Női vállalkozókat díjazott az Amerikai Magyar Nagykövetség: íme az 5 díjnyertes vállalkozási ötlet

Átadták az Academy for Women Enterpreneurs in Hungary fődíjait egy igazi torokszorító, körömrágós, pitchelős nagydöntő eseményen az Impact Hubban, a Fenntartható Vállalkozásokért Alapítvány lebonyolításában, a budapesti Amerikai Magyar Nagykövetség támogatásával. Nézd meg, milyen üzleti irányokkal lehet ma extra forrásokhoz jutni. Meg fogsz lepődni, hogy a fiatal magyar hölgyek mennyire nem klasszikus, sokszor igen kevéssé “digitál” és “startupper” koncepciókkal győzték meg a veterán amerikai üzletembereket is felvonultató zsűrit…

Az Impact Hub általában az olyan vállalkozások számára próbál inkubátorként funkcionálni, amelyeknek a társadalmi hasznossága is könnyen alátámasztható, nyilvánvalóan adnak válaszokat környezeti és szociális problémákra. 

Az AWE díjkiosztóján a bemutatkozó vállalkozások között lehet találni helyi termékeket forgalmazó hűtőautomatát, születési központot, mezőgazdasági tanácsadási szolgáltatást, és két projekt is gyermekjátékokkal kapcsolatos. 

Node, lássuk a díjazott projekteket!

1. Adatfarm Consulting: fenntartható mezőgazdasági tudásátadás

“Adatvezérelt mezőgazdaság, hm, micsoda nőies téma” ironizálhatnánk, de ha belegondolunk, FöldAnya, kenyér az asztalra, igazából megvannak az ősi minták, amelyek Kun Ágiban egy regeneratív gazdálkodási projektötlet formájában törtek felszínre. 

Az Adatfarm teljeskörű tanácsadási folyamatot dolgozott ki gazdák számára: a talajaik elemzésével kezdve konkrét beavatkozási módokat és gazdálkodási módszertanokat adnak át, testreszabottan, ezzel segítve minden gazdát abban, hogy a talaj minősége és ezáltal a gazdaság egésze fenntarthatóan tudjon működni. 

Kun Ágnes, az Adatfarm alapítója.

Ági jól beazonosította a célcsoportot. Konkrétan, számszerűen tudja, hány olyan magasan képzett gazda van Magyarországon, akik egyébként is igénybe vesznek tanácsadási szolgáltatásokat (a számuk 25 ezer feletti). És azt is tudja, hogy az Adatfarm integrált szolgáltatáscsomagja eredményesebb tud lenni, mint a piacon megszokott szereplők, tanácsadók tevékenysége. 

A díjazást a tervek szerint marketingre (weboldal, arculat) és egy talajelemző szoftver megvásárlására fogja fordítani.

Mivel Ágnes már adatokkal tudja alátámasztani (“előtte-utána” stiló), hogyan javul fel a talaj a módszerek hatására, ezért az üzleti érték már ebben a fázisban is vitathatatlannak tűnik – a zsűri az üzleti terv ismeretében arra jutott, hogy ez a szolgáltatás agresszíven skálázható lehet.

2. Csiriboo

A Csiriboo az ajándékozás parájára keresi a gyógyírt: mit kell venni a kisgyereknek? Minek örülne, mi az ami a szülei szerint is oké? A Csiriboo csapata a felesleges ajándékok fogalmának üzent hadat – meg kell szüntetni az ezzel járó stresszt, frusztrációt, és a kacathalmokat, át kell alakítani az ajándékozási szokásokat. 

A Csiriboo csapata a díj átvételekor.

A Csiriboo egy ajánló platform. Bármilyen ajándékot belinkelhet a szülő a rokonoknak, de ha valaki ötleteket gyűjt, a rendszer kizárólag a szigorú szempontrendszernek megfelelő partnerek termékeit ajánlja fel. Ezek jellemzően környezetbarát, kézműves, természetes játékok.

Egy darab poszt a Mompreneur csoportban 40 regisztrációhoz vezetett, szóval a piaci igény már ez alapján is eléggé validáltnak tűnik, persze a csapat végzett piackutatást is.

A következő lépés a webes applikáció első verziójának tesztelése, majd a visszajelzések beépítését követően a felhasználók és a partnerek számának növelése.

3. Liliom Születésközpont

A születés “az első normatív krízis” az ember életében, ahogy Mátyusné Gálik Zsuzsanna alapító megfogalmazta – az egész életre kihatnak a születés körülményei, és az édesanyára is hosszan tartó hatásúak. 

Régóta hallani, hogy a mai modern világunkban nem jól születünk, és nem jól szülünk… de a módszertan megvan, nem kell semmit feltalálni hozzá. A Liliom Születésközpont Békéscsabán fogja elkezdeni működését, remélhetőleg sok boldog gyerkőc látja meg itt a napvilágot hamarosan: az épület megvan, a tervek készen állnak, a belső-külső felújításra és kialakításra szeretne tőkét bevonni az ötletgazda. 

Mátyusné Gálik Zsuzsanna előadása közben.

Zsuzsanna számításai szerint legalább évi 20 ezer nő szeretne olyan körülmények között szülni, mint amilyenek a Liliomban várnák őket, tehát a szolgáltatás meglévő igényekre alapozott. 

4. MeseTérKép Box: kreatív fejlesztőfoglalkozások dobozolva

A pécsi MeseTérKép triójának alapötlete rendkívül eredeti és kézenfekvő (tényleg hihetetlen, hogy ilyen még nincs): komplex foglalkoztató dobozokat raknak össze, amik egy-egy konkrét meséhez vannak kidolgozva, így a gyerekek újra megjeleníthetnek jeleneteket a történetekből, gyakorlatban élhetik át a mesék tanulságait. Tényleg azzal kezdte az egyik zsűritag, hogy a védjegy bejegyzésére gondoltak -e már, mivel ilyet ő még nem látott… (láthatóan pörögtek a dollárjelek).

Az alapítók egy szupercsapatban egyesítették erőiket, aminek jelenlegi produktuma ez a doboz: Varga Kitti gyerekirodalmi szakértő, Arató Vilja drámapedagógus, Szalóki Réka pedig művészetterapeuta. Korábban 200 feletti mesealapú foglalkoztatóhétvégét, nyári táborokat és különleges szülinapokat szerveztek meg gyerekeknek.

A Mese-Tér-Kép projekt csapata.

A Box ötlete azon alapszik, hogy a modern szülőnek egyébként hatalmas igénye van arra, hogy okos könyvekkel és kreatív fejlesztőjátékokkal lássa el csemetéjét, de nehezen tud választani a rendkívül vegyes minőségű dömpingáruból, illetve nem feltétlenül van affinitása a kreatív foglalkozások kitalálásához és levezényléséhez. 

A MeseTérKép tehát egy szakértői kurációs feladatot is ellát, a Boxok pedig gyakorlatilag az élő foglalkozásaiknak az otthon, családilag is lejátszható verziójához szükséges anyagokat (és persze a mesekönyvet) tartalmazzák, a megfelelő instrukciókkal együtt.

5. NanoPlanet: mikrozöld-automaták

A “mikrozöld” egy viszonylag újkeletű gasztro őrület, a kis tálkákban rövid idő alatt szüretelhetővé cseperedő növénykék, csírák sokféleképpen felhasználhatók a konyhában, bár nyersen is finomak. Nulla kemikália, magadnak termeszted, tehát magát a terméket nem kell szállítani sehová, nincsen műanyag csomagolás. 

A NanoPlanet pedig automatizálni szeretnél a termesztési és eladási folyamatot, konkrétan az üdítős automatákhoz teljesen hasonló gépeket kell elképzelni, amikben a mikrozöldekhez optimális körülmények vannak beállítva. A gépnél is vásárolhatsz, vagy előrendelhetsz magadnak belőle. 

A NanoPlanet egyébként a StartUpHer második helyét is elhozta korábban, tehát átesett már néhány átvilágításon ez a projekt. Az első néhány géppel validálni szeretnék az ötletet, ehhez kell ez a kis kezdőtőke – ha a számok meggyőzőek, akkor vélhetően nem lesz nehéz nagybefektetőket találni az országos, majd globális terjeszkedéshez szükséges gépgyártási kapacitás kiépítésére.

Na, érzed a zsibogást az agyadban? Ideje előszedni azt a régi jegyzetfüzetet az ünnepi szünetben? Az AWE vidéki női vállalkozókat támogat, mentorok és egy online tanulási platform segítségével, hogy fejlesszék az üzleti ötletüket, és megírják az üzleti tervüket. Akár te is lehetsz díjazott jövőre, ezért is érdemes figyelemmel követni az Impact Hub programjait!

Digitalizációs csekklista a szabadúszók számára 6 legfontosabb területen

Az elmúlt közel  két év felgyorsította a digitalizáció előretörését. Hirtelen kellett szembenézni azzal, hogy az offline egyik napról a másikra szűnt meg időszakosan, így mindenkinek át kellett állni a digitális megoldásokra, ha nem akarta lehúzni a rolót. Freelancerként azt gondolhatod, hogy fényévekkel a többség előtt tartasz, de biztosan kihasználod a digitalizáció adta lehetőségeket szabadúszóként? Itt egy gyors ellenőrző lista, amivel optimalizálhatod a folyamataidat.

Szabadúszóként is voltak olyan szolgáltatások, vállalkozói tevékenységek, amelyeket offline végeztünk el, gondoljunk például egy személyes tárgyalásra, egy offline oktatásra, tanácsadásra, különféle tanórákra és még sorolhatnám.Biztosan tudsz Te is említeni a vállalkozásodban legalább egy olyan dolgot, amit át kellett vezetned az online világba, szinte 2 perc alatt. 

Amellett, hogy mára a digitalizáció, a digitális megoldások és a digitális eszközök használata egyre általánosabb (részben kényszerből, részben saját döntésből), sokan nem a  megfelelő digitális megoldásokkal optimalizálják a vállalkozásunkat.

Egy jól megválasztott digitális eszköz segíthet többek között:

  • költséget csökkenteni
  • rengeteg munkaórát megspórolni
  • bevételt növelni
  • produktivitást növelni

Ebben a cikkben a szabadúszók számára legfontosabb területeken vizsgáljuk meg a digitalizáció lehetőségét.Találd meg a gyenge pontjaidat és élj a hatékonyabb online lehetőségekkel!

Pénzügy

Szabadúszóként minden egyes forint számít. Ha automatizált és könnyen átlátható vállalkozásod pénzügye, akkor súlyos forintokat takaríthatsz meg. Illetve minden egyes megspórolt munkaóra hatalmas értékkel bír, amit az ismétlődő folyamatok automatizálásával érhetsz el legegyszerűbben. Gondoljunk csak arra, hogy mekkora az óradíjad, és ha megspórolsz 1 órát, akkor ott akár bevételt is termelhetsz!

Válaszolj a lenti kérdésekre és ahol NEM a válasz, ott lehetőséged van optimalizálni a vállalkozásod! 

Kérdések:

 Számlázás

  • Használsz számlázó programot?
  • 100%-ban e-számlát állítasz ki?
  • Kínálsz bankkártyás fizetést a számládon?
  • Szinkronizálva van bankszámlád a számlázó programmal?

Pénzügyi nyilvántartás

  • Szoftverben tervezed meg cash-flow-d?
  • Ki- és bejövő számlák státuszát szoftverben vezeted?

Könyvelés

  • A könyvelési anyagot automatikus továbbítod a könyvelődhöz?
  • A számlázó programhoz van hozzáférése a könyvelődnek?

Javasolt szoftverek: 

Billingo: Automatikus számlázás, elektronikus tárolás, bankkártyás fizetési lehetőség, Wise integráció, könyvelői fiók – kevesebb adminisztráció, POS-terminál telefonodra – egyszerű fizetés fogadás akár bankkártyával

Quick: Automatizált pénzügyi kimutatások (ÁFA, kintlévőségek, cash-flow stb.), kintlévőség kezelés és automatikus cash-flow tervezés

Adminisztráció, cégvezetés

Az adminisztrálás, dokumentálás, a levelezések állandó karbantartása, a meetingek, a céges dokumentumok kezelése – mind-mind nagyon fárasztó és energiaigényes feladat tud lenni, főleg, ha egy izgalmas projektünk is fut, de mégis ilyen dolgokra kell időt pazarolni. 

