Megvannak a győztesek: ezek 2021 leghatásosabb vállalkozói ötletei!

social impact award hungary 2021

Szeptember végén átadták a pozitív társadalmi hatást kifejtő vállalkozási ötletverseny díjait. A Social Impact Award egy nemzetközi kezdeményezés, amiben a magyar társadalmi vállalkozási ötletpaletta már 3. éve mérettetheti meg magát. Íme a legjobb projektek, amelyek az inkubáció mellett pénzjutalmat is kaptak a vállalkozás felépítéséhez!

Az Impact Hub Budapest 2021-ben harmadszor szervezte meg a Social Impact Award (SIA) fiataloknak szóló közösségépítő és üzletfejlesztési programot társadalmi és környezeti innováció témában. A programmal kapcsolatos infókat itt foglaltuk össze, és bemutattuk a döntőbe jutott csapatokat is, mindkét kategóriában (közösség és fenntarthatóság).

A program felső korhatára 30 év, tehát a fiatalokat célozzák, de ezen belül is extrémnek számít a Redo Fashion középiskolásokból álló csapata, akik elhozták a SIA 2021 közönségdíját.

“Valószínüleg sikerünkben eléggé közrejátszik az, hogy az egész csapat 16-17 éves fiatalokból áll.” – állapította meg Bellai Hanna Zorka, amikor a siker lehetséges kulcsairól kérdeztük. “Fiatalságunkból adódóan jól értünk a social media nyelvén, így hatékonyan tudtuk kihasználni ennek az adottságait.”

A Redo Fashion csapata, akik elnyerték a közönségdíjat.

A Redo Fashion projektje halmozza a funkciókat: nem elég, hogy  szabászati maradékokat használnak alapanyagként, de még megváltozott munkaképességűeknek lehetőséget adva is dolgozzák fel azokat. A termékek olyan kiegészítők, amiket a csapattagok maguk is szívesen hordanának. Stílusos cuccok, aminek a megvásárlása máris egyfajta kiállás a világ igazságtalanságai ellen: nem csoda, hogy pörögnek a tinédzserlájkok a posztok alatt.

Zorka a pozitív fogadtatás és a közönségdíj lendületét kihasználva a profi ruhatervezők bevonásában látja a továbbfejlődés irányát. “Ezeket a termékeket szeretnénk az online értékesítésből kitörve kisebb boltok polcaira is elvinni, illetve még jobban rágyúrni a marketingre. De vannak hosszabb távú álmodozásaink is: ilyen például az, hogy egy nap nyithassunk egy saját varrodát, ahol folyamatosan tudjuk gyártatni termékeinket, megváltozott munkaképességű és hátrányos helyzetű emberek közreműködésével. Illetve szívesen eveznénk nemzetközi vizekre is, de nem úgy, hogy a Magyarországon gyártott termékeinket vinnénk ki külföldre, hanem egy-egy országban lokálisan, helyi erőkből valósítanánk meg ugyanazt a projektet, mint amit most itthon.” 

A zsűri három díjazottja a támogatásra szorulók köréből munkaerőt közvetítő gig work platform, a Carely, a méltányossági alapon ingyenes coachingot biztosító Énprojekt, és a faék egyszerűségű videótelefon, a Kontekt lettek. 

A Carely alapötletét az adta, hogy míg ma Magyarországon munkaerőhiány van, közben számos megváltozott munkaképességű embertársunk nem, vagy csak nagyon nehezen talál munkát. Az ötletgazdák összekapcsoltak egy komoly társadalmi kihívást – a megváltozott munkaképességűek munkaerőpiaci kihívásait – egy valódi piaci igénnyel. Így született meg az a kétoldalú platform, melynek egyik oldalán az egyszerűbb feladatokra munkaerőt kereső vállalkozások, intézmények állnak, a másik oldalán pedig a megváltozott munkaképességű munkavállalók.

Böhm Róbert, a Carely alapítója a nyertesnek járó díjért sétálva.

A Carely jó időzítéssel indította útjára ötletét: vállalati, intézményi körökben is egyre fontosabb, hogy ne csak magas színvonalú szolgáltatást vegyenek igénybe, hanem társadalmilag is felelős döntéseket hozzanak, amikor kiválasztják azokat.

“Hosszabb távon a Carely célja, hogy egy szociális innovációs műhellyé váljon, ahol sokféle munkát végezhetnek a megváltozott munkaképességű dolgozók. Ennek egyik első lépése, hogy már hibakeresési, adatbeviteli és felhasználói élmény-tesztelési szolgáltatásokat is nyújtunk az ügyfeleknek” – mondta el Böhm Róbert, a Carely alapítója.

