Specializálódj
Ma már nem egyszerűen grafikust keresünk egy-egy projekthez, hanem UX-est, UI-ost, illusztrátort, arculattervezőt, webdesignert vagy akár képregényrajzolót. Ügyfélként fontos tudni, hogy az adott pozíciót megpályázó grafikus rendelkezik-e az általunk igényelt skillset-tel. Ha már tudod, mi a szupererőd, érdemes kiemelni a portfóliódban, illetve az üzenetben is, amelyet egy projekt megpályázásakor elküldesz.
Egy másik specializálódási módszer lehet egy általad jól ismert piaci terület erősítése. Előfordulhat, hogy úgy alakult, hogy az elmúlt időszakban több turisztikai témájú grafikát is készítettél, és ha mindet feltünteted a portfóliódban, egyértelműen kirajzolódik majd, hogy ezen a területen otthonosan mozogsz. Érdemes ezt úgy az előnyödre fordítani, hogy kifejezetten erre a területre fókuszáltan keresel új ügyfeleket, így a portfóliód egyre nő a témában és egymásnak adogatnak majd az iparági ügyfelek. Ha nem találod egysíkunak ezt a fajta specializálódást, mindenképp hasznos karrierút és bevételforrás lehet egy jó darabig.
5. Gyűjtsd be a visszajelzéseket
A saját munkáidnál ügyfeleid számára csak a korábbi ügyfeleid dicsérő szavai csengenek szebben. Minden együttműködés után köszönd meg a közös munkát és lehetőleg tartsatok egy rövid projektértékelő beszélgetést, ahol Te és ügyfeled is visszajelzést adhattok a közös munkával kapcsolatban. Ennek eredményeképpen senkiben nem marad rossz érzés (meg tudjátok beszélni, hogyan fejleszthetitek a közös munkát a jövőben) és előkészíthetitek az esetleges következő közös projektet.
Ha rá tudod venni az ügyfelet, hogy egy kis írásos visszajelzést is adjon, azzal gazdagíthatod csak igazán a portfóliód. Készíts egy nagyon rövid elégedettségfelmérő kérdőívet (pl. Google form segítségével) és küldd ki a projektzárást követően. Legyen benne egy szabad szöveges űrlapmező, ahol megfogalmazhatja azt a pár mondatot, amelyeket honlapodon a Vélemények blokkba teszel majd fel, ha szeretnél (előtte persze az űrlapon jelezd, hogy szeretnéd majd felhasználni, amit ír).
6. Építs hosszútávú ügyfélkapcsolatot
Az előző pontban már kitértem rá, hogyan értékeljétek ki a már megvalósított projektet az ügyféllel, sőt akár a kollégákkal is, mert minden alkalommal tanulhatunk valami újat, ami hozzásegít ahhoz, hogy a jövőbeni közös munka még gördülékenyebben menjen.
A hosszú távú ügyfélkapcsolat másik alapvetése, hogy ahhoz, hogy kapcsolatban maradjatok, hallanotok kell időnként egymásról. Ha nem merül fel új munka, talán hónapokig nem beszéltek egymással, ami rendben van, azonban minden eltelt héttel és hónappal nő az esély, hogy ha valamikor be is esik egy új lehetőség, már nem leszel annyira az ügyfél fejében, hogy eszébe jusson megkeresni.
Ezt elkerülendő nem árt néha bejelentkezni. Ehhez pedig jó ismerni az ügyfelet és az igényeit. Ha például website-ot terveztetek, aminek a nyitóoldalát egy szép nagy carousel dísziti, alkalmanként szüksége lehet egy-egy új grafikára. Nagyobb ünnepek előtt rá lehet kérdezni, hogy hogy vannak, hogy szuperál az új website és van-e szükségük egy csomag új carouselre. Vagy, ha hírlevelet terveztél és tudod, hogy megújult a szoftver, amit a kiküldéshez használnak (pl. Mailchimp), jelezheted, hogy a rendszer új grafikai template-eket tartalmaz és ha szükségét érzik, szívesen tervezel nekik egy erre illeszkedő friss hírlevelet. Élelmesnek kell kicsit lenni, néha icipicit nyomulni is akár és érezni fogod, van-e nyitottság vagy inkább lerázós az ügyfélválasz (vagy nem is jön válasz). Utóbbi esetben természetesen velük nem ez a járható út.