Mit szólnál, ha jelentősen csökkenthető lenne az ezekre fordított munkaóra és egyszerűsödnének a folyamatok? A digitalizáció itt is tud segíteni rajtad, csökkenthetők az adminisztratív terhek!

Válaszolj a lenti kérdésekre és ahol NEM a válasz, ott lehetőséged van optimalizálni a vállalkozásod! 

Kérdések:

Szerződések

  • Szerződéseidet automatikusan, szoftveren keresztül kötöd partnereiddel?
  • Alkalmazol online sablon szerződéseket az adminisztráció csökkentése céljából? 

Emailek

  • Üzleti levelezésed saját domain névvel (@domainnev.hu pl.), felhő alapú szolgáltatáson  (Google Workspace pl.) keresztül kezeled?
  • Levelezésed elérhető számítógépről és telefonról is egyszerűen?

Dokumentumtárolás

  • Céges iratokat felhő alapú tárhelyen tárolod?
  • Kivezetted már a papír alapú iratokat cégedből?

Meetingek

  • Tárgyalásaid, meetingjeid online történnek?

Irodai alkalmazások

  • A használt program (pl. szövegszerkesztő, táblázatkezelő) elérhető és szerkeszthető bárhonnan, akár telefonon is?
  • A használt program lehetőséget ad arra, hogy akár egy időben szerkeszd kollégáiddal, partnereddel?

Javasolt szoftverek: 

Eszerzodes.hu: Automatikus szerződéskészítés és aláírás – teljesen online, bárhonnan kezelhető. 

Google Workspace: Komplett irodai alkalmazások összessége a Google által létrehozva. Üzleti levelezés Gmail-ben, céges dokumentumok könnyed használata és elérhetősége (Drive), kiváltja az asztali MS Office szoftvereket.

Marketing

Nem kérdés, hogy az online marketing mennyire fontos és elengedhetetlen egy szabadúszó vállalkozás életében. Gyakorlatilag elképzelhetetlen aműködése online marketing folyamatok nélkül. 

Válaszolj a lenti kérdésekre és ahol NEM a válasz, ott lehetőséged van optimalizálni vállalkozásod! 

Kérdések:

  • Rendelkezel Weboldallal?
  • Építesz email listát?
  • Jelen vagy a főbb Social Media felületeken?
  • Posztjaid előre automatizálva vannak? 
  • Weboldaladon vezetsz blogot?
  • Facebook pixel be van állítva?
  • Google Analytics be van állítva?
  • HotJar-t (vagy hasonló hőtérképes szoftver) használod?

Javasolt szoftverek: 

WordPress / Elementor / HelloWP – weboldal

MailerLite / Sales Autopilot – marketing automatizmusok, email marketing

Google Analytics, HotJar – mérő szoftverek

PostPlanner – post automatizálás és tervezés

Projekt Menedzsment

Rengeteg idő és pénz éghet el egy-egy projekt során. Idő azért, mert nincsenek konkrét tervek, feladatok és felelősségi körök így rengeteg felesleges kommunikáció, meeting történik. Pénz pedig ott éghet el, ha csúszik a projekt, előre nem látott erőforrást kell beszerezni, illetve a csúszás miatt esetleg nem ajánlanak tovább vagy nem vásárolnak újra tőled. Digitális megoldásokkal ezen könnyedén javíthatunk és átláthatóvá tehetjük projektjeinket.

Válaszolj a lenti kérdésekre és ahol NEM a válasz, ott lehetőséged van optimalizálni vállalkozásod! 

Kérdések:

  • Használsz Projektmenedzsment szoftvert?
  • Látod vállalkozásod futó feladatait, projektjeit és teendőit egy “Dashboard-on”? 
  • Időpontfoglaló rendszerben lehet hozzád automatikusan időpontot foglalni?  

Javasolt szoftverek: 

ClickUp: Projektmenedzsment szoftver, amely segít, hogy könnyen kezelhető legyen minden projekted. Hasznos funkciók: Automatikus értesítések, könnyed delegálás, átlátható vezérlőpult, leterheltség mérés, értékesítés támogatás.

Booked4.us vagy Calendly: könnyen automatizálható és integrálható (pl. Google naptárral) időpontfoglaló rendszerek. 

További ötletek ebben a cikkben: 5+1 kihagyhatatlan projektmenedzsment app

Értékesítés

Szabadúszóként, freelancerként a sales egy kritikus pont a vállalkozásban, nélküle nem maradunk fent, ezért nagyon fontos, hogy minél nagyobb eséllyel induljunk egy tárgyaláson, minél jobban támogassuk az értékesítést. Fontos, hogy jelenlegi és leendő ügyfeleid a legmagasabb kiszolgálást kapják, melyet egyszerűsíthetünk és profivá varázsolhatunk pár jól megválasztott digitális megoldással.

Kérdések:

  • Használsz CRM rendszert?
  • Használsz szoftvert az ügyfélszolgálatban vagy csak email/telefon a csatorna?

Javasolt szoftverek:  

ClickUp: Projektmenedzsment szoftver, amely segít, hogy könnyen kezelhető legyen minden projekted. Hasznos funkciók: Automatikus értesítések, könnyed delegálás, átlátható vezérlőpult, leterheltség mérés, értékesítés támogatás

MiniCRM: Minden információ ügyfeleidről egy helyen. Automatizációs lehetőségek: árajánlat utánkövetés, számlázás, projektmenedzsment

LiveAgent.hu: Ügyfélszolgálati, ticketig szoftver. Könnyebb, átláthatóbb ügyfélkezelés, élő chat, közösségi média figyelés

További ügyfélszerzési praktikákról itt olvashatsz.

Biztonság 

A csapból is az folyik, hogy az adatok védelme mennyire fontos. Nem csak magánemberként kell erre figyelni, hanem vállalkozásodban is. Fontos, hogy a lényeges dolgokról készüljön, lehetőleg automatikus mentés, mert, ha elveszik rengeteg idő és pénz visszaszerezni, sőt van olyan eset, hogy végleg elveszik.

Válaszolj a lenti kérdésekre és ahol NEM a válasz, ott lehetőséged van optimalizálni vállalkozásod! 

Kérdések:

  • Készítesz automatikusan biztonsági mentést weboldaladról?
  • Készítesz automatikusan biztonsági mentést céged dokumentumairól?
  • Készítesz automatikusan biztonsági mentést üzleti levelezésedről?
  • Készítesz biztonsági mentést Social Media tartalmaidról? (YouTube, Facebook, Instagram stb.)
  • A felhőben, egy helyen tárolod jelszavaid vagy még mindig megpróbálod megjegyezni őket vagy leírod egy papírra/jegyzettömbbe? 

Javasolt szoftverek: 

Google Workspace: Adataid, levelezésed és dokumentumaid automatikusan a Google felhőben tárolódnak, biztonságban, de lehetőség van szinkronizálni számítógépeddel, így rögtön két helyen is tárolhatod, biztonságban a dolgaid.

LastPass.com: Jelszavaid mostantól egy széfben vannak, amit egy kétlépcsős azonosítással érhetsz el. Böngészőben automatikusan kitölti a mezőket, ha az adott oldalon már elmentetted a szotfverbe. Akár hozzáférést is adhatsz jelszavaidhoz valakinek, teljeshez vagy csak részben. 

Összegzés

A digitalizáció ma már nem lehetőség, hanem kötelesség, ha nem szeretnél lépéshátrányba kerülni. Mindemellett rengeteg előnnyel jár egy-egy jól megválasztott digitális megoldás, többek között: munkaóra megtakarítás, költségcsökkentés, bevételnövelés

A fenti kérdések megválaszolásával világosan láthatod, hogy hol tudod vállalkozásod mindennapjait egyszerűbbé tenni és fejleszteni. Viszont azt javaslom, hogy ne ugorj egyből a közepébe, lépj hátra egy lépést és vizsgáld meg a folyamataidat, hogy melyikre van leginkább szükséged és haladj egyesével, a legfontosabbtól kezdve, így nem fogod elveszíteni a motivációd a több, párhuzamosan futó bevezetési projekt alatt. 

Ha érdekelnek további hasznos infók, iratkozz fel a hírlevelünkre és irány a Freelancers in Hungary Facebook-csoport, ahol felteheted a kérdéseidet és akár új megbízásokat is szerezhetsz!

A Mindenható Iroda – itt az Impact Hub sztori.

Van egy közösségi iroda Budapesten, aminek önmagán túlmutató célja, mondhatni missziója van: egy helyen összpontosítani a civil ügyekért küzdőket és a kreatív vállalkozókat, majd támogatni őket abban, hogy ezek a találkozások világjobbító akciók formájában gyűrűzzenek tovább. Nagy szavak ezek, de tartalom van mögöttük. Itt az Impact Hub sztori.

Már az egész eredettörténet is teljesen irreális.

2000-ben kitalálta a walesi Atlantic College néhány hallgatója, hogy a semmiből szerveznek egy gigakonferenciát London egyik illusztris koncerttermében. A konferencia témája pedig, mi más: a világmegváltás. 

Konkrétan a globális környezeti, társadalmi és politikai ügyek összessége volt a fő téma, és Nobel-díjasokat, illetve egyéb, befolyásosnak tartott gondolkodókat hívtak meg rá: még a Dalai Láma is beszállt egy videós üzenettel.

A zajos siker miatt meghívták őket 2002-ben az ENSZ Fenntartható Fejlődés Világtalálkozójára, amire elutaztak ugyan, de eléggé punk módon nem oda mentek, hanem a rendezvény aprópójából szerveződő civil összművészeti fesztiválra, ami egy élő, lélegző, környezetvédelemmel kapcsolatos tudásátadási workshopként zajlott le, ami összességében nagyobb visszhangot vert, mint maga a csúcstalálkozó.

A mozgalmi mámortól megittasulva, otthon elkezdtek azon gondolkozni, hogy oké, mindez nagyon inspiráló, és jó dolog a civil aktivizmus, de hogyan lehetne ezeket a pozitív társadalmi ügyeket úgy vinni, hogy közben az ember meg is tudjon élni belőle, ne csak hobbiból mentse meg a bolygót és az emberi civilizáció egészét?

Az első, feszítő igény az volt, hogy szó szerint “egy tető alá kell hozni” azokat az innovátorokat, pozitív hatású üzleti ötleteken dolgozó vállalkozókat és a civileket, akik elszigetelten próbálnak tenni valamit. Így, együtt, erősebbek lehetnének.

Ez volt az első Impact Hub:

Igazából lényegében csak a londoni és dél-afrikai akciókból szerzett tapasztalatokat felhasználva létrehozták ezt a szabad kooperációs teret. 

2008-ra már 9 darab működött, három kontinensen.

Jelenleg éppen 98 Impact Hub van világszerte, ha jól számoltam össze WikiPédián, például olyan helyeken, mint Jereván, Taipei, San Salvador, Dakar vagy Drezda, jópár európai és amerikai nagyváros mellett.

Ez egyben tehát majd’ 100 darab coworking irodát is jelent, amelyikből bármelyiket látogathatod ugyanazzal a bérlettel. Digitális nomádok, hello? Kinek lesz meg a “minden Impact Hubból becsekkoltam” acsi?

A Hubhoz tartozni egyébként többféle módon lehet, a Connect típusú tagsággal például nem “kell” coworkolni, de részt vehetsz minden belsős eseményen.

A budapesti Hub 2016-ban indult el. Bedő Bea alapító így emlékszik vissza az alapítás körülményeire:

„2012-ben kezdtem el egyetemistákkal foglalkozni, vállalkozásindítási és üzleti modellekkel kapcsolatos programokban vettem részt mentorként. Ezek egyetemen kívüli programok voltak, sokszor egy parkban vagy kávézóban találkoztunk. A parkban ősztől hideg van és nincs wifi, a kávézóban gyenge a wifi és még fizetni is kell. Itt jött a képbe a coworking modell. Akkoriban nyílt a The Hub Budapesten, náluk tapasztaltam meg, hogy milyen a közösségi irodai lét.” – meséli Bea.  

