Vállalkozni szeretnél 2023-ban? Megértjük. A rendkívüli kihívások ellenére a vállalkozói léttel járó szabadság és rugalmasság sokak számára vonzó. Kiteljesedhetsz abban, amit igazán szeretsz, és ezzel a saját vállalkozásodat építed, nem valaki másét. Szerencsére sokat fejlődött az elmúlt években a vállalkozás indítás folyamata, az adminisztráció sokkal egyszerűbb: akár a teljes cégalapítást menedzselheted online! Ebben a cikkben összeszedtük neked a várható költségeket és azokat a platformokat, ahol megkönnyítheted az indulással járó adminisztrációs feladatokat.
A cikk a könyvelő kereső oldal, a Bookkeepie és a Heroik támogatásával készült, ahol a cégalapítást teljesen online intézheted!
Az egyéni vállalkozók leggyakrabban felmerülő költségei
Bár minden vállalkozás más és más, az alábbiak a leggyakoribb költség típusok, amivel kalkulánod kell, ha saját vállalkozást indítasz. A listában szereplő tételek és összegük elsősorban egyéni vállalkozóknak szólnak, de ha társas vállalkozás indításán gondolkodsz (Bt, Kft), akkor is hasznos útmutatóként fog szolgálni. Viszont ebben az esetben egyéb költségekkel is számolnod kell majd, melyek feltérképezésében kérd könyvelő segítségét.
A vállalkozás adminisztrációjával kapcsolatos költségek:
- Az egyéni vállalkozás indítása alapvetően díjmentes, viszont az induláskor, majd utána évente be kell fizetned a kamarai hozzájárulást, jelenleg évi 5000 Ft-ot.
- Az iparűzési adó (IPA / HIPA) szintén éves díj (két részletben fizetendő), melynek mértéke maximálisan az adóalap 2 százaléka, ez azonban egyrészt településenként eltérő lehet, másrészt függ a vállalkozásod adózási formájától is.
- Szükséged lesz valamilyen számlázó rendszerre (Billingo, Számlázz.hu). Kezdetben az ingyenes lehetőségek is elegendőek lehetnek, de ha például elektronikus számlát szeretnél használni a vállalkozásodban, az többnyire csak a fizetős csomagban érhető el. Az alap fizetős, e-számla kiállítást biztosító csomagok ára kb. 15.000 Ft évente.
- Adózás kapcsán egyéni vállalkozóként három lehetőség közül választhatsz: KATA adózás, átalányadó vagy VSZJA (vállalkozói személyi jövedelemadó, avagy tételes költségelszámolás). A tapasztalat az, hogy szellemi területen dolgozó, szabadúszó egyéni vállalkozók körében, akik vállalkozások részére nyújtják a szolgáltatásukat, az átalányadózás került ki győztesen a különféle adózási formák közül. Ebben az esetben nagyságrendileg a havi bevételed 25-28%-át kell adóként befizetni. Azonban többféle kedvezményt is igénybe tudsz venni, ebben is érdemes könyvelő segítségét kérni. Ahogyan azzal kapcsolatban is, hogy ha nem szeretnéd minden évben a teljes jövedelmedet leadózni, akkor érdemes lehet elgondolkodni a cégalapításon (egyszemélyes Kft, vagy társakkal Bt, Kft.).
- ÁFA: ez egy külön téma, 12 millió Ft éves árbevételig választhatod az alanyi adómentességet, így nem kell ÁFA-t fizetni, cserébe vissza sem igényelheted.
- Alanyi adómentes egyéni vállalkozóként használhatod a lakossági bankszámládat, nem kötelező külön vállalkozói bankszámlát (pénzforgalmi számlát) nyitni és használni. De sok előnye van a külön számlának, így érdemes megfontolni, illetve társas vállalkozás esetén (például Bt., Kft. stb.) mindenképp kötelező a vállalkozói bankszámla nyitása. Ennek a díja bankonként eltérő.
- Ahogy ebben a listában is látod, sok helyen felmerül, hogy érdemes könyvelővel egyeztetni. Egyéni vállalkozóként nem kötelező, hogy legyen könyvelőd, de nagyon ajánlott, cégek számára azonban kötelező. Egyszeri konzultáció vagy havidíjas szolgáltatás keretében is igénybe vehetsz könyvelői segítségét. A hozzád illő szakember megtalálásában próbáld ki a Bookkeepie könyvelő kereső szolgáltatását, erről bővebben is írunk a következő részben.
További jellemző vállalkozói költségek:
- A laptopon és mobiltelefonon kívül, ha számítógépen dolgozol, szinte biztos, hogy fizetős szoftverekre is szükséged lesz. Ezeknek lehet egyszeri, havi vagy éves díja.
- Ha saját honlapod van, akkor tárhelyet biztosan kell fizetned, ez jellemzően pár ezer forintos költséget jelent éves szinten.
- Ha profi szakembert bízol meg a weboldalad elkészítésével, akkor erre is kell forrást elkülönítened.
- Felmerülhetnek további marketing költségek is (hirdetések, szóróanyagok, keresőoptimalizálás, stb.).
- Illetve előfordulhatnak egyéb költségek, például bérleti díj, üzemanyag költség, de egyénileg felmerülhet nálad anyagköltség, szállítási díj, vagy más, a tevékenységeddel összefüggő kiadás. Egyeztess könyvelővel az elszámolható költségekről is!