A fentiek mellett a memóriánkat is fejleszthetjük és megjegyezhetünk olyan információkat, mint például az ügyfél kiskutyájának a neve vagy a születésnapja. Minden kis figyelmesség jól esik.
7. Fejleszd magad
Mondanom sem kell, hogy mint minden digitális szakmában, a grafikusok esetében is napról napra fejlődik a technológia és bizony nagy bajban volt annak idején, aki az Adobe Flashről nem volt hajlandó a modernebb eszközök felé váltani, mert idővel sajnos már senkit nem tudott kiszolgálni, bármilyen Flash varázsló volt is azelőtt.
A megújulás képessége nálunk mindig alapvető lesz, ezért akár az önképzést választod, akár egy online platform segítségével (pl. Udemy, Skillshare, Coursera) fejleszted magad, akár konferenciákat látogatsz és más grafikusokkal cserélsz eszmét, a legjobbat azzal teszel a karrierednek, ha mindig igyekszel egy lépéssel a szakma előtt járni.
8. Szállj be egy csapatba
Talán jól érzed magad magányos farkasként és az ügyfélköröd is szépen kialakult, de ha szívesen dolgozol csapatban és a szakmai tevékenységed is indokolja az együttműködést (mert tegyük fel, webdesigner vagy), érdemes összeállni egy projektmenedzserrel, fejlesztővel, szövegíróval, hogy közösen több projektet vállalhassatok és ne kelljen azokkal a csapatokkal is versenyezned, akik egy kalap alatt megoldják az ügyfél minden kérését.
Freelancerként természetes, hogy nem szívesen köteleződsz el hosszabb távra egy fix közösségbe, de nem is kell feltétlenül azonnal összebútoroznotok. Elegendő, ha élő kapcsolat van közöttetek és bármelyikőtökkel jön szembe az új lehetőség, mindig az egész csapat nevében ígér ajánlatot, amit végül aztán közösen, minden csapattaggal egyeztetve egységesen adtok ki.
Egy másik módja az együttműködésnek, ha mind egyedüliként vállaltok munkát, de ahol lehetőség adódik, beajánljátok egymást adott projektbe, így olyasvalakivel dolgozhattok, akit jól ismertek és gördülékenyebb, rizikómentesebb lesz a projekt is.
9. Vállalj apróbb munkákat is
Ha uborkaszezon van épp, olyan munkát is vállalhatsz, amelyet máskor talán visszautasítanál, mert nem fizet annyira jól vagy olyan projekttől veszi el a helyet, amely hosszabb távra fedezné a betevőt. Egy-egy kisebb munka, bár talán nem hoz lázba, segíthet olyan kapcsolatokat kiépíteni vagy fenntartani, amelyek később még jövedelmezők lehetnek.
Annál nincs rosszabb, mint otthon malmozni és várni, hogy megtaláljon az álommunka. A szabadúszás egyik nagy előnye, hogy mi döntjük el, hol húzzuk meg a határokat, milyen munkát vállalunk és mennyiért éri meg nekünk. Nyugodtan felülírhatjuk a saját döntésünket is, ha egy adott pillanatban épp egy másik út tűnik racionálisnak. Ki tudja, mit hozhat még ez az út is hosszabb távon.
10. Vállalj önkéntes munkát
Az önkéntesség felemel, lelkileg épít és a kapcsolataidat is erősíti. Nagyon sok kis szervezetnek nincs elegendő kerete arra, hogy az üzenetét megfelelő formában juttassa el közössége számára, így nehezen kampányol vagy gyűjt adományt a céljaira.
Ha van olyan szervezet, akiket szívesen támogatnál, egy jó grafikával talán sokkal többet segíthetsz nekik, mint párezer forinttal. Keresd meg őket, ajánld fel a segítséged és a jóérzés mellett a referenciáid száma és szakmai elismerésed is nőni fog.