Innen indult az Impact Hub sztori. 

Hogy találtátok a helyszínt? Voltak speciális kihívások?

„Amikor rátaláltam a globális Impact Hub weboldalára, nagyon meggyőző volt. Értékteremtés, fiatalok, társadalmi-környezeti hatás. Igazi win-win, azonnal írtam is nekik, hogy szeretnék irodát nyitni Budapesten. Nem voltam ezzel egyedül, addigra már 20 jelentkezőjük volt Magyarországról. Megkaptam a nevüket, találkoztunk és végül egy 6 fős csapat maradt, akikkel közösen elkezdtük az előkészítési munkát.

Első lépésként a csapat megbízottjaként részt vettem egy intenzív, egyhetes kurzuson Athénban, majd egy 6 hónapos úgynevezett candidate fázis következett. Ezt egy interjú és egy alapos piackutatás zárta. Ezt követte a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, amire 12 hónapot kaptunk, ebben már konkrét helyszíneknek, pénzügyi tervnek kellett szerepelnie. Több ingatlant megnéztünk, mire a rátaláltunk a mostani, Ferenciek terén álló épületre. 

2015 júniusában kaptuk meg a licensz szerződést és 2015. december 1-jén írtuk alá a bérleti szerződést. Ezt követően is folyamatos támogatást kaptunk a globális szervezettől, illetve az indulást követően több már működő iroda, úgynevezett sister-hub is segítette a munkánkat (Zágráb, Bécs, Brno, Prága, Ostrava).” 

Az Impact Hub Budapest Ferenciek téri irodájának közös konyhája.

A budapesti Hub is számos izgalmas programot vezetett le. Az Incorpora ingyenes képzéseket és mentorálási lehetőséget biztosít vállalkozásindítási témában. Az Acumen képzés abban segít, hogy helyi környezeti-társadalmi kihívásokra indítsunk szervezeteket, vagy integráljuk ezeket az ügyeket a vállalkozásunk működésébe. A DelFin fő célja, hogy a vidéki régiókban segítsen társadalmi vállalkozásokat beindítani.

A globális hálózatban csak a 2020-as évben több, mint 200 program futott mintegy 5000 résztvevővel. Csupa olyan program és projekt, aminek valamilyen kézzelfogható módon köze van az SDG-khez (ezek az ENSZ világmegmentő céljai, 17 van belőlük). Ezek között rengeteg olyan van, amelyek később befektetéshez jutó üzleti vállalkozássá, startuppá erősödtek, vagyis elindultak a világjobbítás felé.

Nagy szavak, mondhatjuk ismét, de nagy tartalom van mögöttük.

A budapesti IH egyik fő projektje volt idén a Social Impact Award, aminek a különböző fázisairól mi is beszámoltunk itt a blogon. A fiataloknak szóló közösségépítő és üzletfejlesztési program egy nemzetközi, társadalmi és környezeti innováció témájú versenysorozat, amit harmadik alkalommal rendeztek meg Magyarországon.

Az Impact Hub most már nem egyszerűen egy inkubátor, hanem komoly globális civilszervezet, ennek megfelelően saját infrastruktúrája és személyzete van. Vagyis szuperizgalmas állásajánlataik is vannak, például nemrég koordinátort kerestek egy projekthez, amiben Magyarországon élő menekült nők mentorált integrációját segítik elő egy komplex programmal. De globális márkakommunikácós menedzsert is keresnek.

Hogyan tovább, mik a terveitek 2022-re és azután?

A legfontosabb feladatunk most az Impact Hub Budapest új helyszínének megtalálása. A jelenlegi helyen lejárt a bérleti szerződésünk, amit nem tudtunk meghosszabbítani. Most azon dolgozunk, hogy feltérképezzük a lehetőségeket, alternatív megoldásokat, együttműködéseket keressünk. 

A másik fontos téma az új programok elindítása és események szervezése. Nagyon jó tapasztalat volt az elmúlt 1,5 év, megtanultunk mindent online térbe helyezni. Viszont ez megerősített abban a hitemben, hogy a közösségi erő, a valahová tartozás érzése offline, valós találkozások nélkül nem az igazi. Kell, hogy legyen alkalom a személyes találkozásra, kell egy hely, ahol ezt megtehetjük. Ennek szellemében írjuk tovább az Impact Hub Budapest történetét.” – teszi hozzá Bedő Bea.

Megvannak a győztesek: ezek 2021 leghatásosabb vállalkozói ötletei!

Szeptember végén átadták a pozitív társadalmi hatást kifejtő vállalkozási ötletverseny díjait. A Social Impact Award egy nemzetközi kezdeményezés, amiben a magyar társadalmi vállalkozási ötletpaletta már 3. éve mérettetheti meg magát. Íme a legjobb projektek, amelyek az inkubáció mellett pénzjutalmat is kaptak a vállalkozás felépítéséhez!

Az Impact Hub Budapest 2021-ben harmadszor szervezte meg a Social Impact Award (SIA) fiataloknak szóló közösségépítő és üzletfejlesztési programot társadalmi és környezeti innováció témában. A programmal kapcsolatos infókat itt foglaltuk össze, és bemutattuk a döntőbe jutott csapatokat is, mindkét kategóriában (közösség és fenntarthatóság).

A program felső korhatára 30 év, tehát a fiatalokat célozzák, de ezen belül is extrémnek számít a Redo Fashion középiskolásokból álló csapata, akik elhozták a SIA 2021 közönségdíját.

“Valószínüleg sikerünkben eléggé közrejátszik az, hogy az egész csapat 16-17 éves fiatalokból áll.” – állapította meg Bellai Hanna Zorka, amikor a siker lehetséges kulcsairól kérdeztük. “Fiatalságunkból adódóan jól értünk a social media nyelvén, így hatékonyan tudtuk kihasználni ennek az adottságait.”

A Redo Fashion csapata, akik elnyerték a közönségdíjat.

A Redo Fashion projektje halmozza a funkciókat: nem elég, hogy  szabászati maradékokat használnak alapanyagként, de még megváltozott munkaképességűeknek lehetőséget adva is dolgozzák fel azokat. A termékek olyan kiegészítők, amiket a csapattagok maguk is szívesen hordanának. Stílusos cuccok, aminek a megvásárlása máris egyfajta kiállás a világ igazságtalanságai ellen: nem csoda, hogy pörögnek a tinédzserlájkok a posztok alatt.

Zorka a pozitív fogadtatás és a közönségdíj lendületét kihasználva a profi ruhatervezők bevonásában látja a továbbfejlődés irányát. “Ezeket a termékeket szeretnénk az online értékesítésből kitörve kisebb boltok polcaira is elvinni, illetve még jobban rágyúrni a marketingre. De vannak hosszabb távú álmodozásaink is: ilyen például az, hogy egy nap nyithassunk egy saját varrodát, ahol folyamatosan tudjuk gyártatni termékeinket, megváltozott munkaképességű és hátrányos helyzetű emberek közreműködésével. Illetve szívesen eveznénk nemzetközi vizekre is, de nem úgy, hogy a Magyarországon gyártott termékeinket vinnénk ki külföldre, hanem egy-egy országban lokálisan, helyi erőkből valósítanánk meg ugyanazt a projektet, mint amit most itthon.” 

A zsűri három díjazottja a támogatásra szorulók köréből munkaerőt közvetítő gig work platform, a Carely, a méltányossági alapon ingyenes coachingot biztosító Énprojekt, és a faék egyszerűségű videótelefon, a Kontekt lettek. 

A Carely alapötletét az adta, hogy míg ma Magyarországon munkaerőhiány van, közben számos megváltozott munkaképességű embertársunk nem, vagy csak nagyon nehezen talál munkát. Az ötletgazdák összekapcsoltak egy komoly társadalmi kihívást – a megváltozott munkaképességűek munkaerőpiaci kihívásait – egy valódi piaci igénnyel. Így született meg az a kétoldalú platform, melynek egyik oldalán az egyszerűbb feladatokra munkaerőt kereső vállalkozások, intézmények állnak, a másik oldalán pedig a megváltozott munkaképességű munkavállalók.

Böhm Róbert, a Carely alapítója a nyertesnek járó díjért sétálva.

A Carely jó időzítéssel indította útjára ötletét: vállalati, intézményi körökben is egyre fontosabb, hogy ne csak magas színvonalú szolgáltatást vegyenek igénybe, hanem társadalmilag is felelős döntéseket hozzanak, amikor kiválasztják azokat.

„Hosszabb távon a Carely célja, hogy egy szociális innovációs műhellyé váljon, ahol sokféle munkát végezhetnek a megváltozott munkaképességű dolgozók. Ennek egyik első lépése, hogy már hibakeresési, adatbeviteli és felhasználói élmény-tesztelési szolgáltatásokat is nyújtunk az ügyfeleknek” – mondta el Böhm Róbert, a Carely alapítója.

Oláh Márton – zsűritag, a Diófa Alapkezelő vezérigazgatója – szerint azért izgalmas fiatalokat versenyeztetni, mert a projektjeik gyakorlatilag “szépen előrevetítik azokat a trendeket, kulcstémákat, amik 10-15 év múlva már megkerülhetetlenek lesznek.” A banki és tőkepiaci területen 25 éves tapasztalattal rendelkező szakember azt is elmondta, hogy az ingatlanbefektetéseikben már most is egyértelmű elvárás, hogy ESG szemléletűek legyenek (Environmental, Social and Governance). Azaz a környezettudatosságot és a szociális értékeket is szem előtt tartsák.

Üdítően friss gondolatokat osztott meg velünk Lőrinczi Ede is, a Kontekt csapattól: “A mi értékajánlatunk alapvetően az egyszerűsítésről szól, hogy ne hagyjuk ki azokat sem, akik valamilyen oknál fogva nem tudnak vagy nem akarnak modern technológiát használni.”

A Kontekt csapata.

A Kontekt egy olyan ötlet, amiben kevésbé van előtérbe tolva a társadalmi hasznosság, az elesettek támogatása, ehelyett egy egyszerű és praktikus gondolatmenetre épül. Ede szerint talán azért is kaphatták a díjat, mert ebben a mezőnyben az ő ötletükben “a társadalmi hatás mellett az üzleti potenciál is magas”.

A jövőre nézve a nagy kihívás számukra is egy ütőképes arculat és egy megfelelő marketingstratégia kialakítása lesz, de mivel a Kontekt terméke egy kütyü, így véglegesíteni is kell a prototípust, és kialakítani a sorozatgyártás részleteit. 

A Kontektben a zsűri elnöke, Károlyi Antal éppen azt találta izgalmasnak, hogy egy huszonévesekből álló csapat fejlesztett ki egy jó megoldást a silver economy, vagyis az idősebb generációk piacára. A társadalmi vállalkozásokat hosszú évek óta figyelemmel kísérő angyalbefektető hozzátette: „Szeretek hinni abban, hogy van közös metszete a társadalmi ügyek megoldásának és az anyagilag is sikeres vállalkozásoknak, ezért is fontosak az olyan kezdeményezések, mint a Social Impact Award.”

A Social Impact Award Hungary 2021 zsűrije.

Ilyen közös metszet lehet az Énprojekt is, akik az üzleti világban hatalmas változásokat előidéző coachingot próbálják társadalmasítani. Ezzel a mentális egészség karbantartása és a karriertanácsadás széles körben ismertté és könnyen alkalmazhatóvá válhat:

“Egy világszintű problémára reagálunk online alapon bárhonnan elérhető innovációval: mi a segítő szakértőktől való segítségkérés folyamatát újítjuk meg egy az eddiginél sokkal könnyebb, elérhetőbb és társadalmilag befogadhatóbb formára. Küldetésünk, hogy segítséget kérni egyszerűbb, elérhetőbb, és elfogadottabb dolog lehessen a jövőben mindenki számára éppúgy, mint a mindennapi fogmosás.” – tudtuk meg a projekt alapítójától, Istenes Petrától. 