Így indítsd el a vállalkozásod online, egyszerűen
- Cég- és adózási forma tanácsadás – hogy biztosan a megfelelő keretek között indulj el
Ha bizonytalan vagy, hogy a vállalkozásodat milyen cég- és adózási formában lenne a legcélszerűbb elindítani, a Bookkeepie egyszerűen, online összeköt egy olyan könyvelővel, akire később a vállalkozásod könyvelését is rábízhatod (számodra releváns iparági szakértelemmel és jó ügyfél-értékelésekkel rendelkezik).
A tanácsadás kb. 40 perc, ez alatt átbeszélitek a könyvelővel, hogy a vevőid kik lesznek (cégek vagy magánszemélyek), hova nyújtod a szolgáltatást (belföld vagy külföld), milyen költségeid lesznek, mi lesz a vállalkozásod tevékenysége, egyedül vagy társakkal vágnál-e bele, mennyi pénzt szeretnél kivenni belőle, majd a válaszaid alapján javasolni fog egy olyan vállalkozási és adózási formát, ami számodra a legkedvezőbb.
💡 Ezt a lépést nem érdemes megspórolni, mert egy tévesen megválasztott adózással egy év alatt akár több százezer vagy több millió forinttal is megrövidítheted a vállalkozásod.
Ha biztos vagy benne, hogy egyéni vállalkozást szeretnél indítani, annak a bejelentése online, a Webes ügysegéden keresztül egy viszonylag egyszerűbb folyamat, noha mindenképpen érdemes előtte könyvelővel konzultálni, hogy nehogy valamit hibásan tölts ki (ezen komoly összegek múlhatnak).
- Könyvelő keresés
A jó könyvelő minden vállalkozó egyik legfontosabb segítsége, nem mindegy tehát, hogy milyet választasz. Mindenki megbízható könyvelőt szeretne, és lehetőleg olyat, aki pontosan ismeri a vállalkozása iparágát érintő jogszabályokat, kereteket és lehetőségeket – és mindezért ha lehet, ne kelljen többet fizetni, mint az átlagos, reális piaci ár.
Szerencsére ma már az otthonod kényelméből, a laptopodról megtalálhatod a számodra leginkább megfelelő könyvelőt, és nem kell az ismerősöktől ajánlást kérni, nem kell a könyvelőktől egyesével ajánlatokat bekérni (és azok összehasonlításával bajlódni), nem kell több körben telefonon egyeztetni.
Segít a Bookkeepie: egy nagyon egyszerű, felhasználóbarát felületen keresztül meg kell adnod a vállalkozásod legfontosabb adatait (nagyjából amiket meg is beszéltél a könyvelővel az adótanácsadás során), valamint a preferenciáidat (mennyire fontos, hogy földrajzilag közel legyen, hogy beszéljen valamilyen idegen nyelven, hogy digitalizált legyen, stb.).
Ezek alapján az algoritmusuk kiválasztja azt a megbízható könyvelőt, aki a mintegy 300 könyelőirodát tartalmazó adatbázisukből a számodra leginkább megfelelő, majd telefonon felveszik Veled a kapcsolatot, hogy átbeszéljétek a pontos igényeidet.
💡 Ne aggódj, a kiválasztott könyvelő egészen biztosan szakértő a vállalkozásod iparágában, az ügyfelei által írt elégedett értékelések alapján pedig nyugodt lehetsz afelől, hogy megbízható, lelkiismeretes könyvelővel kötöttek össze.
Ezt követően már a könyvelőd fog keresni telefonon – ha pedig szimpatikusak vagytok egymásnak, már kezdődhet is a közös munka! A szerződést is intézi a Bookkeepie (amit aláírni is digitálisan tudsz), a könyvelési díjat pedig akár bankkártyával is fizetheted.
- Cégalapítás teljesen online, személyes találkozó nélkül
Ha arra jutottál, hogy inkább céget (Bt., Kft.), és nem egyéni vállalkozást szeretnél indítani, ahhoz mindenképp ügyvédre lesz szükséged. Azonban az ügyvéd kereséssel sem kell bajlódnod, és végképp nem kell személyesen találkoznod vele: a Heroik folyamatán keresztül a cégalapítást a foteledből is intézheted (egyszerűsített eljárásban, iratminta alapján). Ehhez nagyon fontos feltétel viszont, hogy rendelkezz Ügyfélkapuval!
A cégalapításhoz szükséges dokumentumokhoz az adataidat egy adatbekérőn keresztül töltöd fel, majd hamarosan vissza is kapod az elkészült dokumentumokat átnézésre. Ha minden stimmel, az ügyvéd is ellenőrzi a dokumentumokat. Ha ő is rendben talált mindent, akkor digitálisan aláírod a dokumentumokat (AVDH hitelesítés, Ügyfélkapun keresztül, ingyenes), majd következik a távoli azonosítás: egy videós megbeszélés keretében az ügyvéd meggyőződik róla, hogy Te valóban Te vagy és valóban céget szeretnél alapítani. Innen pedig már küldi is a Cégbíróságra a dokumentumokat, és jellemzően 24-72 órán belül bejegyzésre kerül a céged.
Ezzel a kötelező adminisztrációs feladatokat le is tudtad – kezdődhet az érdemi munka!
Ne maradj le a friss hírekről!
A friss cikkeket, a legizgibb freelancer eseményeket és egyéb hasznos érdekességeket havonta 1x elküldjük a hírlevél feliratkozóinknak egy tartalmas, bullshit mentes emailben. Ha szeretnéd te is megkapni ezt a levelet havi 1x, itt iratkozz fel.