Oláh Márton – zsűritag, a Diófa Alapkezelő vezérigazgatója – szerint azért izgalmas fiatalokat versenyeztetni, mert a projektjeik gyakorlatilag “szépen előrevetítik azokat a trendeket, kulcstémákat, amik 10-15 év múlva már megkerülhetetlenek lesznek.” A banki és tőkepiaci területen 25 éves tapasztalattal rendelkező szakember azt is elmondta, hogy az ingatlanbefektetéseikben már most is egyértelmű elvárás, hogy ESG szemléletűek legyenek (Environmental, Social and Governance). Azaz a környezettudatosságot és a szociális értékeket is szem előtt tartsák.

Üdítően friss gondolatokat osztott meg velünk Lőrinczi Ede is, a Kontekt csapattól: “A mi értékajánlatunk alapvetően az egyszerűsítésről szól, hogy ne hagyjuk ki azokat sem, akik valamilyen oknál fogva nem tudnak vagy nem akarnak modern technológiát használni.”

A Kontekt csapata.

A Kontekt egy olyan ötlet, amiben kevésbé van előtérbe tolva a társadalmi hasznosság, az elesettek támogatása, ehelyett egy egyszerű és praktikus gondolatmenetre épül. Ede szerint talán azért is kaphatták a díjat, mert ebben a mezőnyben az ő ötletükben “a társadalmi hatás mellett az üzleti potenciál is magas”.

A jövőre nézve a nagy kihívás számukra is egy ütőképes arculat és egy megfelelő marketingstratégia kialakítása lesz, de mivel a Kontekt terméke egy kütyü, így véglegesíteni is kell a prototípust, és kialakítani a sorozatgyártás részleteit. 

A Kontektben a zsűri elnöke, Károlyi Antal éppen azt találta izgalmasnak, hogy egy huszonévesekből álló csapat fejlesztett ki egy jó megoldást a silver economy, vagyis az idősebb generációk piacára. A társadalmi vállalkozásokat hosszú évek óta figyelemmel kísérő angyalbefektető hozzátette: „Szeretek hinni abban, hogy van közös metszete a társadalmi ügyek megoldásának és az anyagilag is sikeres vállalkozásoknak, ezért is fontosak az olyan kezdeményezések, mint a Social Impact Award.”

A Social Impact Award Hungary 2021 zsűrije.

Ilyen közös metszet lehet az Énprojekt is, akik az üzleti világban hatalmas változásokat előidéző coachingot próbálják társadalmasítani. Ezzel a mentális egészség karbantartása és a karriertanácsadás széles körben ismertté és könnyen alkalmazhatóvá válhat:

“Egy világszintű problémára reagálunk online alapon bárhonnan elérhető innovációval: mi a segítő szakértőktől való segítségkérés folyamatát újítjuk meg egy az eddiginél sokkal könnyebb, elérhetőbb és társadalmilag befogadhatóbb formára. Küldetésünk, hogy segítséget kérni egyszerűbb, elérhetőbb, és elfogadottabb dolog lehessen a jövőben mindenki számára éppúgy, mint a mindennapi fogmosás.” – tudtuk meg a projekt alapítójától, Istenes Petrától. 

A projekt aktualitására még nagyobb hangsúlyt helyezett a a karantén által okozott stressz és depresszió. Petra szerint a SIA szempontrendszerében erős elem a megvalósíthatóság, az innováció és a társadalmi hatás kombinációja, ez lehetett az Énprojekt sikerének kulcsa.

Izgalmas lesz látni, hogyan lesz egy ilyen kezdeményezésből szolgáltatás és termék – az Énprojekt esetében a cél, hogy évi legalább 500 főt tudjanak kezdeményezésükben segíteni karrier és magánéleti témákban. Küldetésük eléréséhez most a következő lépcső a megfelelő szervezeti forma és technológiai háttér kialakítása a következő lépcső. Ezeket partnervállalkozások segítségével tervezik végrehajtani, és ezek a partnercégek barterszerűen igénybe vehetik a coachingot a saját alkalmazottaik számára. 

Az Énprojekt csapata.

A céges ügyfelekkel realizált profit negyedét folyamatosan arra fordítják, hogy méltányossági alapon tegyék elérhetővé a szolgáltatásokat azok számára, akik a coachingot nem engedhetik meg maguknak, ugyanakkor éppen náluk tudna talán a legnagyobb értékkel hasznosulni.

A díjátadónak vége, de a döntősök és díjazottak számára még csak most nyílik ki a lehetőségek tárháza. A Social Impact Award nemzetközi programjának összes döntőse közös online platformon tarthatja a kapcsolatot egymással, tapasztalatot cserélhet és kollaborálhat. Ennek a fázisnak a nyitóeseménye a SIA Summit október 23-án, ahol előadások, workshopok, panelbeszélgetések segítik a fiatal vállalkozókat a projektjeik következő szintre léptetésében.

A magunk részéről rajta tartjuk a szemünket a Social Impact Awardon jövőre is, és izgalmas lesz látni, mennyire jól jelzik előre a közeljövő trendjeit ezek a díjazott projektek!

Freelance copywriter, blogger, ghostwriter, storyteller. A szabadúszást az önellátó kertészkedéssel ötvöző életformát teszteli a Börzsöny egyik völgyében.