A projekt aktualitására még nagyobb hangsúlyt helyezett a a karantén által okozott stressz és depresszió. Petra szerint a SIA szempontrendszerében erős elem a megvalósíthatóság, az innováció és a társadalmi hatás kombinációja, ez lehetett az Énprojekt sikerének kulcsa.

Izgalmas lesz látni, hogyan lesz egy ilyen kezdeményezésből szolgáltatás és termék – az Énprojekt esetében a cél, hogy évi legalább 500 főt tudjanak kezdeményezésükben segíteni karrier és magánéleti témákban. Küldetésük eléréséhez most a következő lépcső a megfelelő szervezeti forma és technológiai háttér kialakítása a következő lépcső. Ezeket partnervállalkozások segítségével tervezik végrehajtani, és ezek a partnercégek barterszerűen igénybe vehetik a coachingot a saját alkalmazottaik számára. 

Az Énprojekt csapata.

A céges ügyfelekkel realizált profit negyedét folyamatosan arra fordítják, hogy méltányossági alapon tegyék elérhetővé a szolgáltatásokat azok számára, akik a coachingot nem engedhetik meg maguknak, ugyanakkor éppen náluk tudna talán a legnagyobb értékkel hasznosulni.

A díjátadónak vége, de a döntősök és díjazottak számára még csak most nyílik ki a lehetőségek tárháza. A Social Impact Award nemzetközi programjának összes döntőse közös online platformon tarthatja a kapcsolatot egymással, tapasztalatot cserélhet és kollaborálhat. Ennek a fázisnak a nyitóeseménye a SIA Summit október 23-án, ahol előadások, workshopok, panelbeszélgetések segítik a fiatal vállalkozókat a projektjeik következő szintre léptetésében.

A magunk részéről rajta tartjuk a szemünket a Social Impact Awardon jövőre is, és izgalmas lesz látni, mennyire jól jelzik előre a közeljövő trendjeit ezek a díjazott projektek!

Hogyan cserél kontaktot ma egy felkészült freelancer?

A névjegykártya a bizonyított klasszikus, rendkívüli jelentőségét az Amerikai Pszicho kulcsjelenete óta senkinek nem kell magyarázni. Ma is egy elegáns módja a kontaktcserének, mégis egyre kevésbé látom, hogy fiatal vállalkozóknak lenne. Manapság inkább szabadulnánk a fecniktől: az adatokat nem lehet egyszerűen online integrálni, akkor meg minek leírni papírra, ha utólag úgyis be kell pötyögni kézzel? Mi erre a teljesen alapvető élethelyzetre a korszerű megoldás? Utánajártunk.

Spoiler Alert: nem találtam olyan megoldást, amivel maradéktalanul elégedett lehetnék, de vannak ígéretes kezdeményezések. 

Nyilvánvalóan az lesz a kulcs, hogy a megoldás szó szerint mindenki számára könnyen elérhető legyen, aki valamilyen digitális eszközt használ, tehát multiplatform, és széles körben használható cucc kell. Ezt viszont olyan dolgok döntik el, hogy melyik megoldás lesz igazán virális, mi állja ki legjobban a használhatóság próbáját.

Ideje lenne, mert a helyzet elég gyatra. Nem csoda, hogy inkább elintézzük annyival a kontaktcserét, hogy “majd kereslek Facebookon / felveszlek LinkedInen” attól függően, hogy milyen közegben köttetett a friss kapcsolatunk.

Pedig van egy olyan visszafogott ünnepélyessége az egésznek, nem? 

Régen a névjegykártyacsere az mégiscsak egy emelkedett pillanat volt, a megismerkedésnek valamiféle beteljesedése, ami a kézfogással kezdődik és a közös érdekek felismerésén keresztül a közös jövőbe fektetett bizalom kifejeződésével zárul. A névjegykártya menő dolog volt. Nekem például olyan módon hiányzik, hogy valójában sosem használtam igazán – mire freelancer lettem, már kezdett kimenni a divatból, és most meg valahogy nem akaródzik készíttetnem magamnak egy újat, mert sehol sem látom, hogy használnák. Tucatnyi új ismeretséget kötöttem idén is, és aki igazán érdekelt, azt aztán megkerestem online (vagy ők engem). Ami tök jó, de valami hiányzik belőle.

Megmondom őszintén, én arra számítottam egy ideje, hogy a telefonjaink valamilyen összeérintésével vagy egy speciális gesztussal tudjuk az alap kontaktcserét megoldani majd, gyorsabban és elegánsabban a ma már, lássuk be, nagyon esetlenkedőnek ható telszámpötyögéssel és egyebekkel…

Ez egyébként lehetséges megoldás ma már, csak nem eléggé folyékony a folyamat. Az kell hozzá, hogy mindkét telefonon be legyen kapcsolva az NFC-olvasás (tehát kell beléjük NFC-chip, persze), és az egymáshoz érintés során először az egyik, majd a másik telefonon kell a küldést elindítani. Vagyis nem éppen dinamikus és könnyed megoldás, illetve a kompatibilitás nehézségei továbbra is gondot okoznak. 

De akkor biztos van rá app, amivel könnyen adatot cserélhet bármilyen telefon, igaz? Igen, ilyen megoldások tényleg vannak, de pontosan az a gond velük, hogy (újfent), mindkét telefonon fent kell lennie már alapból ahhoz, hogy valóban úgy működjön, ahogyan arról én ábrándozok. Egyik ilyen alkalmazás sem igazán közismert és virális, és olyan is van, aminek a fejlesztését már leállították… ezeket a szoftvereket szerintem vagy mindenki használja, vagy senki. Nincs középút. Úgyhogy leginkább: senki.

A másik mód, amire tippelnék, az az intelligens szkennelés: a kártyát lefotózod telefonnal, az felismeri a kontaktokat és szépen behúzza a megfelelő helyekre. Ilyen alkalmazásból elég sok van, és persze szinte mindegyiknek van valami hiányossága, ami miatt nem tetszik. A kedvencem az, amelyikben van “virtuális névjegykártya”-tervezés, mert ezt személy szerint egészen viccesen értelmetlennek találom: miért készítenél digitális névjegykártyát, ha digitálisan amúgy bármilyen adatcsomagot (URL, kontakt, stb) direktben is elküldhetnél?

Aztán találkoztam egy érdekes hibrid megoldással, amiben megvan a potenciál ahhoz, hogy visszahozza az analóg névjegykártyát, mint nosztalgikus eszközt, de közben értelmesen lehet digitalizálni is az infókat rajta.

Ebből is többféle van már, és az egyik közülük egy magyar fejlesztés, úgyhogy fel is vettem velük a kapcsolatot.

A CLCME (Click me!) kódnéven futó kártya, pardon “okosnévjegy” külsőre egy szimpla, megszokott, oldszkúl plasztikkártya. A benne lévő NFC-jeladó miatt, ha egy telefon elé helyezed, akkor a készüléken megjelenik a kártyán tárolt URL. A kártya megrendelése során csak a kártyára nyomtatandó nevet kell megadni, aztán amikor megkapod a kártyát, szabadon szerkesztheted azokat az adatokat az online felületen, amelyeket szeretnél, hogy megnyíljanak a mágikus pillanatban, amikor az új kapcsolatod telefonja a kártyád fölébe helyezkedik.

Hátránya, hogy ez egy előre szerkesztett website csupán, ami tök jó, de nem rögzíti az adatokat azonnal. Jobban belegondolva, ehhez mindenféle egyéb engedélykéréseket is le kéne futtatnia az alkalmazásnak, a legkevésbé sem GDPR-barát módon… tényleg lehetetlen az, hogy egyszerű gesztusokkal adatokat adjak át valakinek? Lehet, hogy az én elképzelésem irreális, de hajlok rá, hogy azért előbb-utóbb be fogja érni a világ ezt a nem túl elrugaszkodott vágyképet.

Addig is legalább a másik ember mobiljának böngészőjén ottmarad nyitva az oldal az adataiddal, tehát később is kéznél lesz neki és viszonylag könnyen tud elmenteni róla akár kontaktinfókat is.

A chippel nyomott kártyákat itthon nyomtatják, és a nyomda is igazi üzleti partnerként áll a kérdéshez, mert egyébként nem könnyen elérhető piaci szolgáltatásról van szó. Főleg ipari területeken használják, teljesen más jellegű célokra. 

A dolog jól indul, valóban elegendő csak odatenni egy telefont, és  magától megnyílik rajta a weboldal, nem kell semmilyen alkalmazás. Ha elsőre nem megy, akkor azon a telefonon még nincs engedélyezve az NFC-kapcsolat, ezen gyorsan lehet segíteni a beállításokban.

A CLCME esetében egy egész microsite-ot kapsz, gyakorlatilag egy mini weboldalt, amire azt teszel amit akarsz, lehet ott az Instád, üzleti weboldalad, egy online prezi a vállalkozásodról vagy egy klasszikus kontakt űrlap.

A felhasználók képzelete szab csak határt a felhasználási módoknak, és a korai közösség már most egy csomó új ötlettel bombázza a fejlesztőket. Hiszen ugyanezt a megoldást lehetne használni a gyakorlatban például:

> Étlap kártya (így folyton változó menüt is aktuálisan jelenítesz meg a telefonon, elég ha kint van nyomtatott menü helyett egy ilyen kis kártya az asztalokon)

> Rendezvénykártya (programok, brossúra, stb)

> Influencer, social media kártyák (a papírkártyákkal szemben egyből a multimédia-tartalmaidra vagy az aktuális kampányod landingjére terelheted az illetőt)

A rendszerben van beépített “flottakezelés”, tehát ha van saját céged vagy freelancer hubod, megcsináltathatod mindenkinek a kártyáját egységes online felülettel, tetszőleges egyéni testreszabhatósági beállításokkal is és adminjogot is megtarthatsz, ha szeretnéd kontrollálni, hogy milyen jellegű infók jelenjenek meg a csapattagok kártyáin…

Az egész koncepció meglehetősen új, inkább még most fog kiderülni, hogy mennyire funkcionális, lesz -e benne viralitás? Én magam is kíváncsi vagyok, milyen érzés lesz a következő bemutatkozásnál felmutatni a saját kártyámat. Biztos nagyon fura, de hatásában azért ez mégiscsak egy innovatív cucc. És legalább újra lesz kártyám – csak ezúttal nem kell osztogatni, egy darab is elég belőle.

Új márkanév alatt, megújult tartalommal folytatódik a FreelancerBlog tagsági programja

0

2020 februárjában, éppen a hazai korlátozások kezdetét megelőző hetekben indítottuk útjára a 12 hónapos tagsági programunkat. Az elmúlt másfél évben több mint ötvenen csatlakoztak a programhoz és tartottak velünk a számos közösségépítő és tudásmegosztó eseményen. 2021 őszétől a program új márkanév alatt, megújult tartalommal folytatódik, de a cél továbbra is változatlan: hiteles, gyakorlati információkkal segíteni a freelancer életmód iránt érdeklődőket, egy rendkívüli közösségben.

Nincs lehetetlen, csak tehetetlen: a tagsági program elmúlt 1,5 éve

Amikor több hónapos előkészítő munka után elindítottuk a tagsági programot 2020 februárjában, még nem számítottunk arra, hogy a hazai szabadúszó közösséget vivő vitorlás hajónkat az évtized legnagyobb viharában kell majd kormányoznunk.

A tavaszi offline – online átállás a tervezett havi 2-3 eseménynél még nem okozott nagy gondot, szinte azonnal tudtunk váltani és még egy extra péntek esti, heti check-int is beiktattunk a táncrendbe, hogy legyen fóruma annak, hogy mindannyian lerezegjük a heti feszültséget.

Szerencsére nyáron már vissza tudtunk térni néhány hónap erejéig a Szikra Coworkingbe, a szokásos havi meetupra, illetve dunai kajakozás, sörözések, és egy Rooftop Party is belefért a Corvin Spaces tetőteraszán.

Az nagyobb szívfájdalmat okozott, hogy az áprilisra tervezett Freelancer Fesztivált már nem tudtuk megrendezni élőben, pedig annak pont az lenne a lényege, hogy kapcsolódunk, inspirálódunk, testközelben. Történeteket, személyes freelancer sztorikat hallgatunk, egy izgalmas beszélgetésben, majd odalépünk az előadóhoz, és többnyire ilyenkor hangzanak el a legértékesebb gondolatok. A hivatalos program után. Ezt nagyon nehéz online térben megteremteni.

Ezért a Freelancer Fesztivált 2020-ban elengedtük, és őszre egy más formátumot dolgoztunk ki, ami jobban illik az online/hibrid térbe, sokkal szakmaibb és visszanézhető, azaz akkor is értéket ad, ha valaki nincs jelen valós időben. Ez lett 2020 októberében a hibrid Freelancer’s Week, egy egyhetes szakmai szeánsz: 4 nap, 5 városban, 7 helyszínen, 30+ programmal, 40+ előadóval, 80%-ban online követhető és visszanézhető formátumban.

2020 karácsonyára még megleptük a közösséget egy Freelancer kuponfüzettel, tele  kipróbált, hiteles szolgáltatók és szakemberek ünnepi, kedvezményes ajánlataival.

2021-ben újabb lendületet vettünk, és megszületett az Academy tagság, egy tudástár, az elmúlt évek legjobb videós, írásos és audio anyagainak 10+1 témában rendszerezett gyűjteménye. Itt vált két részre a 12 hónapos tagsági program: teljesen kezdő, a freelancer életmóddal még csak ismerkedőknek jött létre az Academy tagság, a magasabb fokozatba kapcsolók számára pedig a Community tagság, mely magában foglalta a teljes tudástárat is, de a legnagyobb értékét a rendszeres események, szakmai és baráti összejövetelek jelentették és jelentik a jövőben is.

A tavaszi időszakra a tagjainkkal közösen egy Open Coaching Week kampányt hoztunk össze, hogy az ébredő természet erejével karöltve segítséget nyújtsunk az életúti vagy munkával kapcsolatos elakadások feloldásában. 9 coach tagunk több mint 40 érdeklődőnek segített az egy hónapos kampány ideje alatt.

A tagsági programunk ékköve azonban egyértelműen a 2021 júniusi, vászolyi Freelancer Piknik volt, mely az éves tagjaink számára kiegészült egy osztálykirándulással is, 3 felejthetetlen napot töltve az ország első vidéki coworking és coliving helyén, a PortusHome-ban.

FreelancerBlog: „maradok, aki mindig is voltam…”

A FreelancerBlog esernyője alá számtalan programot, kezdeményezést, együttműködést pakoltunk az elmúlt években. Online magazin, podcast, meetupok, workshopok, konferenciák, kutatások és tagsági program, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Óhatatlan, hogy ennyi terület gazdájaként nehéz megtalálni a fókuszt, és a szakmai értékteremtésre szánt idő nagy részét felemészti a menedzsment és adminisztráció.

Többek között ez is az oka annak, hogy bár szoros partnerségben, de mégis külön utakon folytatódik tovább a FreelancerBlog és a tagsági program.

A FreelancerBlog Filep Szilvi irányításával továbbra is elérhető marad a szakmai anyagokat, gyakorlati útmutatókat és inspiráló történeteket kereső aktív vagy leendő freelancerek számára, illetve a 10+1 témában elérhető, átfogó tudástár is a tanulni vágyók rendelkezésére áll.

A FreelancerBlog fókusza így újra arra irányul, amiért anno, 2018-ben elindítottuk: egy helyre gyűjteni a freelancer életmódról szóló hiteles, igényes, gyakorlati információkat.

Helló Freelancerek.hu! Helló közösség 2.0!

Hiszünk abban, hogy minden közösség egy élő rendszer, egy folyamatosan változó, formálódó szövet, ezért a közösségépítésnek is rugalmasnak, az aktuális körülményekhez és emberekhez illőnek kell lennie. Éppen ezért, építve az eddigi tapasztalatokra, a tagsági program tovább fejlődik, formálódik, hogy még jobban szolgálja a benne dolgozók és általa fejlődő freelancerek igényeit.

2021 szeptemberétől Majsai Ricsi irányítása alatt, Freelancerek.hu néven folytatódik a 12 hónapos program és ezzel együtt a freelancer rendezvények, melyben minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kap a közösség. Szintet lépve a tudásmegosztás és egymástól tanulás terén, több fórumot teremtve arra, hogy a már csatlakozott tagjaink is egyre szervesebben kapcsolódjanak bele a közösségépítésbe.

A következő hónapok eseményeiről Majsai Ricsi mesél nekünk:

„ A Freelancerek.hu keretei között a már korábban megszokott rendezvények mellett rengeteg újdonsággal készülünk. Szeptembertől minden hónapban havi challenge segítségével erősítjük a közösséget és annak céljait. Ezt úgy kell elképzelni, hogy minden hónapban új inspiráló feladatokat adunk a közösségnek, hogy együtt fejlődjünk és növekedjünk.

Visszatér a Mastermind is, új konstrukcióban, új keretekkel, szintén havi 1 alkalommal, melynek célja, hogy még könnyebben szerezhessünk fejlesztő támogatást a közösségtől, ennek segítségével egyszerűbben léphessünk vállalkozásunkkal a következő szintre.

Mindannyiunk számára egyre tisztábban látható, milyen fontos egészséges, aktív életet élni. Ezért egészítettük ki a már korábban is megjelenő közös kirándulásokkal a tagsági csomagot, ami havi 1 fix alkalmas sporttevékenységet jelent: falmászás, kajak, túrázás vagy bármi, ami a közösség számára érdekes lehet. Egészségünk megőrzése és javítása mellett ez teljesen új lehetőséget ad a közösségi kapcsolódásra, illetve kikapcsolódásra.

Talán mindannyian érezzük azt is, hogy az elmúlt időszak viszontagságainak feldolgozásához érdemes hasonló cipőben járó vállalkozókkal ismerkedni és kommunikálni. Ennek ad játékos keretet a Buzder Brigi által szervezett havi 1 alkalmas közös játék- és beszélgetéssorozat, a „Vállalkozói érzésekről őszintén”, ahol a sok kifelé tekintés után egy kissé befelé is tekinthetünk majd.

Természetesen nem maradhat el idén sem a Freelancer Karácsony. Mi már nagyon készülünk rá! A Freelancer Frekvencia podcast is a Freelancerek.hu oldalon folytatja tovább életét Cseh András vezetésével: havonta 2 új adással jelentkezünk, amiben kicsit jobban bemutatjuk tagsági programunk résztvevőit is, más sikeres vállalkozókkal egyetemben.

Ezt végigolvasva úgy is gondolhatnád: hát hogyan lesz lehetséges végig követni ezt a rengeteg eseményt, ami a Freelancerek.hu közösségében történik?! Erre pedig érkezik a legfrissebb újításunk, ami a korábbi belső felületen már sokak által várt közösségi funkció megjelenése.

Az elején fokozatosan, később pedig teljesen átültetjük a közösség kommunikációját Facebookról a közös, új freelancer social platformunkra, amelynek előnyeit kizárólag a tagsági program résztvevői élvezhetik. Egy szuper új funkcióval találkozhattok majd a membership.freelancerek.hu oldalon. A belső felületen külön témákban csoportokat fogtok találni, ahol kommentelhettek és képeket oszthattok meg, lesz news feed, a saját profilotokat is csinosíthatjátok, és még számtalan újdonsággal lepünk meg benneteket. A belső felületen projekteket is találtok majd, amikre jelentkezni tudtok, így új ügyfelekre is szert tehettek.

Wow! Nagyon izgalmas évzárás elé nézünk tehát, és remélhetőleg már ti is úgy várjátok, ahogy mi: vajon mit hoznak az elkövetkező napok, hetek, hónapok, amelyek során együtt, közösen haladhatunk előre a szabadúszás és vállalkozás építésének útvesztőiben. Ha bármilyen kérdésetek merülne fel, akkor pedig írjatok a hello@freelancerek.hu e-mai címre!

Jussunk fel együtt arra a bizonyos hegyre, hozzuk létre közösen azt a magyar szabadúszó ökoszisztémát, amiben mind élni szeretnénk!”

És neked mi a társadalmi hatásod? II.

Kinőttük a világot. A technikai fejlettségnek olyan szintjén vagyunk már, hogy a tisztán profitfókuszú működés veszélyessé vált a másodlagos hatások miatt. Az új irány még nincs meghatározva, de sokan keresik. Addig is, itt van 10 projekt, amelyek valós problémák megoldásához rendelnek üzleti célokat. Az első részben a társadalmi kihívásokra fókuszálunk, a másodikban a fenntarthatóságra.

Ahogy korábban is írtuk, a Social Impact Award (SIA) egy 2009 óta sikeresen működő képzési és támogatási program fiataloknak (14-30 éves korosztály). 

A program résztvevői segítséget kapnak innovatív üzleti megoldások kidolgozásában és megvalósításában, ha az ötlet releváns válaszokat ad korunk legfontosabb társadalmi és környezeti kihívásainak valamelyikére. A zsűriben többek között az Indotek, mint a program fő támogatója,az Erste Bank, különböző befektetési alapok képviselői, és két korábbi díjazott foglal helyet. A 2021-es győztesek a pontegyenlőség miatt az eredeti nyolc csapat helyett tízen lettek.  

Az alábbiakban bemutatjuk, milyen ügyekkel és projektekkel lehet ma ilyen támogatást nyerni, hátha nektek is segít a vállalkozásaitok tevékenységének alakításában.

Most a fenntarthatósági projekteket vesszük szemügyre, az előző részben a ‘közösségi’, társadalmi szekció nyerteseiről olvashattatok.

1. Redo Fashion

A Redo Fashion halmozza a hatásokat – egyszerre többféle negatív társadalmi jelenséget kívánnak tompítani. A divatmárka szabászati hulladékból dolgozik, a termékeket pedig megváltozott munkaképességű személyek gyártják. 

Az etikus divat nem előzmények nélküli már Magyarországon sem. A Redo Fashion azzal különbözteti meg magát, hogy kifejezetten a tinikre és huszonévesekre koncentrál, nekik készítenek kiegészítőket. A divatkiegészítők piaca egyébként is a legszennyezőbbek közé tartozik, amelyekre még nem sokan specializálták magukat, talán mert komplett ruhakollekciókat egyszerűbb és kifizetődőbb a nulláról fenntartható módon előállítani. 

A csapat a fast fashion ártalmait szeretné csökkenteni, de a nyesedékek, hulladékok “beszállítói” között már most is vannak magyar ertikus divatmárkák is.

2. Aranyani

Magyarul is jól csenghet az, hogy “Arany Ani”, de a név a nemzetközi térben az erdők és erdei állatok hindu istennőjét jelenti. Az Aranyani egy társadalmi vállalkozás formájában készülő alkalmazás, aminek a célja a fenntarthatósággal kapcsolatos társadalmi diskurzus és cselekvőképesség erősítése.

Végülis milyen megoldást választana egy zoomer, ha úgy érzi, hogy a klímaválság, fenntarthatóság, a zöld gondolat túlzottan átpolitizált, és nincsen “lehozva” a hétköznapok szintjére, megoldásközpontú módon? Egyértelmű: csináljunk rá appot!

Az alkalmazás egyszerre szolgáltat informatív cikkeket a tudományos háttérről, kínál a személyes életünkben alkalmazható tippeket, és működik egyfajta közösségi hálózatként.

Az Aranyani csapatának egyik motivációja, hogy unják már a depressziót és kilátástalanságot, amit ezt az egész témát belengi, ehelyett inkább a közösségre, infómegosztásra és játékokra helyeznék a hangsúlyt, akár kollaborálva az ismertebb zöldszervezetekkel is.

3. Női Történet Fonó

A coworking igazi őstípusa a fonó kellett, hogy legyen. Elvileg egy munkavégzésre közösen használt tér, de valójában mindenki tudja, hogy sokkal-sokkal több annál, egy adott településrész közösségi életének központja, kulturális archívum.

Ahogy a hétköznapi élethez tartozó fizikai munkák kikoptak az életünkből, úgy vesztek el a másodlagos értékeik is, valószínűleg ezért hozza vissza nevében ezt a régi fogalmat a Női Történet Fonó.

Ez az új, XXI. századi fonó egy egy olyan művészetterápiás eszközöket használó alkotói csoport, ahol a közösséghez tartozás és az alkotás gyógyító hatásait megélve a résztvevők újrahasznosító technológiákkal, saját és közös élményeken alapuló tematikákon keresztül készíthetnek tárgyakat, amelyek értékesítése bevételi forrást is jelent nekik. 

Egy olyan teret szeretnének biztosítani ezeknek a nőknek, ahol biztonságban, szakemberek segítségével oszthatják meg történeteiket. A csoportterápia egyik fő hatásmechanizmusát, az izoláció érzésének feloldását közösségi élményeken keresztül szeretnék felhasználni a cél elérésére.

 A saját élmények csoportos feldolgozása és egy stabil közösségbe tartozás nagyban hozzájárulhat a résztvevők mentális egészségének javulásához. A csoport önismeretfejlesztő hatásainak köszönhetően a tagok önreflexiója, saját helyzetükre való árnyaltabb rálátásának fejlesztése is célja az NTF csapatának.

“Hagyományos értelemben vett női munkákat újraértelmezve szeretnénk tárgyakat készíteni, és ezzel elősegíteni a résztvevők női ’empowerment’ folyamatát, az alkotás különböző módjain keresztül kreativitásuk fejlődését, ami életük különböző területeire kihathat.” 

4. Green Digital

A Green Digital interaktív online képregényekkel alakítaná a felnövő generációk ökotudatosságát. A projekt olyan módszereket, lehetőségeket és megoldásokat mutat be a képregények történeteiben, amelyek megismerése és használata a környezettudatosságon túl gyakorlati eszközöket is ad

A történetek főszereplője helyett a felhasználó hozhat döntéseket egy-egy szituációban, amelyek hatással vannak a történet alakulására. A projektanyag szerint ilyen jellegű interaktív képregényekből nagyon kevés van, a környezettudatosság témája pedig még alig jelenik meg. 

Egyes döntések környezettudatos döntések, amelyet környezetbarát pontokkal jutalmazunk. Ezek azonnali visszacsatolások, pozitív megerősítések felhasználóink számára.

Minderről nehéz bármit előre megmondani, a képregények szeptemberben indulnak el, akkor majd kiderül, mennyire ütősek és működőképesek.

5. Gardio

A Gardio egyszerre segítené a maradék élelmiszerek okos elosztását és a kertészkedést, amivel az élelmiszer-mentést és a részleges önellátás eszméinek terjesztését támogatná.

Szinte az összes háztartásban folyamatosan keletkezik élelmiszer-felesleg. Ennek csak egy kis része jut el másokhoz ajándékozás formájában, vagy tartósítják (fagyasztás, befőzés). A java része megy a kukába (pedig itt még lehetne ártalomcsökkenteni komposztálással, de ez nem széleskörű megoldás).

A fő probléma, hogy az emberek sok esetben nem is nagyon tudják, mit tudnának kezdeni a keletkező élelmiszer-felesleggel, illetve aránytalan ügyintézési terhet jelentene számukra ennek a megszervezése.

A Gardio egy olyan alkalmazás, amely ezt a folyamatot tenné szinte automatizálttá. Egyrészt a magánszemélyeket, háztartásokat összeköti a szervezetekkel, másrészt személyre szabott szakmai segítséget nyújt az otthoni önellátó kert kialakításához és fenntartásához.

A Gardio egy pilotidőszakkal indulna el, Budaörsön. Ha sikerülne a kritikus tömeg elérése a felhasználók számában, akkor az alapítók reményei szerint az app ilyen lokális hatásokat generálhat:

– lehetővé válik az élelmiszer-felesleg gyors bejelentése, bármikor, bárhonnan,

– jótékonykodásra, önkénteskedésre inspirálódnak a felhasználók, azonnal elérhető programokkal  

– személyre szabott segítséget kapnak a fenntartható otthoni kertészkedéshez

– csökken a pazarlás, segítséghez jutnak a rászorulók

Ezek voltak tehát 2021 legizgalmasabb olyan üzleti kezdeményezései, amelyekkel fiatalok próbálnak direktben ellene hatni a különböző válságjelenségeknek. Ezekből pedig nincs hiány. Reméljük a freelancerek között is egyre többen lesznek olyanok, akik valamilyen társadalmi probléma felszámolására tudják alapozni akár saját egzisztenciájukat is. Remélhetőleg egyre több olyan program lesz, mint a Social Impact Award, amelyek platformot tudnak biztosítani az ilyen elképzeléseknek, és egyre több fény vetül rájuk a legújabb tech startupok mellett.

És neked mi a társadalmi hatásod?

Kinőttük a világot. A technikai fejlettségnek olyan szintjén vagyunk már, hogy a tisztán profitfókuszú működés veszélyessé vált a másodlagos hatások miatt. Az új irány még nincs meghatározva, de sokan keresik. Addig is, itt van 10 projekt, amelyek valós problémák megoldásához rendelnek üzleti célokat. A cikk első részében a társadalmi kihívásokra fókuszálunk, a másodikban a fenntarthatóságra.

Ahogy korábban is írtuk, a Social Impact Award (SIA) egy 2009 óta sikeresen működő képzési és támogatási program fiataloknak (14-30 éves korosztály). 

A program résztvevői segítséget kapnak innovatív üzleti megoldások kidolgozásában és megvalósításában, ha az ötlet releváns válaszokat ad korunk legfontosabb társadalmi és környezeti kihívásainak valamelyikére. A zsűriben többek között az Indotek, mint a program fő támogatója,az Erste Bank, különböző befektetési alapok képviselői, és két korábbi díjazott foglal helyet. A 2021-es győztesek a pontegyenlőség miatt az eredeti nyolc csapat helyett tízen lettek.  

Az alábbiakban bemutatjuk, milyen ügyekkel és projektekkel lehet ma ilyen támogatást nyerni, hátha nektek is segít a vállalkozásaitok tevékenységének alakításában.

Ma a ‘közösségi’, társadalmi szekciót vesszük szemügyre, a második részben a fenntarthatóságra kerül sor.

1. Kontekt

Bár a médiából ránk záporozó üzenetek igyekeznek ezt sulykolni, igazából nem mindenki kütyümániás. Sokan vannak még, akik nem attól élnek át katarzist, hogy a telefonjukról programozzák a légkondit. A digitális szakadék nem csak társadalmi rétegek között tátong, hanem értelemszerűen generációk között is. Már a mostani 30-as, 40-es termékfejlesztő mérnökök sem feltétlenül értik, hogyan kellene olyan eszközt tervezni, amelyet a náluk akár csak 20 évvel idősebbek is intuitíven tudnak használni. 

Nem az a megoldás, hogy nagymamát letiltjuk az okostelefonról, és a laptopra ragasztott post itre firkált Skype-használati utasítás sem éppen egy organikus felhasználói élmény.

Mi van akkor, ha a komplexitás nem érték, mert néhány alapmegoldás bőven elég lenne?

Miért ne lehetne bizonyos funkciókat egyetlen mozdulattal elérhetővé tenni?

Ez itt a Kontekt. Egy barátságos szürke tégla, óriási gombokkal. Gyakorlatilag bármire lehet csatlakoztatni, aminek monitora van, és egy gombnyomással direkt videókapcsolatot hoz létre.

Erre a technológiára aztán tényleg rá lehet fogni, hogy felhasználóbarát! 

2. Not Targets

Az áldozathibáztatás meglehetősen kemény téma, és komplex háttérokokkal bíró társadalmi jelenség, de a Not Targets csapatát ez a kihívás nem riasztja el. Évek óta működtetnek YouTube csatornát és szerveznek eseményeket, amelyekkel a jelenséget járják körül.

Korunk egyik feldolgozatlan, folyamatos traumája, hogy a nők egyharmada átél valamilyen szexuális bántalmazást, és a becslések szerint a férfiak legalább hatoda is. Sok esetben még mielőtt elérnék a felnőttkort. A megrázkódtatást a tabujelleg miatt tisztázatlan viszonyokból fakadó másodlagos traumák súlyosbíthatják, a környezet sajnos túl gyakran az áldozat felelősségére alapozva hárítja el a segítségnyújtást, vagy okoz újabb fájdalmakat. 

A nagyvilág, a társadalom nem tud mit kezdeni azzal a ténnyel, hogy ilyen sok közöttünk az agresszor, a saját sérüléseivel is küzdő, bántalmazó ember – ezért inkább kollektíven tagadunk, leplezünk, terelünk, vagy éppen az áldozatot hibáztatjuk. A saját ép elménk megőrzéséért építünk egy álomvalóságot, amiből száműzzük a bántalmazottakét.

A Not Targets az érzékenyítés fejlesztésére, a téma facilitálására egy társasjátékot dolgozott ki, amivel megfelelő keretek között – elsősorban oktatási intézményekben, képzett szakemberek vezetésével – nemcsak az esetleges áldozatoknak segíthetünk, hanem mindenki fel tudunk készíteni egy egészségesebb reakcióra, ha bántalmazásra derülne fény a környezetünkben.

3. WellBee

A WellBee igazából a gyerektáborozást kívánja magasabb szintre emelni – olyan élményközpontú programokat állítanak össze, amelyekkel játékos módon tudnak a gyerekek a XXI. század gyakorlati kihívásaira adott egyéni válaszaik megtalálásában. 

A gyerekek tanulnak a jogaikról, a klímaváltozásról és a közösségi jóllétről is, miközben szakmailag kifogástalan táborélményt nyújtanának.

 Az első “pilot” tábort már július végén meg is rendezik. Reményeik szerint a tábori élmény szemléletformáló hatása tovagyűrűzik majd a gyerekek hétköznapjaiban.

4. Carely

A Carely egy olyan kezdeményezés, ami abszolút belevág gyakran tárgyalt témáink közepébe, konkértan a sharing economy és a gig work találkozása a társadalmi felelősségvállalással.

A Carely olyan, egyszerű fizikai munkát (takarítás, AirBnB menedzsment) kínáló szolgáltató, akik megváltozott munkaképességű, szellemi – testi fogyatékkal élők számára adnak munkalehetőséget. 

Ez nem csak egy speciális munkaportál lesz, az ötlet leírása kifejezetten komplexen, megoldáscentrikusan látja a helyzetet. A résztvevő munkavállalók fejlődését játékosítási rendszerrel tervezik segíteni, egyre nehezedő kihívásoknak való megfeleléssel, pozitív, jutalmazó visszajelzésekkel.

A törvényi keretek közé szorított intézményrendszer nem tud érzékeny választ adni ezekre az egyéni sorsokra. A fogyatékos személyek, ha munkához jutnak, nem igazán fogják benne örömüket lelni vagy átélni a fejlődés érzését. A segítő, érdekvédő szervezetek hasznosak és jók, de nem segítenek a megélhetésében ezeknek az embereknek. A Carely a “segélyező” mentalitásból tovább kíván lépni és valódi karrierutakat szeretne beindítani, valódi fizetéssel, az önellátó életvitel segítésével, szakszerű gyógypedagógiai felügyelet mellett. Mindez nyilván nagyon sokrétű módon segítené a fogyatékkal élők boldogulását, mentális egészségét, és konkrét megélhetési esélyeit is, csökkenhet a ráfordítási igény, az integrációk révén pedig a szélesebb társadalom érzékenysége is fejlődésnek indulhat.

5. Énprojekt

Elég sokat foglalkozunk a coaching előnyeivel és a kapcsolódó témákkal: az Énprojektben ezt a szuper erőforrást lehet ingyen, illetve támogató résztvevőként igénybevenni, rászorulási alapon olyan anyagilag nehéz helyzetbe került személyek számára, akik nem állnak már gyógyszeres vagy terápiás kezelés alatt kapcsolódó problémáikkal.

Nagyon szimpatikus, hogy a folyamat indítópontját oda helyezik, ahová te magad definiálod magadat, és innen segítenek egy felmérést követően eljutni a valóban megfelelő foglalkozáshoz:

A Lelkifröccs a múlton való rágódásból, a kilátástalanságból indít, a Karrierfröccs a szakmai életút megfelelő irányát segít beazonosítani a coaching irányított kérdezéstechnikai eszközparkjával, a Startfröccs pedig elindulni segít ebbe a már meghatározott az irányba HR-es és más tanácsadók támogatásával, akik például állásinterjúkra készítenek fel.

Az Énprojekt jótékonysági alapokra helyez mentális egészséget és karriertudatosságot támogató programokat segítő szakemberek közvetítésével.

Reméljük, elegendő inspiratív múniciót adtunk, mert a világnak még nagyon sok társadalmi hatásra alapozott vállalkozásra van szüksége ahhoz, hogy a civilizációnk valahogy túlélje ezt az évszázadot… hamarosan jövünk a következő adag díjazottal! 

És mi van akkor, ha már minden sikerült?!

Tisztában vagyunk azzal, hogy sokak számára kifejezetten irritáló ez az egész, amit csinálunk mi, “freelancerek és digitális nomádok”. A jelenség azonban érthető, megvannak a maga okai és teljesen jogos meglátások is húzódnak a háttérben. A felelősség csak részben a miénk, de ettől függetlenül ennek megfelelően kell cselekednünk.

Ez a kép Pintye Timi instájáról van. Ez itt Xcaret Park, a Karib-tenger partján, Mexikóban, tele földalatti barlangokban csobogó folyócskákkal és egyéb természeti látványosságokkal.

Timi digitális nomád: egy kislétszámú nemzetközi marketingügynökséget működtet, amit ő maga épített fel, teljesen helyfüggetlenül. Emellett, és szinte hobbiból, lett tavaly muay thai box és K1 Light magyar bajnok.

A kép alatt a szövegben arról vall, hogy bűntudata van amiatt, hogy mennyire szép az élete. 

Timi egy sajnos igen súlyos következményekkel járó nőgyógyászati műtéten esett át májusban és 1 hónapig ágyhoz volt kötve: amikor végre lábra állhatott, egy guggolásból nem tudott segítség nélkül felállni, nemhogy körívest rúgni. Időnként hírt adott magáról a kórházból is, ez a fenti lagúnás kép jóideje az első igazán “digitálisnomádos” kontent, amit kirakott. És ebben írta meg, hogy igazából a betegsége miatt “mert” újra posztolni valamilyen élményéről, mert a hétköznapjai olyanok voltak, hogy felvágásnak tűnik, ha bármit is kitesz magáról. Összerakott egy napirendet, a napfényes Mexikóban, amiben volt futás, muay thai, salsa, jó társaság, jó kaják…

“Most már nem érzem magam rosszul, hogy megosztom ezt veletek, mert már tudjátok, hogy ezekből szinte semmit nem fogok tudni csinálni, amíg teljesen fel nem épülök a műtétből.”

Könnyű lenne elintézni Timit azzal, hogy önbizalomhiánnyal vagy szorongással küzd, vagy hogy túlzottan érdekli a külvilág véleménye. De ebben az Insta-posztban nagyon is valós, nagyon XXI. századi problémák rejlenek, amikkel szerintünk most már foglalkozni kell, legalább egy rövid blogposzt erejéig. Remélhetőleg elindít bennetek egy gondolatfolyamot, amit aztán használni tudtok a hétköznapjaitokban is.

Timi valójában egyáltalán nincs egyedül. Sokan vannak úgy, hogy rosszul érzik magukat a saját sikereik miatt, azért, mert “nekik sikerült”, miközben tömegek küzdenek nehézségekkel akár minden nap. Ha nem vagy teljesen pszichopata, akkor az empátiád motoszkálni fog benned. 

Amikor az életed hirtelen elkezd hasonlítani azokra a vágyképekre, amik alapján elkezdtél dolgozni, amiket célul tűztél ki, az egy eléggé megdöbbentő érzés tud lenni. Felmerül a kérdés: mi történik ezután? Mi a baj veled, ha mégsem vagy önfeledten boldog? Mit kezdesz a mindenhonnan feléd záporozó irigységgel, és a vádakkal, hogy mindez pusztán szerencse? Ha az életed álomszerű, akkor a puszta létezésed, és ennek bármiféle dokumentációja a közösségi médiában már önmagában provokáció azok számára, akik ott vannak, ahol amúgy lehet, hogy te is jártál már, de tovább tudtál lépni. És ezért vajon lehet őket hibáztatni? 

Ha egy álomban élsz, valójában ki az álmodó?

Érdemes átgondolni egy pillanatra, hogy vajon honnan jöttek azok a vágyképek, amiket elkezdtél üldözni? René Girard, francia katolikus filozófus szerint a vágyaink nem valahonnan “belülről” fakadnak, hanem utánzás (“mimézis”) útján terjednek. Azaz tanultak. A vágyaink sem a sajátjaink. Girard a hatvanas években írt erről, de vannak mai neurológiai kutatások, amik alátámasztják ezt.

Girard korában a tömegmédia már létezett (diadalmenetét járta a televízió), de hol voltak még a XXI. század olyan tökéletes vágykonstruáló platformjai, mint az Instagram?

Ha kissé “hunyorogva” önmagadba tekintesz, a gondolataid pergő filmje mögé, néha elcsípheted, hogy éppen melyik vágyad, ami a saját testedre, a munkádra, a párkapcsolatodra, az életedre vonatkozik, milyen (jellemzően képi…) benyomásra alapozódott. Hopp, ott egy filmrészlet, egy instaposzt, egy hirdetés, ami egy pillanatra mintha valami többről (egy “életérzésről”) szólt volna. Valami, ami valahogy “neked szólt”.

Malcolm Gladwell elképesztően revelatív könyve, a Fordulópont, éppen 2000-ben (21 éve!) térképezte fel, hogyan válik valami virálissá, vagyis hogy hogyan lesz valamiből mém. Az egyik esettanulmányban levezeti, hogy nem a dohányzás a menő: a dohányosok a menők. A cigi egy kulturális szimbólum, ami évtizedek alatt szivárgott le a filmvásznakról a legeldugottabb települések végeire.

Amikor Instán posztolsz, az alábbiak valamelyike fog történni: 

  • olyan élmény érzetét közvetíted, ami a követőid átlaga számára pozitív, ezért vágyat ébreszt (hétköznap pancsolok egy karibi lagúnában)
  • olyan élmény érzetét közvetíted, ami a követőid átlaga számára negatív, ezért szimpátiát ébreszt (hetek óta rohadok egy kórházi ágyon)
  • olyan élmény érzetét közvetíted, ami a követőid számára semleges: ezek azok a posztok, amikre senki nem kíváncsi

Az ő bajuk? Felnőtt emberek vagyunk?

Nem feltétlenül haszontalan, ha tisztában vagyunk a felelősséggel, ami azzal jár, hogy kifelé kommunikálunk egy potenciálisan globális platformon, és akik a posztot látják, sosem azt és sosem úgy érzik, mint te, mert ők csak a képet látják, nem az élményt élik át azzal együtt, hogy honnan jöttél, hová tartasz, és úgy általában mi van veled.

Jacques Lacan, egy másik posztmodern francia filozófus és gyakorló pszicháter szerint mindannyiunkban van egy “vágy alakú lyuk”. Teljesen értelmetlen például a “Légy önmagad!” felkiáltás, mert a valódi önmagad, sajnos, sohasem lehet “kész”. Csak egy vágyképed van arról, amilyennek képzeled magad, vagy amilyen szeretnél lenni – de abban a pillanatban, ahogy az énképed elkezd hasonlítani rá, máris újabb vágyakat kergetve fogod keresni a “mégvalódibb” önmagadat. Ez azért is van, mert az összes többi embert “teljesként”, azaz objektumként érzékeljük, és arra vágyunk, hogy a szubjektív énünk is egy ilyen teljes objektummá váljon. Ami, sajnos, nem fog bekövetkezni.

Ártatlan hiba lenne azt hinni, hogy Timi is egy “teljes” objektum: mire vágyhat még? A valóság ezzel szemben az, hogy ő sem lehet teljes soha: láthatod, most éppen arra vágyik, hogy ne sértsen meg másokat azzal, hogy egy lagúnából posztol.

Bár mások számára teljesnek tűnhetünk kívülről, önmagunk számára sosem leszünk azok. Egymástól tanuljuk, hogy mire kell vágynunk, és hogy milyenné kellene válnunk ahhoz, hogy “boldogok, sikeresek” legyünk. 

A rendezvényeinkre olyan fiatalok járnak, akik az életüket készülnek feltenni a vállalkozói életformára, vagy már meg is tették, és ezt nyomják akár évek óta. És van ennek az életformának emblematikusabb avatárja ma, mint a “digitális nomád”?

A tevékenységünknek, a fotóinknak, a posztjainknak hatása van, és érdemes lehet odafigyelni arra, hogy pontosan milyen hatásokat is váltunk ki – mert ezek a hatások könnyen átfordulhatnak a szándékainkkal teljesen ellentétes irányba is.

mások agyával, lelkével és életével játszunk…”

Én személyesen még nem ismerem Pintye Timit, bár járt már a Páholyban, sok közös ismerősünk van. De a személyes ismeretség nélkül is látszik, hogy Timi nem hétköznapi figura. Amióta a FreelancerBlogot nyomjuk, sok olyan emberrel találkozunk, akivel kapcsolatban néha leesik az állunk és vakarjuk a fejünket, mert mondjuk brutálisan sok értéket állítanak elő a munkájukkal és látszólag teljes életet élnek (család, sport, kultúra, utazás…), vagy más szempontból nehezen érthető számunkra, hogyan tudnak így működni: miközben ugye mi magunk is számtalan eseménnyel, cikkekkel és segédanyagokkal segítünk másokat. Elvileg “értünk hozzá”, de vannak olyan példák előttünk és közöttünk, akik látszólag egy másik szinten űzik ezt az egészet.

Azt kéne megértenem ilyenkor, hogy nem kell mindenkinek Pintye Timinek lenni. Hogy én nem őt ismerem, hanem a posztjait, amikből vágyak konstruálódnak bennem. Hogy jó lenne ott lubickolni a lagúnában, de azért örüljek a fejemnek, hogy nem voltam egy nyüves hónapig ágyhoz kötve.

Mindebből két dolog következik, az elsőre már utaltam: nem kell feltétlenül álszerénykedni, de azért használjuk úgy a médiafelületeinket, hogy tudjuk – mások agyával, lelkével és életével játszunk. Ennek egyik módja az lehet, ha konkrét stratégiával működteted a médiafelületeidet, és itt most nem arra gondolok, hogy az énmárkád marketingjének egy platformjaként használod azokat (nem véletlenül van a freelancerek többségének külön profilja személyes és üzleti célokra). A legjobb, ha meghatározol valamilyen konkrét célt:

  • Edukáció, vagyis transzparens infóátadás?
  • Önkifejezés, félig-meddig “művészi” módon?
  • Napló?
  • Van küldetésed, aminek a szolgálatába állíthatod a posztjaidat? 

Gondold ezeket át, mielőtt legközelebb a függőágyból laptopozva fotózod a naplementét.

A sikeresség problémája

A másik pedig az, hogy mi történik akkor, ha megcsináltad? Ha beállt egy életmód, ami konstans flow, amivel a bankszámlád gyarapszik, ami egészséges és ami lelkileg egyensúlyban tart? Mert nagyjából ezt jelenti a siker.

Nos, a milleniálok és az utánuk jövők körében a válaszok erre a kérdésre mintha kezdenének eltérni a 80-as, 90-es években formálódott generációkétól (amire közvetlenül rálátok, mivel közéjük tartozom). Tisztelet persze a kivételnek, de a régi mainstream válasz az volt, hogy nagyobb ház, menőbb kocsi, exkluzívabb utazások. Ha megvan a vitorlás, akkor a jacht következik. Nincs megállás a maximumig, és hogy ott mi van, azt majd meglátjuk, ha odaértünk. Wall Street Farkasa, Amerikai Pszichó.

De a Fordulóponttal majdnem egyidős a Harcosok Klubja és a Mátrix is.

A mai huszonévesek holisztikusan optimalizálnak: a “jó életet” akarják, nem a jachtot. És ha megvan a jó élet, akkor jön a lelkiismeretfurdalás, és a belső motiváció arra, hogy visszaadjanak. Ezt a sikert valahogy meg kell osztani, és akármilyen minimálisan is, de döccenteni a világ menetén egy olyan irányba, ami szerinted jobb. 

A visszaadás legkézenfekvőbb módja a közösség. Talán nem véletlen, hogy az önmegvalósítás csúcspontja egybeesik ezzel: az egyéni siker mellett a teljes lelki harmóniához szükségünk van egy támogató közösségre magunk körül. Az egyéni siker pedig tőkét ad neked ahhoz, hogy létrehozz vagy támogass egy ilyen közösséget, illetve közösségeket, hiszen mindannyian egyszerre sokféle közösségben létezünk.

A sikeresség problémájával nem érdemes megvárni azt, amíg odaérsz. Talán a legjobb, amit tehetünk, az az, hogy a saját sikerünk kovácsolása mellett párhuzamosan, már a kezdetektől fogva gondolunk arra, hogyan tudjuk ezt megosztani másokkal. Girard szerint ez a “memetikus konfliktus” rendezésének módja: proaktívan megbocsátunk másoknak, ahelyett, hogy az ő bocsánatukat kérnénk – esetünkben azért, mert az életünkkel vágyakat konstruáltunk bennük.

Értelmezésében Jézus ebben ment el a végsőkig: a mi esetünkben erre semmi szükség – csak annyi lenne a cél, hogy például Pintye Timi nyugodt lélekkel oszthassa meg saját boldogságát másokkal.

Coaching könyvek, nemcsak coachoknak

Tavasszal nagy sikerrel zárult az először megrendezésre kerülő Open Coaching Days kampány a FreelancerBlog szervezésében, ahol ingyenes coaching alkalmakkal próbáltuk a szabadúszó vállalkozókat segíteni személyes és szakmai kérdésekben. Most tovább támogatunk önismereti utadon és abban szeretnénk támpontot nyújtani, hogy mit tehetsz saját magad fejlődésért, szakember nélkül, milyen olyan szemlélet, eszköz megismerése lehet hasznos számodra, amihez bármikor nyúlhatsz, ha elakadásod van vagy éppen „kilesnél a már megszokott sémáidból.”

Korábbi cikkünkben azzal foglalkoztunk, hogy mi is az a coaching, mire lehet jó vállalkozóként és hogyan állj neki a szakember keresésnek. Most arra biztatunk, hogy ismerj meg néhány olyan coaching irányzatot, szemléletet, kérdést, gyakorlatot, amivel közelebb kerülhetsz ahhoz, hogyan nézz rá más szemmel az életedre, szakmai munkádra, esetleges megtorpanásaidra. Milyen olyan kérdéseket tegyél fel magadnak, ami kimozdít saját megszokott sablonaidból, vagy az „Én már mindent megpróbáltam” életérzésből.  

Ahhoz, hogy a befelé fordulás eredményes legyen, mindenekelőtt palléroznod kell önreflexiós képességed.

Kezdésképp, mi is az az önreflexió?

Önreflexió során az ember saját viselkedését, cselekvését, gondolatait és érzelmeit ismeri fel, tudatosítja és kezdi el elemezni. Ez a képesség ahhoz kell, hogy semlegesen, kívülről tudj magadra ránézni olyan helyzetekben is, amikor elöntenek az indulatok, érzelmek, ilyenkor meg tudj állni és fel tudd tenni magadnak akár azt a legegyszerűbb kérdést, hogy mi is történt itt, most?

Az önreflexió, önelfogadásra tanít, biztonságot nyújt, magabiztossá tesz és nem utolsó sorban az érzelmi intelligenciád fejlesztéséhez járul hozzá, ami mint tudjuk az egyik legfontosabb ismérve az eredményes embereknek.

Bonyolultnak hangozhat elsőre, mégis gyakorlással könnyen elsajátítható képesség, fejleszthető olyan szintig, hogy később már automatikussá váljon, hogy ha a helyzeted úgy kívánja saját magadnak tedd fel azokat az önreflektív kérdéseket, amit akár egy coach is megkérdezne tőled.   

A folyamat nyilván nem összehasonlítható azzal, amikor egy szakember kísér végig az úton, mégis arra bíztatnánk, hogy mélyedj el jobban a coaching különböző irányzataiba, legjellemzőbb kérdéseiben, feladataiban, hogy tudatosabban menedzselhesd önmagad vagy nem utolsó sorban később tudd, hogy a gyakorlatban milyen lehet egy coaching folyamatban részt venni.

Kezdd el itt: kóstolj bele többféle irányzatba, szellemiségbe

Az egyik legismertebb coaching irányzat a tranzakcióanalízis alapú coaching. A nevét onnan kapta, hogy a társas érintkezés egységeként meghatározta a tranzakciós ingert és választ, amelyet az embereket közötti kommunikációban vizsgál. Ezt a párbeszédet háromféle énállapotban- gyerek, szülő és felnőtt- elemzi, aszerint, hogy ki milyen énállapotból indította a mondanivalóját, vajon a válaszadó abból válaszolt, amit a feladó megcélzott vagy ez útközben összekuszálódott. Mindegyik énállapotbak megvannak a pozitív és negatív kommunikációs jellemzői és nagy mértékben tudja segíteni azt, hogy felismerjük kik vagyunk és hogyan tudunk viselkedés mintázatainkon, régi bevált játszmáinkon javítani. Elsőre bonyolultnak tűnhet, de ha elmerülnél ebben a világban, akkor Tranzakciónalízis a coachingban neked szól.

Ha rövid idő alatt szeretnél AHA-élményt elérni, könnyebben, jobb hangulatban szeretnéd elérni üzleti céljaidat, akkor a megoldásfókuszú coaching lehet a Te irányod. Az irányzat alapja, hogy a megalkotói korábban összefüggést vettek észre az úgynevezett problémafókuszú beszédmódban, illetve a megoldásközpontú beszédmódban töltött idő és az ügyfél előre lépése között. Arra jöttek rá, hogy a megoldások másfajta beszédmódban születnek: ha a jelen helyzetnél kívánatosabb jövő részleteiről, a már működő dolgokról, előrehaladás lehetséges jeleiről beszélünk, akkor megjelennek a megoldás első jelei is. Ha érdekel, hogy mik lehetnek azok a kérdések, feladatok, amivel figyelmedet a múltról, jelenről az elképzelt jövő felé tudod irányítani, olyan intenzitással, hogy szempillantás alatt váljon a jelen lehetséges alternatívájává, mindezt a munka világában, akkor a Megoldások nyomában neked szól.

Ha hajlamos vagy arra, hogy a helyzeted nagyon negatívan lásd és nehezen tudod magad a hullámvölgyből kimozdítani ilyen esetben, lehet, hogy neked egy formabontóbb irányzat lesz a testhezálló. A Provokatív tanácsadói stílus arra alapoz, hogy feltételezi a buktatóink nagy részét mi magunk görgetjük a lábunk elé, így azt el is tudjuk görgetni. Saját rögzült gondolataink, érzéseink és viselkedési formáink feloldásáról szól, amelyeket a személyiségünkhöz tartozónak érzünk, de amelyek zavaróan utunkat állják. Ezeket a berögződéseket térképezzük fel, amelyeket már-már az identitásunk részének tekintünk; „én olyasvalaki vagyok, aki…” , majd ha megtaláltuk górcső alá vesszük őket és addig karikírozzuk, amíg az abszurd és komikus vonások láthatóvá nem válnak, és ki nem tudjuk nevetni saját magunkat, így elindulva a változás útján.

Haladó önismerettel rendelkezőknek

Vállakozóként számos céllal és álommal indulunk el az utunkon, az elején a nap 24 órája is kevés, minden gondolatunkat az vezényli, hogyan álljunk meg a lábunkon. Aztán jönnek az előre nem tervezett nehézségek, lehet, hogy elbizonytalanodunk, hogy ez az egész nekünk való-e, mi lehet a következő lépés abban, hogy a kezdeti lelkesédest visszanyerjük. Ha ismerős a helyzet, akkor van egy jó hírünk: az induláskor minket jellemző energia visszanyerhető. Ehhez nem kell mást tenned, mint még jobban felismerned belső motivációs faktoraidat, a drivereidet és azokat megfelelően menedzseld. A motiváció feltérképezése a coachingban c. könyv abban segít, hogy felszínre hozd az eddig láthatatlan belső erőd, a nevén nevezd és a jövőben jobban törődj a kielégítésével.

Ha úgy gondolod, hogy már jól mennek az alapok, sokszor felismered a tudat alatti mozgatórugóid, energiatérképed, tudod mi az a pár kérdés, amit ha előhúzol tudsz perspektívát váltani, akkor érdemes lehet szintet lépned és tudatosabban elmerülni néhány olyan coaching feladatban, ami tovább tud segíteni a felismerés útján. A 100 legjobb coaching gyakorlat például leköveti egy igazi coaching ülés felépítését és azon belül kínál olyan feladatokat, amelyekkel fel tudod térképezni a kiinduló helyzetedet, érzelmi állapotodat, megtudsz határozni célokat a témádban, erőforrásokat és a következő lépéseket tudod megtervezni. A könyv felépítése hiába coachoknak szól, mégis pontos útmutatóul szolgál az önkísérlethez,  természetes helyzetekben is gyakorolhatók, melyek a hétköznapokban adódnak.

Ha valami rendhagyóra vágynál

És mi van a könyveken túl? Sokszor van, hogy a kreatív szemlélet kimozdít minket a berögzült gondolatok világából, a sablonokból, a sztereotípiákból és nagy mértében más perspektívát hozhat. Hogyan tudod ezt otthon a négy fal között megvalósítani? Nem kell más hozzá, csak egy pakli kártya. Na, nem akármilyen kártya, ez pontosan a 100 kártya az erőforrás-aktiváló coachinghoz. A szetthez tartozó kártyákkal és feladatokkal rendhagyó módon, a kreativitás erejével tudod fejleszteni önismeretedet. 70 kártya segít abban, hogy vizualizált motívumokkal beazonosítsd belső erőforrásaidat és így tudatosabb legyél, legyen szó múltra, jelenre, vagy jövőre vonatkozó idősíkokról, vagy életed több dimenziójáról, úgy, mint magánélet, család, munka, hobbi és még sorolhatnánk. Ha még mélyebben érdekelne a kártyacsomag és feladatok pontosabb magyarázata egy módszertani könyvvel egy csomagban is elérhető.

Ha pedig rákaptál a kreatív önismeret ízére, már ne állj meg, folytasd az 50 kreatív coaching ötlet feladataival, hiszen mindenki tudja, hogy a mély tartalom, játékos formában is előcsalogatható, és személyes és szakmai témák esetén egyaránt kitűnően használható.

Tanulj másoktól

Ne feledd, az önismeret útján nem vagy egyedül, sokat lehet tanulni mások hibáiból, nehézségeiből is, rádöbbenthet fontos felimerésekre, inspirálhat, nem utolsó sorban pedig megnyugtat, hogy másnál is felbukkannak hasonló kihívások, mint nálad. 77 tanulságos történet vezetőkről coachoktól és tanácsadóktól c. kiadásban pont ilyen történeteket olvashatsz.

A kérdés most már csak az, Te hol kezded a saját önreflexiós utad?

Ha még tovább keresgélnél, a Z-press Kiadó coaching témájú könyveit ide kattintva találod meg.